Hej!

Tänkte rådfråga lite kring att värma källare och vind.

Tidigare i år blev jag husägare för första gången och detta är min första vinter i huset. Ett sekelskifteshus med källare, 2 våningsplan som vi bor på och ytterligare ett våningsplan (vinden) på ca 100kvm som inte någon använt som bostadsyta på ca 30år och som idag fungerar som kallvind. Huset värms upp av bergvärme och det sker ingen eldning i murstocken.

När jag gick igenom värmesystemet när det började bli kallt märkte jag att det var lite dåligt tryck i systemet vilket gjorde att de två radiatorerna på vinden inte blev varma (vet inte om det var meningen från de förra ägarna eller om det bara hade tappat trycket) men jag luftade och fyllde på så de blev varma. Är det dumt att ha radiatorerna varma? Det finns vissa tecken på att det har varit förhöjda fuktnivåer Tidigare men ingen katastrof och det har inte blivit värre sen vi flyttade in, men vill ju såklart att det håller sig så. Tänker att högre temperatur minskar risken för att varm luft nere från bostaden kondenserar på väggar och taket? Samtidigt så är taket dåligt isolerat på sina håll efter reparationer efter att det regnat in Tidigare, så man kanske bara eldar för kråkorna? Sen kanske det finns risk att radiatorerna fryser sönder om de är helt avstängda och det blir köldknäpp?

När det kommer till källaren (ca 100kvm) så har halva uppreglade väggar och hälften är i suturäng. Den uppreglade delen inbegriper toalett, tvättstuga och gillestuga och har radiatorer som värmer. Temperaturen har varit ca 17 grader som jag varit nöjd med. Suturängdelen innefattar pannrum och förråd och saknar radiatorer men det finns en luftvärmepump. Jag tänkte inte använda luftvärmepumpen eftersom vi inte är där speciellt ofta men när utetemperaturen kröp ner under 0 blev det snabbt rätt så kallt, ca 10 grader. Hur kallt kan man ha i källaren? Förstår att minusgrader förmodligen inte är bra för bergvärmepumpen och vattenledningarna men var går gränsen? 2 friskluftsventiler, en frånluftsfläkt och en avfuktare finns i källaren så vid "normal" temperatur är fuktkvoten mellan 35-50% beroende på matplats.

Tacksam för svar och givande diskussioner!
 
Precis, det är bra med viss värme på vinden för att mota fukten och givetvis förhindra att det fryser i rören om det blir smällkallt. Förr kostade inte värmen så mycket och isoleringen spelade mindre roll men nu bör ni verkligen se över isoleringen. Källaren kan ni också ha som ni har det det. Viktigt att det finns värme så rören inte fryser men marken under huset värmer också källaren med ca 5° så det ger en viss grundvärme.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
Du har ett vattenfyllt system, så låt det inte bli för kallt, så du riskerar frysning. Sen om du dessutom haft förhöjda fuktvärden så skulle jag inte sänk temperaturen för mycket, då riskerar du att förvärra fuktproblemen.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, det är bra med viss värme på vinden för att mota fukten och givetvis förhindra att det fryser i rören om det blir smällkallt. Förr kostade inte värmen så mycket och isoleringen spelade mindre roll men nu bör ni verkligen se över isoleringen. Källaren kan ni också ha som ni har det det. Viktigt att det finns värme så rören inte fryser men marken under huset värmer också källaren med ca 5° så det ger en viss grundvärme.
Tack för svar! Okej då känns det rimligt att ha radiatorerna på där uppe, det är ju trots allt bara 2 av totalt 18 stycken så gör väl kanske ingen enorm skillnad på elräkningen.

När det kommer till isolering så är det fullgod isolering i vindsgolvet ner till bostaden. Men tanken är att jag på sikt ska renovera vinden till bostadsyta och då behövs det verkligen isolering mot taket också, nu kan man ta på plåttaket innefrån på sina ställen. Men har isolering av taket någon större effekt även nu när vinden inte används som bostad? Vår beräknade årsförbrukning är ca 21000kwh just nu med 5 personer i hushållet och 400kvm.
 
F Fjällgossen skrev:
Du har ett vattenfyllt system, så låt det inte bli för kallt, så du riskerar frysning. Sen om du dessutom haft förhöjda fuktvärden så skulle jag inte sänk temperaturen för mycket, då riskerar du att förvärra fuktproblemen.
Tack för svar!

