Hej!

Jag har ett stycke taklist och i vardagarummet i mitt torp som bör åtgärdas. Den är helt torr och faller sönder när man tar på den. Även takplankan ovanför är likadan. Är det så lätt som att ta bort den skadade delen och ersätta med ny list?
 
  • Skadad träbjälke syns där tak möter vägg, med vitmålning som flagnar och exponerad textil tapet nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska undersöka hela taket utifrån att det är en fuktskada, speciellt utifrån att taket även är skadat.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Är tallisten så dåligt bör du undersöka hur det ser ut ovanför och i väggen
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du ska undersöka hela taket utifrån att det är en fuktskada, speciellt utifrån att taket även är skadat.
Tak har åtgärdats, plåttak ersatt med pannor och ny läkt på plats. Kan vara en gammal fuktskada. Numera torrt. Hur fortskrida?
 
A
Är orsaken åtgärdad, så såga bort det skadade materialet och fäll in friskt virke.
 
A adste skrev:
Tak har åtgärdats, plåttak ersatt med pannor och ny läkt på plats. Kan vara en gammal fuktskada. Numera torrt. Hur fortskrida?
Jag hade undersökt hur stor skadan är i väggar och tak, kontrollera även uppe på vinden. Själv skulle jag åtgärdat allt murket trä
Men du får själv avgöra hur mycket arbete du vill göra.
 
Scouten skrev:
Är orsaken åtgärdad, så såga bort det skadade materialet och fäll in friskt virke.
Hej!
Jag har nu rivit bort det murkna virket - taklist och takpanel. Det exponerade frisk timmerstomme och bjälklag (jippi) samt fullt med ålderdomlig isolering i form av sågspån och mossa. Jag avlägsnade all isolering och funderar på hur jag ska gå vidare.

1. Ersätta gammal puts där taklisten satt.
2. Ny isolering mellan bjälklagen - vilket material är bäst i gamla torp?
3. Ny takpanel

Är det så enkelt?

Fråga: Hur får jag bort gamla panelrester som inte ville ge med sig när jag rev med kofot (se bild).
 
  • Träbjälklag med mögelskador, renoveringsprojekt, elledning, dörrkarm i bakgrunden. Oskarpt, inomhusmiljö, underifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en skadad innertakshörna med blottade träbjälkar och avflagnad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
En multisåg är alltid bra att ha till detta. [länk]
Hej! Tack för tips. Kommer man åt allt utan att skada andra delar? Hade kanske funkat med ett stämjärn bara?
 
Sågtänderna är under 2mm långa så när man kommit in i trät är det helt lugnt att ligga emot andra delar utan att riskera skada., stämjärn kommer inte bli ett fint snitt när du ska in ett par cm utan en massa jobb. Med stämjärn kan du komma ner kanske max en halv centimeter sedan får du bryta loss det materialet och göra samma sak igen. Du kommer förmodligen mosa kanten på de delarna du vill spara när då hamrar in stämjärnet.
 
Multicutter alla dagar i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.