J Johan456 skrev:
Principen. Men har man höjt och en fastighetsskatt återkommer så är man ju rökt. Jag blir rätt förbannad av tanken. Jag renoverar mitt hus med mina skattade pengar. Sen höjs underlaget för en fastighetsskatt. Det är ganska sjukt.
Du renoverar delvis finansierat med skatteåterbäring
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
R
B Basseb skrev:
Skatteverket har höjt taxeringsvärdet rejält på mitt barndomshem byggt 1954.
Huset har stått obebott i 20 år, men är i bra "bruksskick" och inget förfallet.

Däremot har inga större renoveringar gjorts, förutom nytt taktegel för ca 25 år sedan.
Köksskåp, wc, element och allt övrigt vvs är original från 50-talet. Förutom ca 10 meter avloppsrör som är bytt pga läckage. Pannan bytt 1984. Ett litet kylskåp och elspis från 90-talet finnes. All el är ojordad original, förutom två nyare jordade eluttag. Fixat på 80-talet.
Radon har uppmätts, asbest finns i linoleummattor, div isolering etc. Vedkamin och köksspis och allt i huset är i välvårdat skick med tanke på åldern, men slitet. Mina föräldrar lärde sej att vara rädda om saker helt enkelt. Golv, lister, trappor, och slitageytor behöver renoveras eller bytas för den kräsne, men kommer vara funktionsdugliga i minst 50 år till.

Nu vill Skatteverket ha foton inifrån och utifrån huset för att bedöma om jag kan få min fastighetsskatt sänkt igen.

Inget har ju förändrats i huset, som kräver höjd skatt. Inga renoveringar, ombyggnader el dyl.
Har försökt prata med handläggare i telefon, som mycket artigt och vältaligt, informerat om att foton behövs för att bevisa fastighetsvärdet.
Men de har ju inga gamla interiöra foton att jämföra med eller vet om jag fotar ena grannens lyxrenoverade köksöar och spabad eller andra grannens halvt igenmöglade källare.

Min fråga är alltså, om någon annan fått samma uppmaning från Skatteverket?
Vad vill de ha foton på? Slitna tapeter? Nötta bänkskivor? Rostiga, men välfungerande rör?
Jag har ju redan deklarerat, skrivit under på heder och samvete att inget förändrats i huset, och tycker det räcker, men vill ändå få ärendet överprövat och sänkt skatt.
Det kan vara bra med högre taxering om olyckan skulle vara framme och huset brinner.
Försäkringarna bygger på taxeringsvärdet
 
  • Gilla
Zaxen och 1 till
  • Laddar…
S SweetTerrain skrev:
Du renoverar delvis finansierat med skatteåterbäring
S SweetTerrain skrev:
Du renoverar delvis finansierat med skatteåterbäring
S SweetTerrain skrev:
Du renoverar delvis finansierat med skatteåterbäring
Skatteåterbätingen är Johans456s egna förvärvade pengar som staten har lagt beslag på innan han får tillbaka dem.
 
  • Gilla
  • Haha
majmun och 15 till
  • Laddar…
att man förändrade fastighetsskatten och införde ett maxtak. Det har gynnat och hjälpt många. De som klagar är de vars taxeringsvärde inte överstiger taket. Jag tror inte att dessa skulle klaga på skatten om de själva slapp skatten.
Då jag tillhör den delen av befolkningen som bor i Stockholm så innebär det en rejäl lättnad för min del.

Jag ser gärna ett mysigt strandnära hus och inser jag har inte råd att köpa det. En jag har inte råd att bo där för skatten är så pass hög.
Det är ingen rolig tanke
 
  • Gilla
  • Haha
Hissonomen och 4 till
  • Laddar…
R K R Andersson skrev:
Det kan vara bra med högre taxering om olyckan skulle vara framme och huset brinner.
Försäkringarna bygger på taxeringsvärdet
Jag trodde de byggde på beräknat värde av huset. framförallt då taxeringsvärdet inte förändras varje år. Ett nyrenoverat badrum påverkar inte taxeringsvärdet men fastighetens värde. Om inte det nyrenoverade badrummet egentligen är ett nytt badrum där inget fanns.
Måste vara jobbigt om precis renoverat hela huset. Men inte fått igenom någon höjning av taxeringsvärdet.
Eller de som fixade ytskikten inomhus, de får ett hus som kanske ökar i värde men inte tillräckligt för att påverka taxeringsvärdet
Som bygger på värdet av både tomten och huset.
Positivt för de som bor i en risig kåk i ett väldigt populärt område förvisso
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
H
B Basseb skrev:
Skatteverket har höjt taxeringsvärdet rejält på mitt barndomshem byggt 1954.
Huset har stått obebott i 20 år, men är i bra "bruksskick" och inget förfallet.