Okej då känns det som att det är rimligt att ha dem påslagna. De förhöjda fuktvärden tidigare tror jag beror på bristande ventilation i ffa ett badrum precis under som saknade frånluftsfläkt. Det är dock åtgärdat nu. Ska mäta fuktvärde och temperatur nu idag när radiatorerna är i gång.
 
L Lin3r skrev:
Tack för svar! Okej då känns det rimligt att ha radiatorerna på där uppe, det är ju trots allt bara 2 av totalt 18 stycken så gör väl kanske ingen enorm skillnad på elräkningen.

När det kommer till isolering så är det fullgod isolering i vindsgolvet ner till bostaden. Men tanken är att jag på sikt ska renovera vinden till bostadsyta och då behövs det verkligen isolering mot taket också, nu kan man ta på plåttaket innefrån på sina ställen. Men har isolering av taket någon större effekt även nu när vinden inte används som bostad? Vår beräknade årsförbrukning är ca 21000kwh just nu med 5 personer i hushållet och 400kvm.
Om det är gott om isolering mellan bostaden och vinden så är det ju ok. Annars viktigt med bra takisolering för väldigt mycket värme går ut den vägen. Ha då bara låg värme på vinden, behövs inte så mycket alls.
 
Blir lite konfunderad, har du två element i ett oisolerat utrymme? Eller kallar du både övervåning och kallvind för ”vinden”
 
L Lin3r skrev:
Men har isolering av taket någon större effekt även nu när vinden inte används som bostad?
Kort sagt har isoleringen effekt om det är varmare i utrymmet än utomhus.
 
F Fjällgossen skrev:
Blir lite konfunderad, har du två element i ett oisolerat utrymme? Eller kallar du både övervåning och kallvind för ”vinden”
Ja det är två element på vinden som består av 3 rum, en hall och kattvindar. Det är ingen takisolering.
 
L Lin3r skrev:
Ja det är två element på vinden som består av 3 rum, en hall och kattvindar. Det är ingen takisolering.
Finns det något innertak i det uppvärmda utrymmet? Att ha element igång i ett helt oisolerat utrymme låter som en dålig idé. Finns det innertak är det en aning mindre dålig idé. Dessutom lättare att förbättra isoleringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Finns det något innertak i det uppvärmda utrymmet? Att ha element igång i ett helt oisolerat utrymme låter som en dålig idé. Finns det innertak är det en aning mindre dålig idé. Dessutom lättare att förbättra isoleringen.
I kattvindarna finns inget innertak men I rummen med elementen samt I hallen (dock saknas ett parti efter en gammal skada på taket som är åtgärdat. Det är ju det som är frågan, om att ha igång dem eller inte.
 
A Avemo skrev:
Kort sagt har isoleringen effekt om det är varmare i utrymmet än utomhus.
Idag var det 9 grader på vinden med elementen på, ca 45% luftfuktighet och ca 1+ utomhus
 
Du har ju två saker att tänka på här. Det ena är att om det är så öppet utåt att det riskerar att bli minusgrader inomhus bör du inte stänga av helt eftersom det då blir frysrisk på elementen. Det andra är att om det är att om du värmer ett sådant utrymme så försvinner värmen till ingen nytta.

Försök ställa in det för ett minimum av cirkulation genom elementen. Minimalt med värme men ändå inte helt avstängt. Sedan försöker du snarast förbättra isoleringen eller koppla ur och tömma elementen.
 
A Avemo skrev:
Du har ju två saker att tänka på här. Det ena är att om det är så öppet utåt att det riskerar att bli minusgrader inomhus bör du inte stänga av helt eftersom det då blir frysrisk på elementen. Det andra är att om det är att om du värmer ett sådant utrymme så försvinner värmen till ingen nytta.

Försök ställa in det för ett minimum av cirkulation genom elementen. Minimalt med värme men ändå inte helt avstängt. Sedan försöker du snarast förbättra isoleringen eller koppla ur och tömma elementen.
Okej tack för svaret. Jag kommer nog dra ner på elementen och stänga till dörrarna så de inte fryser och låta det kalla utrymmet vara kallt tills dagen kommer då jag isolerar för att göra bostadsyta av det hela igen.
 
J
F Fjällgossen skrev:
Du har ett vattenfyllt system, så låt det inte bli för kallt, så du riskerar frysning. Sen om du dessutom haft förhöjda fuktvärden så skulle jag inte sänk temperaturen för mycket, då riskerar du att förvärra fuktproblemen.
Korrekt! Håll källaren torr och tempererad, med ventilation så håller man fukt borta.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.