Vad skall man egentligen använda som "fuktskydd" när man fäster en träregel mot en betong- eller lättbetongvägg (eller betonggolv för den delen)? Funkar "vanlig papp" eller byggplast (diffusionstät) eller skall man använda någon särskild papp? Har även hört talas om att det finns någon slags plastdistanser....
 
Det finns produkter avsedda för just detta. Kallas "syllband" eller liknande.
 
I
Du kan i princip använda vilket material som helst som avskiljare, som inte är hygroskopiskt. Det går alltså bra med tjärad papp, om du menar det (vanlig papp). Men bäst är någon typ av tätningsband som utjämnar underlaget och fyller upp mot din träregel. Då slipper du drag under regeln oxå.
______________
Byggaren
 
Det finns ju, förutom pappvarianten, tätband dels av typen neoprengummi, och dels en variant med mineralull mellan två lager plast. Jag gillar den förstnämnda gummivarianten av någon anledning. :)
 
En relaterad fundering. Hur gör man man dörrkarmar i trä? Även dessa ligger ju dikt an mot lättbetongen och lär väl suga i sig fukt från väggen, eller?

Måste man peta in något mellan karmen och väggen kanske?
 
I
zachris skrev:
En relaterad fundering. Hur gör man man dörrkarmar i trä? Även dessa ligger ju dikt an mot lättbetongen och lär väl suga i sig fukt från väggen, eller?

Måste man peta in något mellan karmen och väggen kanske?

Man brukar inte sätta karmar, antingen det är fönster- eller dörrvarianten, dikt an mot smygen. Hålet ska vara taget för nominellt mått, t.ex 10x21. Karmen har jämna modulmått, t.ex 10x21. Modulmåttet inkluderar alltid ställplats, dvs. är mindre än det nominella måttet. Karmarna monteras med karmskruv. Springan som blir mellan karm och smyg ska 'sättas igen' med isoleringsmaterial (oftast en speciell remsa mineralull eller fogskum) och fogas på insidan med diffusionstät fogmassa och tätas (ej diffusionstätt) på utsidan med smyglist o.dyl.

Vad som är viktigt vid all karmsättning är att baksidan är minst grundad med färg, helst färdigmålad. Då är risken för kapillär uppsugning mindre än vid helt obehandlat karmträ. Tätas sen insidan med diff.tät fogmassa kommer heller ingen varm/fuktig rumsluft in på baksidan och ställer till problem.
__________________
Byggaren
 
Byggaren, gäller det du sa bara för ytterdörrar eller även för innerdörrar? Jag glömde nämligen skriva att min fråga gällde innerdörrar.
 
  • Gilla
johanseger
  • Laddar…
I
zachris skrev:
Byggaren, gäller det du sa bara för ytterdörrar eller även för innerdörrar? Jag glömde nämligen skriva att min fråga gällde innerdörrar.
Jepp! Alla dörrar och fönster, både ute och inne, är tillverkade med ställplats i modulmåttet som svarar mot det nominella måttet på 'hålet'.

Och karmen bör minst grundmålas på baksidan. Däremot behöver en innerkarm inte tätas med fogmassa mot någon sida eftersom luften är lika varm och fuktig p.b.s. i uppvärmt utrymme. Ska den sitta med en sida mot varm och den andra mot icke uppvärmt utrymme ska den följa beskrivningen för ytterdörr. Innerkarm listas annars bara med smyglist p.b.s. Däremot kan det vara lämpligt att peta i en remsa mineralull för att slippa flanktransmission av luftljud mellan utrymmena.
_______________
Byggaren
 
  • Gilla
jonasponas73
  • Laddar…
Han är duktig den där byggaren.
 
I
Nja... en liten rättelse är allt på sin plats i mitt svar till zachris. Jag skrev att det skulle vara smyglist på båda sidor. Det är fel. På ena sidan (den sida som dörren går upp mot, kallas oxå gångjärnssidan) sätter man givetvis dörrfodret över springan. Den andra kan man sätta smyglist (en rund kant, en rak (avfasad) kant), men det är lika vanligt att bygga ut smygen till jämns väggen och sätta dörrfoder på andra sidan oxå. Det beror på hur tjock väggen är. 7-10 cm lättbtg. är som gjort för att bygga på med 15 mm planhyvlad fur och foder. Då sitter karmen stabilare oxå när käringen (eller guben) i ilskan slår igen dörren lite för hårt :rolleyes:
_________________
Byggaren
 
En fråga i samma anda. Jag har innerväggar av lättbetong. Då jag behöver ha denna vägg att liva med en anan vägg, har jag tänkt sala på den del av väggen med lättbetong med 45*45 alt 28x70 och sedan smälla på ett lager gips.
Är det något man bör tänka på eller är det bara att skruva fast reglarna med lite sättlim under mot lättbetongen direkt.

Eller skall jag riva hela väggen och börja om på nytt, blir ingen direkt vinning av det utrymmesmässigt då den nya väggen även den måste reglas med minst 120 reglar för att få "rätt liv" överallt.
Pluss att detta blir bra mycket mer jobb.

Vad är bäst, ta den långa vägen eller +
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.