Däremot har inga större renoveringar gjorts, förutom nytt taktegel för ca 25 år sedan.
Köksskåp, wc, element och allt övrigt vvs är original från 50-talet. Förutom ca 10 meter avloppsrör som är bytt pga läckage. Pannan bytt 1984. Ett litet kylskåp och elspis från 90-talet finnes. All el är ojordad original, förutom två nyare jordade eluttag. Fixat på 80-talet.
Radon har uppmätts, asbest finns i linoleummattor, div isolering etc. Vedkamin och köksspis och allt i huset är i välvårdat skick med tanke på åldern, men slitet. Mina föräldrar lärde sej att vara rädda om saker helt enkelt. Golv, lister, trappor, och slitageytor behöver renoveras eller bytas för den kräsne, men kommer vara funktionsdugliga i minst 50 år till.

Nu vill Skatteverket ha foton inifrån och utifrån huset för att bedöma om jag kan få min fastighetsskatt sänkt igen.

Inget har ju förändrats i huset, som kräver höjd skatt. Inga renoveringar, ombyggnader el dyl.
Har försökt prata med handläggare i telefon, som mycket artigt och vältaligt, informerat om att foton behövs för att bevisa fastighetsvärdet.
Men de har ju inga gamla interiöra foton att jämföra med eller vet om jag fotar ena grannens lyxrenoverade köksöar och spabad eller andra grannens halvt igenmöglade källare.

Min fråga är alltså, om någon annan fått samma uppmaning från Skatteverket?
Vad vill de ha foton på? Slitna tapeter? Nötta bänkskivor? Rostiga, men välfungerande rör?
Jag har ju redan deklarerat, skrivit under på heder och samvete att inget förändrats i huset, och tycker det räcker, men vill ändå få ärendet överprövat och sänkt skatt.
B Basseb skrev:
Skatteverket har höjt taxeringsvärdet rejält på mitt barndomshem byggt 1954.
Huset har stått obebott i 20 år, men är i bra "bruksskick" och inget förfallet.

Däremot har inga större renoveringar gjorts, förutom nytt taktegel för ca 25 år sedan.
Köksskåp, wc, element och allt övrigt vvs är original från 50-talet. Förutom ca 10 meter avloppsrör som är bytt pga läckage. Pannan bytt 1984. Ett litet kylskåp och elspis från 90-talet finnes. All el är ojordad original, förutom två nyare jordade eluttag. Fixat på 80-talet.
Radon har uppmätts, asbest finns i linoleummattor, div isolering etc. Vedkamin och köksspis och allt i huset är i välvårdat skick med tanke på åldern, men slitet. Mina föräldrar lärde sej att vara rädda om saker helt enkelt. Golv, lister, trappor, och slitageytor behöver renoveras eller bytas för den kräsne, men kommer vara funktionsdugliga i minst 50 år till.

Nu vill Skatteverket ha foton inifrån och utifrån huset för att bedöma om jag kan få min fastighetsskatt sänkt igen.

Inget har ju förändrats i huset, som kräver höjd skatt. Inga renoveringar, ombyggnader el dyl.
Har försökt prata med handläggare i telefon, som mycket artigt och vältaligt, informerat om att foton behövs för att bevisa fastighetsvärdet.
Men de har ju inga gamla interiöra foton att jämföra med eller vet om jag fotar ena grannens lyxrenoverade köksöar och spabad eller andra grannens halvt igenmöglade källare.

Min fråga är alltså, om någon annan fått samma uppmaning från Skatteverket?
Vad vill de ha foton på? Slitna tapeter? Nötta bänkskivor? Rostiga, men välfungerande rör?
Jag har ju redan deklarerat, skrivit under på heder och samvete att inget förändrats i huset, och tycker det räcker, men vill ändå få ärendet överprövat och sänkt skatt.
Har din bank koppling med någon fastighetsmäklare? Annars anlita en fastighetsmäklare vad den anser att fastigheten är värd.
 
S SweetTerrain skrev:
Du renoverar delvis finansierat med skatteåterbäring
Gör jag?
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Mja det är ganska sjukt. Men det sjukaste är ju ändå att det finns ett tak på fastighetsskatten.

