Hur långt är ett snöre... ja, jag vet, gillar inte själv denna typ av frågor men jag har fastnat lite och skulle uppskatta era idéer, inspel och kommentarer! Har läst massa inredningstips som brukar vara typ "börja med soffan" etc men jag fastnar redan på punkt 1.. :)

Hur skulle ni möblera detta vardagsrum inkl matplats? Byggnaden är redan byggd så väggar, fönster, dörrar etc är fasta, däremot kan kyl/frys flyttas och ev kompletteras med en bänk/köksö som avgränsning mellan kök och vardagsrum. Denna bänk/köksö kan dimensioneras valfritt.

Behoven är;
-matplats för 4-10 pers (ev kan bord inkl iläggsskivor flyttas lite för att få in de sista vid 8-10 pers)
-soffgrupp (en eller flera soffar och fåtöljer) inkl soffbord, totalt plats för 8-10 pers
-möjlighet att se på TV/film, kan monteras på vägg alt stå på bänk
-gärna belysning i alla hörn
-önskvärt är såklart att det är fri passage ut till uteplatsen

Hit me med era bästa och kanske lite galna idéer! Tacksam för all input som får mig att komma ur min "låsning"!
 
  • Ritning av en lägenhet med måtten 820x530 cm, inkluderar vardagsrum, kök, SOV-rum, hall, WC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det blev besvärligt med det där hörnet.

Någon köksö tror jag inte får plats.
Ritning för lägenhet: vardagsrum, kök, sovrum, badrum, möblering, måttangivelser, balkong, entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men du får rita den skalenligt, alltså matbord för 8 personer, 2,4 m långt.
Två 3-sits soffor, 2 m långa.

Sen kompletterar man med lätta fåtöljer som till vardags kan stå i närheten av dörren till uteplatsen och när de behövs så flyttar man fram dem till sofforna. När matbordet behöver förlängas så får man flytta lite på sofforna.

Om man inte vill ha så stort matbord till vardags så kan det gå att ställa det på andra hållet med ena gaveln mot ytterväggen.

Jag har använt datorprogrammet Sweet Home 3D för att pröva olika möbleringar och få en känsla för hur det kommer att kännas att gå runt i rum och bostäder.
 
  • Gilla
hultsfred74
  • Laddar…
Tack för tips på ritprogram! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.