Min LLVP på landet har helt tappat effekten sen förra säsongen. Jag kör den hela nätterna och några timmar på dagen men får den inte att värma upp huset mer än någon grad på flera timmar. Som max kommer det upp till 12–13 grader några meter från pumpen. Detta trots att det är plusgrader ute.

Först tänkte jag att det kommit så mycket snö att utedelen inte är fri, men även om det är i de delar av Småland som fått mest snö nu så tror jag inte längre det, det har trots allt varit tögrader ett tag och pumpen står nog en halvmeter från marken i alla fall.

Kan kylmediet ha läckt ut, eller vad kan det finnas för felkällor?

Pumpen har gått felfritt för mig i sex–sju år, men har säkert tio år på nacken.

Minns jag rätt är det en Panasonic, men är på väg för att titta till den, så återkommer med en mer detaljerad beskrivning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min LLVP på landet har helt tappat effekten sen förra säsongen. Jag kör den hela nätterna och några timmar på dagen men får den inte att värma upp huset mer än någon grad på flera timmar. Som max kommer det upp till 12–13 grader några meter från pumpen. Detta trots att det är plusgrader ute.

Först tänkte jag att det kommit så mycket snö att utedelen inte är fri, men även om det är i de delar av Småland som fått mest snö nu så tror jag inte längre det, det har trots allt varit tögrader ett tag och pumpen står nog en halvmeter från marken i alla fall.

Kan kylmediet ha läckt ut, eller vad kan det finnas för felkällor?

Pumpen har gått felfritt för mig i sex–sju år, men har säkert tio år på nacken.

Minns jag rätt är det en Panasonic, men är på väg för att titta till den, så återkommer med en mer detaljerad beskrivning.
Kolla att filtret i innerdelen är rent.

Att kondensorn på utedelen är ren.

Att fläkthasigheten inte är för låg
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Filtret inne är rent. Ute har jag aldrig rengjort och vet inte riktigt vad jag ska skruva loss för att göra det. Tips emottages tacksamt.

Utedelen går, men fläkten inne står mestadels still. Den går igång och blåser någon minut, sen av ungefär lika länge. Ingen direkt värme i utblåset, men lite varmare än inneluften. Har startat om och ställt om några gånger, men ingen skillnad.

Kanske borde göra den strömlös några minuter, men gissar just nu på att det är något fel på värmealstringen eller -överföringen. Isoleringen på rören har sett bättre dagar också.
 
Lite data.
Etikett på Panasonic luftkonditioneringsenhet som visar modell, specifikationer, och tillverkningsdetaljer vid en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mobilapp för styrning av luftkonditionering, visar temperatur och fuktighet, med gränssnitt för inställningar och scheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För förra hösten var det många LLVP som inte fungerade, fuktigt väder och runt nollan var anledningen, lamellerna på utedelen isar igen och pumpen orkar inte själv avisa.
Jag hjälpte en bekant vars utedel isat igen totalt. Byggde ett tält över av presenning och ställde en 5kw byggfläkt framför den, det tog 4 dygn innan den var isfri och torr. Sen gick den fint igen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Filtret inne är rent. Ute har jag aldrig rengjort och vet inte riktigt vad jag ska skruva loss för att göra det. Tips emottages tacksamt.

Utedelen går, men fläkten inne står mestadels still. Den går igång och blåser någon minut, sen av ungefär lika länge. Ingen direkt värme i utblåset, men lite varmare än inneluften. Har startat om och ställt om några gånger, men ingen skillnad.

Kanske borde göra den strömlös några minuter, men gissar just nu på att det är något fel på värmealstringen eller -överföringen. Isoleringen på rören har sett bättre dagar också.
Det är utedelens baksida, mot huset. Tunna flänsar av aluminium. Den skall vara någorlunda ren och isfri.

Isoleringen på rören har ingen större betydelse nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
För förra hösten var det många LLVP som inte fungerade, fuktigt väder och runt nollan var anledningen, lamellerna på utedelen isar igen och pumpen orkar inte själv avisa.
Låter väldigt likt min situation. Det är förvisso precis över nollan här, men det kyls väl ner optimalt då. Såg iofs. ingen is, men det kan det ju ha varit ändå. Byggfläkt har jag, men tveksamt om jag har lång nog trefaskabel.

