Hej. Behöver installera radiatorer på min övervåning (1,5 plans hus).
Huset är nybyggt och har på nedervåningen en Nibe F750.

Det jag funderar över är vad jag skall välja för fabrikat på rör och kopplingar, även vilken typ av rör.

Det jag är inne på är 16mm Alupex, har dock ej pressverktyg men jag antar att det finns skruvkopplingar.
Allt dras i isolerade kattvindar.

I ena gaveln blir det 2st sovrum på ca 11m2 och andra gaveln 1st sovrum på 14m2 plus klädkammare på 10m2.
Ovanför trappan ett allrum på 20m2 samt badrum 5m2.

Tänkte leda upp tur och retur och dela upp till 2st slingor, en mot vardera gavel.

Svårt att hitta någon VVS butik där dom faktiskt vill hjälpa till att välja material så jag tänkte beställa online.
Någon som har koll på detta?

Tack!
 
Ska du verkligen dra enrörssystem?
Enrörssystem var ”vanligt” ett tag på 70-talet.

Det vanligaste är tvårörssystem.
Sen finns det även en variant som kallas trerörssystem, det är ett tvårörssystem men tillopp och retur går som enrörssystem.

Fördelen med trerörssystem är att tryckfallet över alla radiatorer blir ungefär samma.
 
Menade TS "slinga" i den betydelsen?
 
Hej, det är ett Älvsbyhus och dom kör enrörssystem. Vet att det inte är det bästa dock.
Men jag antar att bara för att det är enrörssystem på bottenvåning så behöver man kanske inte köra det på övervåning?
 
kolla om det går att hyra pressverktyg. Tycker att de moderna presskopplingarna med förnicklade järnrör ser ganska okej ut på värmesystem. Skruvade kopplingar ser så gör det självigt ut.
 
Ettrörssystem kan fungera alldeles utmärkt. Allt beror på hur systemet är dimensionerat. Flera husföretag använder ettrörssystem idag och de är dimensionerade som lågtemperatursystem 55°/45°. Skillnad mot 70-talet då det oftast var högtemperatursystem och väldigt taniga radiatorer.
 
J Josth skrev:
Ettrörssystem kan fungera alldeles utmärkt. Allt beror på hur systemet är dimensionerat. Flera husföretag använder ettrörssystem idag och de är dimensionerade som lågtemperatursystem 55°/45°. Skillnad mot 70-talet då det oftast var högtemperatursystem och väldigt taniga radiatorer.
Tror det är 50c framledningstemp.
Funderar dock på om jag skall köra LK Pal och om det räcker med 16x2 eller om jag måste ha 20x2,5. Det blir totalt 4-5st radiatorer.
 
Nu är jag ingen röris, men har (mha röris och lite själv) dragit om delar av radiatorsystemet.

Att tänka på som jag snappade upp;
- plaströr måste ha en film som gör dem gastäta för att funka i radiatorsystem
- om man har plaströr måste man se till att förgreningar och dragning inte blir sådan att det blir luftfickor - då kan det bli omöjligt att lufta systemet.

Om jag förstår rätt går det bra att blanda förzinkat och koppar, men man ska nog helst välja antingen eller för det man drar nytt, men det verkar inte ha nån betydelse att man har en del i koppar och en i förzinkat. Jag hyrde en pressmaskin och det är klart värt det om man har lite mer att göra en bara ett par tre kopplingar...
 
Jag rekommenderar Purmo Calculator för dimensionering av rör och radiatorer. Jag skrev lite om det bl a här: https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-roer-till-radiatorer.465929/#post-4885329

Jag rekommenderar starkt att beräkna systemet och inte bara följa gamla tumreglerna som i något vanligt exempel säger att max 1,5kW går att överföra via 15 mm rör. Det fungerar men kan innebära en kraftig överdimensionering till en onödigt hög kostnad. Jag har beräknat 2,2kW i en 12mm enrörsslinga med endast 45grader framledningstemperatur. Det är ganska meningslöst att bara prata om rördiameter. Man måste även ta hänsyn till typ av radiatorer, tryckfall och val av cirkulationspump för att helheten ska bli bra.

Är det verkligen lämpligt att komplettera med tvårörssystem i ett hus som redan har enrörssystem? Jag har inte någonstans läst om att någon har gjort så. Gillar man att experimentera och har gott om pengar så är det nog kul att prova. Jag skulle inte göra det. Jag är dock intresserad av att veta hur det skulle gå till. Måste systemet ha dubbla cirkulationspumpar. Är det tillräckligt så eller vad mer krävs? Jag kan gissa att det är möjligt att komplettera tvårörsstammarna med strypventil per stam för att balancera tvårörssystemet mot enrörsslingorna. Det går att räkna på men blir det bra så? En kunnig VVS ingenjör kan säkert ge besked.

Jag förstår inte vitsen med att blanda in tvårörssystem i en fungerande installation med enrörssystem.

Pressverktyg går som nämnts att hyra från de större uthyrningsfirmorna. Jag hade funderingar på att investera i en REMS som säljs av bl a Rinkabyrör innan jag förstod att det skulle fungera att återanvända de befintliga 12mm rören och bara byta till större radiatorer vid konvertering från högtemperatur till lågtemperatursystem.

Det går säkert att använda vilken typ av rörsystem som helst som man tycker passar i den tänkta installationen. För utanpåliggande dragning så blir presskopplingar ganska diskreta. I så fall väljer man kromade rör och kopplingar, vita kopparrör eller omålade kopparrör som målas i samma färg som väggarna.
 
  • Gilla
rfroderberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.