Ödelagt schackrutigt golv med brister och två stora hål, täckt av skräp och trasiga kakelbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har rivit vårt gamla badrum på 3kvm som är byggt 58 och "renoverat" någon gång efter det med plastmatta över kaklet. Det var sprickor i mattan där vatten trängt in under och i stort behov av renovering. Huset står på betongplatta med källare under. På dom videos och det jag läst så är det superlätt att bila upp gamalt kakel utan att skada betongen under. Men när jag började bila bort kaklet inser jag att den är så porös att betong följer med kaklet upp i stora bitar. Även med hammare och mejsel. Ska även byta avloppen i samma veva.

Min fråga still dom kunniga är då: Måste jag bila bort allt poröst eller ska man torka upp det som är blött och lägga ny betong eller spackel över? Om ni har några tips eller tankar så fråga gärna!

Bifogar en bild och en video som kanske är intressanta.
 
N
Jag hade tagit bort all betong som inte sitter, jämnat till de värsta groparna med Ardex A46 eller liknande, primat och sedan flytspacklat.

edit: om betongen är fuktig pga att ytskiktet läckt så hade jag låtit den torka upp först. Kör med en avfuktare ett par dagar för att dra ut fukten.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en entrepenör som renoverade mitt badrum byggt 56 i våras, det var uppbyggt på följande sätt. Jag har också gjutet mellanbjälklag/Valv som du har. Valvet är typ ca 15cm tjockt. Ovanpå det ligger det sedan utfyllnad av något slag, kan vara sten, sand, slagg eller något annat. ovanpå det är det gjutet en slipsats som sedan plattorna monteras på. Utfyllnaden inklusive slipsats och plattor var dryga 10cm ovanpå valvet.

I mitt fall låg avloppsröret inbjudet i valvet, så de bilade några rännor och lade sedan de nya avloppet lite högre, då det funkade med det fall som gjöts.

Entreprenören gjöt sedan upp med en slipsats över rören, på det monterades det golvvärmerör och därefter flytspacklades golvet så att det blev ett fall enligt reglerna.

Jag skulle tro att det porösa du hittar nu är någon form av slipsats/utfyllnad och inte själva valvet i kåken. Har du försökt mäta eller utforska hur ditt golv är uppbyggt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.