En sjukt bra inflationsdämpande åtgärd som dessutom träffar helt rätt. Vore att justera fastighetsskatten till 2% och inte ha något tak alls.
Så efter 50 år har du betalt värdet på ditt hus till staten? Konfiskation tycker jag. Så var fastighetskatten till att börja med, inte undra på att den försvann/reducerades.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 6 till
  • Laddar…
S
Kokarn Kokarn skrev:
varför inte 100% i fastighetsskatt när du ändå vill att folk inte ens ska ha råd att bo kvar i sina hus
Folk som köpte hus 2021 borde ha 100% fastighetsskatt, det har du rätt i. Men annars låter det väl lite extremt.

Klarar man inte 2% fastighetsskatt har man lånat lite väl hårt kanske :)
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
PNI och 6 till
  • Laddar…
S
H hertzbo skrev:
Så efter 50 år har du betalt värdet på ditt hus till staten? Konfiskation tycker jag. Så var fastighetskatten till att börja med, inte undra på att den försvann/reducerades.
Det är ju precis det som redan sker.
Istället för att du betalar en skatt har staten istället tagit 10% (minimum) av din köpkraft, AKA en annan form av skatt.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är ju precis det som redan sker.
Istället för att du betalar en skatt har staten istället tagit 10% (minimum) av din köpkraft, AKA en annan form av skatt.
Nu är det väl ändå inte staten som är ensam ansvarig för inflationen utan effekten av att vi lever i en fri värld där folk får göra vad de vill med sina pengar, såväl rika som fattiga. Det finns länder historiskt med fasta växelkurser och planekonomi. Det gick inte så bra!
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Mja det är ganska sjukt. Men det sjukaste är ju ändå att det finns ett tak på fastighetsskatten.

En sjukt bra inflationsdämpande åtgärd som dessutom träffar helt rätt. Vore att justera fastighetsskatten till 2% och inte ha något tak alls.
Vilken fastighetsskatt?.Det finns ingen sådan skatt.

Det finns en avgift. Avgifter ska självklart kunna ha ett tak. Åk 1 eller 10 busshållplatser för samma pris. Samma pris på mjölken och bensinen för alla oavsett inkomst. Och så vidare.

Det sjuka är att fastighetsskatten aldrig har kunnat motiveras på något annat sätt än "det finns olika sätt att få in skattepengarna".

Varför är man rikare om man lånat pengar till en gammal kåk än om man lånat samma pengar till en lyxig lägenhet? Och att äga och sköta en tomtplätt är ju ingen inkomst, det är en utgift.

Skatten uppfanns för att straffa dem som kämpade och täljde ihop sina hus eller lånade till det. Normen var att alla skulle bo i slitna kalla hyresettor med utedass. Allt över det skulle pungslås.

Nya tider. Självklart måste knegare kunna bo i hus. De har inget lyxliv, de har en skuld till banken.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan Hammarstedt och 15 till
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Folk som köpte hus 2021 borde ha 100% fastighetsskatt, det har du rätt i. Men annars låter det väl lite extremt.

Klarar man inte 2% fastighetsskatt har man lånat lite väl hårt kanske :)
Ja, du är bitter/avundsjuk på alla som har råd med hus etc. som du inte har. Det är redan konstaterat i ett antal trådar.

Det handlar inte om att ha råd, utan mer om varför jag ska betala skatt/avgift på något jag äger?
Punkt.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
perror och 8 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Folk som köpte hus 2021 borde ha 100% fastighetsskatt, det har du rätt i. Men annars låter det väl lite extremt.

Klarar man inte 2% fastighetsskatt har man lånat lite väl hårt kanske :)
2% då blir man utelåst från flera hus bara för att staten ska ha sin del. Att jag inte har råd att köpa huset är en annan sak.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S
H hertzbo skrev:
Nu är det väl ändå inte staten som är ensam ansvarig för inflationen utan effekten av att vi lever i en fri värld där folk får göra vad de vill med sina pengar, såväl rika som fattiga. Det finns länder historiskt med fasta växelkurser och planekonomi. Det gick inte så bra!
Ensam ansvarig nej, men de har varit starkt drivande genom att dela ut ENORMA mängder gratis pengar under pandemin. För att finansiera detta minskade man värdet på pengar.

Stålverken t.ex skickade hem folk med full lön (nära nog iallafall) vecka efter vecka för att staten garanterade att betala deras löner helt utan krav på motprestation.
 
  • Gilla
  • Älska
Jonatan Hammarstedt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.