Hej, har precis köpt ett hus men inte fått tillträde ännu. Huset behöver renoveras ordentligt och jag funderar lite över planlösningen och om någon har några smarta ideér om hur man blir av med korridorskänslan.

Allmänt om huset så är det ett enplanshus på 115 kvm, byggt 1973 med krypgrund. Sannolikt finns det inga bärande väggar men det behöver utredas mer. Enl besiktningsmannen sitter takstolarna väldigt tätt 60 cms avstånd). Husets yttermått är 14,25x8,05 m

Prio 1 är att åtgärda tvättstugan där det är uppmätt lite högre fukt (12%) i bjälklagret mätt från krypgrunden. Har en fundering på att flytta badrumet till nuvarande tvättstugan och bygga någon smart lösning med integrerad tvättstuga. På så sätt kan jag renovera alla våtrum samtidigt vilket borde varar kostnadsbesparande. Då blir ju nuvarande badrummet över på sikt att använda till något annat.

Tänker att jag ska ha ett sovrum, ett gästrum och ett kontor. På något sätt vill jag ha in en walk in closet. Och då huset inte har någon direkt vind för förvaring eller källare så behövs det en del förvaringslösningar. Planen är också att öppna upp mellan kök och vardagsrum.

Laddar upp planlösningen och en känsla av korridoren :)
 
  • Ritning av en lägenhet med sovrum, vardagsrum, kök, bad, tvättrum och lekrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhuskorridor med trägolv, kamin, vitt skåp och insyn i modernt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är ensamstående? Isåfall kan integrerad tvättstuga/badrum funka okej, men jag gillar det inte (vårt hus är byggt så). Det är rätt störande att försöka njuta av ett bad när tvättmaskinen eller torktumlaren går, och det finns ingenstans att göra av smutstvätt och rentvätt. Och då är vårt badrum/tvättstuga ändå rätt mycket större än ditt.

Men om du istället gör nuvarande badrum lite större (ta lite av det stora sovrummet) så kan det funka. Nuvarande tvättstuga kan då bli WiC.

Ett enkelt sätt att enkelt minska korridorkänslan tror jag skulle vara att fixa listerna. Får man bort de svarta konturerna blir det något helt annat.

Du skulle också kunna flytta dörren på sovrummet vid lekrummet till väggen mot lekrummet, då kan slutet av korridoren integreras i den andra sovrummet.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A AK1981 skrev:
Sannolikt finns det inga bärande väggar men det behöver utredas mer. Enl besiktningsmannen sitter takstolarna väldigt tätt 60 cms avstånd). Husets yttermått är 14,25x8,05 m
Vet du hur takstolarna ser ut, som W eller något annat?

Anna_H Anna_H skrev:
Du skulle också kunna flytta dörren på sovrummet vid lekrummet till väggen mot lekrummet, då kan slutet av korridoren integreras i den andra sovrummet.
Och då bör det bli plats för en klädkammare i det rummet.
 
  • Gilla
AK1981
  • Laddar…
ullet
Om du kan klara dig utan gästtoaletten skulle du kunna göra en lite mindre tvättstuga/groventré på vänstra sidan, då får du en bredare passage mitt i huset (alternativt stänga igen ytterdörren i groventrén o göra en kombinerad toa/tvätt).

Sen göra som någon skrev här tidigare, låta klädkammaren mitt mellan rummen bli del av ett av dom skulle det nog också kunna ta bort en del av känslan.

Snabbt nerkladdat exempel:
Ritning av en lägenhet med sovrum, vardagsrum, kök, badrum och förvaring. Grafisk inredning. Entré med trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AK1981 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input. Var inne på att byta plats på badrummet och bygga tvättstuga i anslutning enl bifogad skiss men byggaren jag har fått tag på (den första offerten) säger att det skulle kosta 3-400’ mer än att bara renovera rummen som de är

Hade helst velat göra en grundförbättring som går att dra av längre fram och gärna flyttat badrummet från husets ”framsida” med viss insyn

Mindre bruna lister och större klädkammare/förråd lär det bli. Och öppna upp köket.
 
  • Handritad skiss av en våningsplanslayout med mått och rum benämningar på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enkelt sätt att "bli" av med korridor känslan är att ta bort klädkammaren och sätta ett fönster i slutet av korridoren, på så vis får du en siktlinje igenom hela huset och korridoren kommer inte kännas lite påtaglig.

Med lite smart byggande kan den ytan då nyttjas som kontor.

Jag hade inte byggt ihop badrum/tvätt.

Om man vill få till en walk in kan man däremot ta lite yta från det stora sovrummet och bredda badrummet. Sedan delar man badrummet på mitten så att det blir bad med klk bakom.