Men då har jag lite att jobba med, undersöka isläget. Och kan jag inte lösa det mekaniskt kan jag kanske fixa det genom att låta det stå avstängt några dygn och köra element istället.

Tål lamellerna att man häller varmvatten på dem om jag inte når med fläkten?
 
K
Det bästa är att lossa fläktgallret, ta bort fläktvingen och spola vatten innifrån och ut. Gärna varmvatten.

Går kompressorn utan att förångaren blir kall på utedelen är det med största sannolikhet gasbrist.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag kan inte se att något isat igen eller är nämnvärt smutsigt ute. Kan förstås spola ändå, men tror väl inte riktigt på behovet då.

Någon som ser något jag inte ser på mina kassa bilder?

Metaliska ribbor, strukturerad yta, parallella linjer, dammkorn, stor närbild, möjligt filter- eller kylflänsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett föremål med repeterade, parallella linjer, möjligen ett kylfläns eller filter. Oskarp, abstrakt, gråtonad, industriell estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på kylarflänsar eller kondensator i fordon, metalliska räfflor, otydlig bakgrund, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan inte se att något isat igen eller är nämnvärt smutsigt ute. Kan förstås spola ändå, men tror väl inte riktigt på behovet då.

Någon som ser något jag inte ser på mina kassa bilder?

[bild]
[bild]
[bild]
det ser rent ut fö är den pump från 2009
jag tror på gasbrist eller något dyrare
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Ja, se där, det står ju ett tillverkningsår där. Det tittade jag inte ens efter. Jag hittade heller inga andra fel, så fick åka hem igen. Hade inte tid att stanna mer än några timmar. Blev ett par konvektorelement riggade som reserv/ersättare.

Så, vad gör man då med en tolv år gammal LLVP? Försöker få den eller rören lagade eller är det lika bra att skaffa en ny direkt? Den drar under 3.000 kWh/år då den mest nyttjas för underhållsvärme, så det känns inte nödvändigtvis rimligt att byta ut den pga. eventuellt dåligt SCOP-värde om den med relativt enkla medel kan gå i 5–10 år till.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, se där, det står ju ett tillverkningsår där. Det tittade jag inte ens efter. Jag hittade heller inga andra fel, så fick åka hem igen. Hade inte tid att stanna mer än några timmar. Blev ett par konvektorelement riggade som reserv/ersättare.

Så, vad gör man då med en tolv år gammal LLVP? Försöker få den eller rören lagade eller är det lika bra att skaffa en ny direkt? Den drar under 3.000 kWh/år då den mest nyttjas för underhållsvärme, så det känns inte nödvändigtvis rimligt att byta ut den pga. eventuellt dåligt SCOP-värde om den med relativt enkla medel kan gå i 5–10 år till.
Det är 10.000 kr frågan. Men jag skulle säga att arbetskostnaden är så pass hög i förhållande till materialet att det är bättre att byta ut den helt nu efter 12 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är 10.000 kr frågan.
19.900 kr frågan efter ROT verkar det som... I alla fall för en ny Panasonic.

Låter dem som installerat den nuvarande råda om det är värt att försöka laga något eller om de vill sälja en ny.

Tackar alla som bidragit hittills för hjälpen, även om saken verkar vara bortom min hemmafixarförmåga.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Säljaren rekommenderade starkt en ny maskin då den nått sin tekniska livslängd. Jag förstår att jag är färgad av att inte vilja slanta upp med 20 papp, men jag tycker 13 år och sen tvärt slut är lite tråkigt för en sån grej.

Nåja, får se hur fort man kan få den bytt. Kostar ju att köra direktverkande mitt i vintern med…
 
Ifall den pumpen inte ger tillräckligt med värme kan det vara dags att byta till en ny. Inte värt att laga den. På bilden syns att det är en "JKE". Panasonic uppdaterar första bokstaven vid varje ny modell. Nu är de på VKE.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.