Hej,

Önskar tips för att få värme i ett par element. Vi köpte huset under sommaren, så jag vet inte om det alltid varit ett problem eller inte. Elementen befinner sig på ovanvåningen, 3 av dem är kalla och ett varmt (det varma är av en annan modell). Jag utgår från att trycket är okey då jag får upp värme till ovanvåningen och det varma elementet. Jag har luftat elementen så det är inte problemet. Jag testade att tappat ut ca 1 liter för att se om det kom varmt vatten, men icke (dock bra tryck). Skruvat av termostaterna och motionerat ventilerna utan framgång (knackat på röret för att ev. packning ska lossa). Det finns inga kopplingar som stryper värmen till de kalla elementen. Huset är gammalt med tjocka rörledningar som övergår till mindre diameter (om det kan påverka).

Så.. jag är på jakt efter fler tips!

Bifogar lite bilder på själva modellen av element och exempel på hur det är kopplat.
 
  • Rörinstallation under diskbänk, delvis öppen vägg, träram, gamla vattenledningar synliga, brist på avslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil på en radiator, vit vägg bakgrund, använd, dammig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elementskydd framför fönster, korg till vänster, slitet rött trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedifrån synvinkel av en elementanslutning mellan två radiatorsektioner med synliga ventiler och lameller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vägg, trasigt golv, isolering synlig, rörinstallation, sladd, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det kan vara en luftbubbla i T-et på första bilden. Kan du lufta där?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan vara en luftbubbla i T-et på första bilden. Kan du lufta där?
Ja, där har jag tappat ur en liter vatten, inget varmt vatten tyvärr. Men följer jag ledningarna ner i källaren så är det värme i dem.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan vara en luftbubbla i T-et på första bilden. Kan du lufta där?
Ja där skulle det behöva sitta en avluftningsventil!
 
Går det att följa ledningarna från pannrummet så att du kan se vilka element som sitter på samma slinga? I mitt hus har jag tre stammar upp till övervåningen. Jag tänker att om alla kalla element sitter på en egen slinga kanske felet finns vid pannan, det kanske finns flera shuntgrupper eller cirkulationspumpar.
 
M Mikael 81 skrev:
Ja där skulle det behöva sitta en avluftningsventil!
Om du tänker på det gamla gula järnröret så ser det ut att sitta en luftningsnippel på höger sida av det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Går det att följa ledningarna från pannrummet så att du kan se vilka element som sitter på samma slinga? I mitt hus har jag tre stammar upp till övervåningen. Jag tänker att om alla kalla element sitter på en egen slinga kanske felet finns vid pannan, det kanske finns flera shuntgrupper eller cirkulationspumpar.
Jo, det går. Tex elementet som är varmt. Från det går det vidare till två kalla element (via kattvinden). Har inga bilder på det just nu, men där finns en ventil som jag luftat oxå (på kattvinden). Min känsla är att det är något som gör att det inte cirkuelrar i själva elementen. Tänker att alla radiatorventiler kan inte gått sönder/fastnat samtidigt (själva "piggen" fjädrar). Men.. element köptes ju säkert samtidigt, så kanske slutar de fungera/går sönder samtidigt :(
 
D Dublin skrev:
Om du tänker på det gamla gula järnröret så ser det ut att sitta en luftningsnippel på höger sida av det.
Japp, där har jag luftat. Tappade ut 2 liter vatten där utan att det blev varmt.. Jag har självklart fyllt på vid pannan för att hålla 1 bar i tryck.
 
Om ni köpt huset i somras så kan det kanske vara så att elementen inte alls slutat fungera samtidigt, utan bara att den tidigare ägaren inte noterat det eller inte tagit tag i att åtgärda det. :)
 
M Mikael 81 skrev:
Om ni köpt huset i somras så kan det kanske vara så att elementen inte alls slutat fungera samtidigt, utan bara att den tidigare ägaren inte noterat det eller inte tagit tag i att åtgärda det. :)
Misstänker det... Tänker mest att man vill prova allt innan man kastar in handduken och köper nytt. Har en VVS kille som skulle leta efter äldre element och byta när han hittar några som passar.
 
Om det är något strul med ventilen så räcker det utmärkt att byta den. Det är sällan något i själva radiatorn går sönder.
 
  • Gilla
winqvist
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Om det är något strul med ventilen så räcker det utmärkt att byta den. Det är sällan något i själva radiatorn går sönder.
Ska göra ett nytt försök med det. De satt så jäklar hårt, så jag blev osäker på om jag gjorde rätt. Gick inte lika smidigt som på Youtube
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
winqvist winqvist skrev:
Japp, där har jag luftat. Tappade ut 2 liter vatten där utan att det blev varmt.. Jag har självklart fyllt på vid pannan för att hålla 1 bar i tryck.
Du har ju en t-koppling vid golvet också, även där kan det samlas luft om det är tillräcklig nivåskillnad. Tycker den där kopplingen gamla-nya rör ser skum ut. Har tidigare ägare gjort den själv? Förstår inte varför det höga röret i te kapats längre ner. Sen verkar ju nån bockat ut prisolröret, det gick knappast I den böjen när det var nyinstallerat så det talar för att tidigare ägare också haft problem (om inte du bockat ut röret). Ligger alla kalla element efter denna koppling?
 
D Dublin skrev:
Du har ju en t-koppling vid golvet också, även där kan det samlas luft om det är tillräcklig nivåskillnad. Tycker den där kopplingen gamla-nya rör ser skum ut. Har tidigare ägare gjort den själv? Förstår inte varför det höga röret i te kapats längre ner. Sen verkar ju nån bockat ut prisolröret, det gick knappast I den böjen när det var nyinstallerat så det talar för att tidigare ägare också haft problem (om inte du bockat ut röret). Ligger alla kalla element efter denna koppling?
Jag tror tidigare ägare gjorde många egna lösningar :) Har inte rört något. Anledningen till att kopplingen ser ut som den gör är at det tidigare stod ett gammalt element där (fått det förklarat för mig), som man tog bort och satte två nya under fönstret. Sedan som sagt, nya under fönstret kan ju varit för 20 år sedan :)

Gällande de kalla elementen så sitter två element efter t-kopplingen, sedan är det en annan lösning för två andra rummen där elementen är kalla. Här går ledningar från det varma elementet (ca 4-5 m) via kattvind till de två andra rummen (kan skicka bild senare).

Gällande ev. luft/nivå skilnad i t-koppling på bild. Om det var problem med denna kopplingen, borde jag inte märka det när jag luftar elementen. Eller tänker jag fel? Varmt vatten kommer in längst upp på elementet. Nu fick jag i och för sig aldrig ut nått varmt vatten. Ska man tappa ut tills man får det?
 
Testa med att stänga termostaterna på alla element som blir varma. Om dessa då blir varma så är det bristande flöde som är problemet. Dra gärna på cirkulationspumpen på max också.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.