Kan skissa upp de förändringar jag gjort när jag får tid :)
 
om jag skulle få huset för mej själv så skulle jag gärna ha WIC , badrum och sovrum ihopkopplade med dörrar emellan. Skönt att slippa springa fram och tillbaka i korridorer . Kontorrumet skulle kanske kunna vara sk master bedroom?
 
J Jarlsgård skrev:
Ett enkelt sätt att "bli" av med korridor känslan är att ta bort klädkammaren och sätta ett fönster i slutet av korridoren, på så vis får du en siktlinje igenom hela huset och korridoren kommer inte kännas lite påtaglig.
Precis! Har själv siktlinje genom hela mitt lila hus (vardagsrum, långsmalt arbetskök, möblerbar hall) med fönster i varje ända. Det känns luftigt, positivt och trevligt när man passerar "korridoren".
 
J Jarlsgård skrev:
Ett enkelt sätt att "bli" av med korridor känslan är att ta bort klädkammaren och sätta ett fönster i slutet av korridoren, på så vis får du en siktlinje igenom hela huset och korridoren kommer inte kännas lite påtaglig.

Med lite smart byggande kan den ytan då nyttjas som kontor.

Jag hade inte byggt ihop badrum/tvätt.

Om man vill få till en walk in kan man däremot ta lite yta från det stora sovrummet och bredda badrummet. Sedan delar man badrummet på mitten så att det blir bad med klk bakom.

Kan skissa upp de förändringar jag gjort när jag får tid :)
Smart!
 
yonna yonna skrev:
Precis! Har själv siktlinje genom hela mitt lila hus (vardagsrum, långsmalt arbetskök, möblerbar hall) med fönster i varje ända. Det känns luftigt, positivt och trevligt när man passerar "korridoren".
Ska verkligen fundera på siktlinjer! Det är toppen med allas bra ideér!
 
A AK1981 skrev:
Hej, har precis köpt ett hus men inte fått tillträde ännu. Huset behöver renoveras ordentligt och jag funderar lite över planlösningen och om någon har några smarta ideér om hur man blir av med korridorskänslan.

Allmänt om huset så är det ett enplanshus på 115 kvm, byggt 1973 med krypgrund. Sannolikt finns det inga bärande väggar men det behöver utredas mer. Enl besiktningsmannen sitter takstolarna väldigt tätt 60 cms avstånd). Husets yttermått är 14,25x8,05 m

Prio 1 är att åtgärda tvättstugan där det är uppmätt lite högre fukt (12%) i bjälklagret mätt från krypgrunden. Har en fundering på att flytta badrumet till nuvarande tvättstugan och bygga någon smart lösning med integrerad tvättstuga. På så sätt kan jag renovera alla våtrum samtidigt vilket borde varar kostnadsbesparande. Då blir ju nuvarande badrummet över på sikt att använda till något annat.

Tänker att jag ska ha ett sovrum, ett gästrum och ett kontor. På något sätt vill jag ha in en walk in closet. Och då huset inte har någon direkt vind för förvaring eller källare så behövs det en del förvaringslösningar. Planen är också att öppna upp mellan kök och vardagsrum.

Laddar upp planlösningen och en känsla av korridoren :)
Spännande hus, är ingen korridorälskare men det ser rätt mäktigt ut i bild. Är innerväggarna gjorda av något väggsystem? Ser ut som skarvar men det kanske är bilden som luras. De svarta listerna ger en japansk look som passar rätt bra med husets horisontalitet ock planlösning.

Vet du något om huset? Är det en massproducerad typ, specialbyggt eller del av ett område med likadana hus? Planen är extremt rättfram men ändå rätt bra så jag blir nyfiken, rolig kamin också.

Eftersom det verkar som att du har mer yta än du behöver skulle jag prova att bebo huset ett tag först. Fixa med saker som verkligen behövs och lägg pengar på möbler och förvaring som passar i huset. Det här huset med riktigt bra samtida och historiska, gärna modernisktiska men även andra möbler vore coolt.

Har inte mätt upp rummen men man måste ju inte välja det största till sitt sovrum om man får plats och gör det trevligt i ett mindre. KLK skulle ju kunna öppnas åt höger om måtten tillåter. Då får du direkt din walk in. Dörren gör sig dock bra i slutet av korridoren.

Skulle vara kul med fler bilder.
 
Så här byggde vi 2010:
Ritning av lägenhetsplan med dimensioner, rumsetiketter och möblering på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev mycket trevligt!
Efter några år tillkom en liten förstuga:
Datorgenererad bild av husveranda, låg upplösning, gröna linjer indikerar struktur eller designaspekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.