Har totalt stillestånd, har precis bestämt oss för vilket kök vi ska ha, blir ett stilrent kvikkök i valnöt, utan överskåp. Har precis börjat fundera över färg till taket, vi har i andra delar av huset paneltak och tänkte därför ha panel även i köksdelen. I övriga huset är det träfärgat med lite varma pigment. Men frågan är hur det ser ut ihop med valnöt?!

Har totalt stillestånd, hur ska vi göra för att få det hela enhetligt?
 
Enhetligt= samma takfärg som i övriga huset.

(Jag tror dock att ett vitt tak skulle passa bättre ihop med valnöt än ett "furufärgat", men för enhetlighetens skull så hade jag valt samma färg).
 
Det är ju just där dilemmat är!!! Vill nog ha vitt tak i köket men då blir det halva huset i trä och det andra i vitt, planlösningen är väldigt öppen så det känns ju väldigt märkligt om man mixar! Vilka bekymmer man har!
 
Själv så är jag svag för trätak (paneltak) med en ljus bets, nästan osynlig. Tycker om träets naturliga färg. Huset känns varmare med trä en vitmålade tak. Men jag förstår ditt dilemma. Det e inte lätt, vitt e ju mer stilrent & trä mer ombonat.
 
A
Och jag avskyr träfärgat, så vårat nya sovrum fick vitmålat trä. I övriga delar av huset har vi inte målat taket än och det ser ut som att det är 20-30 cm lägre i takhöjd, så det blev verkligen ett lyft. Är det tänkt att resten av taket ska förbli trärent eller? Gillar du omålat så kör på det men jag tror att det är snyggare med vitt till valnöt eftersom det verkar som att ni vill ha en liten modern ton eller?
 
Det är jättesvårt, speciellt när man inte har köket på plats och kan se hur det kommer att se ut! Jag är i valet och kvalet, kanske man bara ska lacka taket initialt och känna sig för ett tag. Går det att besta på lack eller är det kört när taket väl är lackat?
 
Vi har vitt paneltak till vårt vita/valnötskök. Blev kanon. Skulle absolut inte vilja ha kvar det omålade taket.
 
Får lite bastukänsla med träpanel. Skulle lätt gått på slätspacklat vitt tak.
 
Själv kör jag med vitlaserad panel. Blir ljust och fint men samtidigt mer levande än täckande vit.
 
tbs skrev:
Själv kör jag med vitlaserad panel. Blir ljust och fint men samtidigt mer levande än täckande vit.
Instämmer!
 
tbs skrev:
Själv kör jag med vitlaserad panel. Blir ljust och fint men samtidigt mer levande än täckande vit.
Jag har både och, tycker inte att taket skall vara så livligt i kök / vardagsrum där man ändå pyntar med andra kul grejjersom tavlor, prylar mm.

I sovrum är det dock roligare med lite livligare tak tycker jag.
 
Jag tror att du kommer att sänka upplevelsen av takhöjden riktigt ordentligt om du kör med både mörkt nertill och mörkt tak upptill. Vår hall har korkoplastgolv och mörknat furutak, vilket dels gör det vansinnigt mörkt och dels gör att rummet känns bredare än vad det är men också en halvmeter lägre i tak än vad det verkligen är. Vi ska helt klart göra om och slänga ut furutaket för att höja rummet. Sen är jag osäker på om furu och valnöt verkligen är så himla snyggt ihop (om det nu är furupanel vi pratar om?) Jag hade nog satsat på ett vitt tak.
 
Varför inte köra slätt vitt i hela huset?
Vi har träpanel i alla tak i vårt nya hus och det känns som att gå omkring i en bastu. Dessutom passar det inte alls med furutak till ett stilrent valnötskök.
 
Hyr en spruta och kör alla tak vita :) enligt mig finns det inget fulare än furu...usch! Ditt hem kommer bli som nytt om du får bort all furu.
 
Ska man köra vitlaserat eller heltäckande vitt? Jag är inne på heltäckande vitt tak, får väl lov att måla om rubb och stubb på nedanvåningen... Som om man inte hade några andra projekt att ta itu med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.