varför ska det vara isolerat?
 
Mazen Mazen skrev:
Okej, då får jag tänka om... hade som sagt tänkt skippa spärr då utrymmet inte kommer vara uppvärmt.
Äh, det fungerar utmärkt. Det är inget boningshus du bygger och min åsikt är "aldrig någon plast i ouppvärmt utrymme". Har mina uthus byggda så och fungerar alldeles utmärkt även med mineralull, bara du har mustätt.
 
A AndersS skrev:
Äh, det fungerar utmärkt. Det är inget boningshus du bygger och min åsikt är "aldrig någon plast i ouppvärmt utrymme". Har mina uthus byggda så och fungerar alldeles utmärkt även med mineralull, bara du har mustätt.
Precis min tanke, att skippa plast så det får vädra genom.

Då kör jag på som tänkt, men planera ventilationen bättre.
 
I ett hönshus har man en fuktbelastning inifrån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Precis min tanke, att skippa plast så det får vädra genom, då kör jag på som tänkt, får ta en vända och planera ventilationen bättre..
Jag skulle använda skivmaterial och täta i skarvarna, inte för luft utan att hindra att kvalster ska hitta utrymmen. Så minimera skarvar och annat där ohyra kan använda som livsmiljö.
Länk till en av Martins hönssorter
http://kulturhons.se/raser/silveruddsbla-2/
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Formplyfa (lite dyrt) eller någon form av slät plåt (kan vara billigare) rekommenderas till innerväggarna.

Vill du ha svenska lantrashöns, massa raser med lokal anpassning, finns Svenska Lanthönsklubben på www.kackel.se .
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Formplyfa (lite dyrt) eller någon form av slät plåt (kan vara billigare) rekommenderas till innerväggarna.

Vill du ha svenska lantrashöns, massa raser med lokal anpassning, finns Svenska Lanthönsklubben på www.kackel.se .
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Formplyfa (lite dyrt) eller någon form av slät plåt (kan vara billigare) rekommenderas till innerväggarna.

Vill du ha svenska lantrashöns, massa raser med lokal anpassning, finns Svenska Lanthönsklubben på www.kackel.se .
K-plyfa är planerat och jag tror ägarna hade tänkt måla den (men det kanske är den dålig ide?)
 
Hur ör det tänkt att utrymmet ska rengöras?
Och vad ska finnas på golvet?
 
A AndersS skrev:
Hur ör det tänkt att utrymmet ska rengöras?
Och vad ska finnas på golvet?
Är väl inte tänkt att kunna spolas av annars vet jag inte hur ägarna tänkt med den biten..
Förslaget som är upp är skiva och plastmatta alt plankgolv..
 
Det viktigaste är ändå storleken. Spelar ingen roll hur många höns man planerar för - det hamnar alltid fler i hönshuset ändå av någon märklig anledning. :thinking: Jag skulle tex ha fem stycken men nu är det tio här utanför och planer på fler. :oops: (Har olika raser för att få olika äggfärg.)

Dessutom så är det ofta restriktioner med utevistelsen nu för tiden, tex just nu. Då får man bara ha dem inne eller möjligtvis ute om man har dem under tak där. Så det är bättre med ett större hus så de kan gå runt inne utan att tråkas ihjäl = större risk för hackning och annat dumt om de är hopträngda på liten yta för länge. Ofta vill de inte gå ut om det är svinkallt eller ösregn heller så alltid bra med stort hönshus.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Är väl inte tänkt att kunna spolas av annars vet jag inte hur ägarna tänkt med den biten..
Förslaget som är upp är skiva och plastmatta alt plankgolv..
Som golv tycker jag att betonggolv är överlägset bäst. I andra hand, om man inte kan/vill gjuta en platta, går det att använda släta betongplattor. Vi har lagt 40x40 cm betongplattor hos en av våra grupper med fjäderfän, funkar väldigt bra och lätt att mocka. Blir heller inte snorhalt att gå på för varken djur eller människor. En plastmatta riskerar att bli hemskt hal, och ett brädgolv är svårt att hålla rent.

Det här med möss återigen...man behöver inte varken bjuda in dem (foderautomat som är full nattetid) eller underlätta för dem (isolering i väggarna som är lätt att bygga musbo i), men att det kommer en och annan mus till hönshuset är mer eller mindre ofrånkomligt och ingen katastrof. Höns både jagar och äter möss, faktiskt. De jagar t o m i flock!

Är själv hönsägare sedan typ 15 år, och det går nästan inte att tänka sig ett liv utan dem :love:!
 
A AndersS skrev:
Ingen plast och höns har ju överlevt historiskt i oisolerade hönshus.
Men enbart isolering i väggarna gör ju ingen skada, räcker med vindtätt på utsidan av isolering. Men det ska också finnas ventilation. Med självdrag så sätt en takhuv så blir det "bäst" för frånluft.
Och som noterats, se till att täta och sätta musband.
Om du har tänkt ha ventiler med insektsnät i så sätt dom så att du kommer åt att rengöra dom lätt. Dammet som blir i ett hönshus sätter igen ventilerna rätt fort om man har insektsnät. Vis av erfarenhet! ;-)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som golv tycker jag att betonggolv är överlägset bäst. I andra hand, om man inte kan/vill gjuta en platta, går det att använda släta betongplattor. Vi har lagt 40x40 cm betongplattor hos en av våra grupper med fjäderfän, funkar väldigt bra och lätt att mocka. Blir heller inte snorhalt att gå på för varken djur eller människor. En plastmatta riskerar att bli hemskt hal, och ett brädgolv är svårt att hålla rent.
Hm.. ett betonggolv skulle vara optimalt men här pratar vi om modell mindre frigga med bjälklag på leca alt plattor.
Kanske kan flyta golvet :thinking:
Eller lägga plattor på golvet..
 
En enkel grund av (putsade?) lecablock som väggarna vilar på, en paddad (eller hårt tillstampad med en lägre ambitionsnivå) grusbädd inuti med betongplattor lagda som golv.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En enkel grund av (putsade?) lecablock som väggarna vilar på, en paddad (eller hårt tillstampad med en lägre ambitionsnivå) grusbädd inuti med betongplattor lagda som golv.
Ja det skulle vara en möjlighet för det måste ändå grävas ur och jämnas av för leca/plattorna.
Får undeesöka förutsättningarna mer för vill inte göra en konstruktion som riskerar sättningar..

Tack för alla svar.. blir iaf ingen plast :)
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.