Det kom ju som de flesta här säkert vet en hel del snö i 08 området häromdagen. En morgon så har nästan hela häcken vikt ner sig och syns knappt över den tunga snön.
Hur räddar man upp den bäst? Att nu försöka gräva fram den nu låter som en dum ide. Något man ska tänka på när snön töar bort vilket den ser ut att göra ganska fort? Gissar att det iaf är 20cm tösnö som ligger över den nu som är hårt packad.
 
Syrenen utanför fönstret som låg platt på marken under snön har redan rest sig. Gick förbi en ligusterhäck för en stund sedan som också låg. Den hämtar sig säkert också när snön smälter. Värre med alla tallar som fått många stora grenar knäckta.
 
Jag brukar borsta bort snön på ligusterhäckarna något dygn efter snöfallet. De reser sig fint om man inte väntar så länge att snön blir hård och tung.

Detta är också en anledning till att man inte ska låta ligustern ränna iväg vid nyplanteringen utan släppa upp häcken långsamt så att grunden blir stabil.
 
  • Gilla
Philippp
  • Laddar…
Förr om åren har jag haft en bit av häcken så jag sett när den börjar ge vika. Men sedan den delen blev omplanterad så missade jag att den här delen började ge vika så nu är det försent att borsta av. Får försöka peta bort där det går nu i helgen när man har ljust och hoppas att den klarar sig. Är det vettigt att när alla snö är borta att då försöka resa den upp med stöd?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är det vettigt att när alla snö är borta att då försöka resa den upp med stöd?
Med risk att den då knäcks mer är det bättre att inte göra något alls nu, mitt i vintern. Den är ganska böjlig och tålig. Fördelen med liguster är att den går att reparera till våren.
 
Tack. Får se hur vädret fortsätter. Håller sig det gott över nollan någon dag till så är nog häcken helt utan snö så får jag se hur jag gör. Känns på något sett rätt att i det fallet att hjälpa upp den lite om det inte blir kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.