Vi har hittat vårt drömhus men har fått avslag på vår låneansökan. Jag har naturligtvis stor förståelse (och tycker det är bra!) att banken är restriktiv vid utlåning, men jag tycker också att deras schablonmodell är aningen fyrkantig.

Min fru studerar (sista året) och har följdaktligen endast studiemedel, 8100:-/mån netto. Själv är jag en typisk medelinkomsttagare, ca 26000:- brutto. Två barn och barnbidrag. Våra inkomster är med andra ord måttliga. Utpris på huset är 1,8 (vi vill gärna vara med upp till 2 miljoner) och vi planerar att lägga 400.000 kontant och då har vi ca 60000 kvar i sparande (väl medveten om att det alltid tillkommer extra kostnader vid en flytt).

Så långt kan jag förstå att kalkylen är ett gränsfall. Men vi har extremt låga omkostnader! Jag har räknat och räknat, med både 3 och 4 procents ränteökningar och vi skulle klara det. Vi har mycket god kontroll på vår ekonomi och vet väldigt väl hur våra utgifter kommer att se ut även det kommande året. Naturligtvis har vi inte några betalningsanmärkningar. Nästa sommar är min fru färdig med sin utbildning och hennes utsikter att få arbete är mycket goda.

Banken tycker att vi ska vänta till nästa sommar när vi båda har arbete. Men anledningen till att vi vill köpa hus nu är att vår son börjar skolan nästa höst och vi vill gärna att han ska hinna bo där ett tag innan och lära känna området. Dessutom har vi hittat vårt drömhus!

Vad tycker ni? Ska vi avvakta? Har vi överskattat vår betalningsförmåga, är bankens kalkyler bättre än vår egen? Eller kan vi få banken att ändra sig? Om ja, hur!?
 
Bankerna brukar (ska) räkna med att ni klarar lånekostnader, amortering (om nödvändigt) samt ha kvar minst vad konsumentverket rekommenderar. Vissa banker räknar även med en betydligt högre ränta än idag.

Konsumentverkets riktlinjer än inte direkt väl tilltagna utan snarare åt socialbidragshållet.

Jag skulle personligen ta bankens beslut och acceptera det. Vill ni enbart bo, inte resa, köpa ny bil/båt/sommarstuga eller något annat?

/Magnus
 
Har jobbst på bank och tycker nog att er bank varit lite snåla mot er. Har ni varit runt och kollat på fler ställen? Ni behöver inte säga att ni fått avslag utan säg att ni vill se om ni kan få en bättre deal med den nya banken och att ni inte är helt nöjda med den ni har.
 
Tillägg: jag tror också att ni borde klara ett par procents räntehöjning redan nu. Dock får det ju inte finnas andra krediter att betala på eller exempelvis betalningsanmärkningar.
 
Jag har samma förutsättningar med sambo som pluggar fast vi har 3 barn istället för 2. Det var precis att vi fick ett lånelöfte på 1.9M och då tjänar jag 40' brutto och har 500' sparat, så det kan nog tyvärr bli tufft för er. Vi fick gå till 3 olika banker innan vi fick ett ja hos SEB.
 
Jag förstår banken, för så länge din fru inte har ett arbete så får ni problem i princip månaden efter att sista studielånet utbetalats. Om du dessutom skulle ha otur och bryta foten eller så, och bli sjukskriven tre månader, så är ni närmast bankrutt sedan.

Jag tycker det var en ovanligt klok bank ni hade att göra med.
 
Det är inget kul att hamna i en skuldfälla.

När man har små marginaler är det svårt att komma ur sådana, kan vara svårt att spara ihop
både semester och till sådant som man behöver till huset/trädgården. Man ska ha spadar, gräsklippare, torkvindor, kanske fler möbler mm

Förlorar man ett hus så står tusen åter :-D

Känner man ändå att detta är huset hus så finns det tex http://www.bluestep.se/ som
gör lite mer "våghalsiga" kalkyler som man tyvärr får betala med en högre ränta.
 
Jag är ingen förespråkare av överbelåning, men jag hade gjort som Rebeckaf föreslår. Kontakta minst två banker till och se vad de har att erbjuda.
 
Ni skall absolut prova andra banker, vi hade snarlika förutsättningar som ni har med att jag jobbar och min fru pluggar. Vi sökte byggkreditiv på 1,8 milj utan kontantinsats och ni har ju 400.000:- så max lånebehov för er del är 1,6. Ni får inga topplån utan bara botten, kanske en månadskostnad på 6,5-7000:- i räntor brutto som det ser ut just nu + om ni skall amortera något vilket ju inte är tvunget. Driften 3,5-4000:- i månaden gör ju att ni hamnar på c:a 11.000:- i månaden för huset. Ni får ju idag ut åtminstone 27.000:- i månaden netto inkl.barnbidraget så netto kvar ungefär 16.000:- till mat, kläder, bilar osv osv.

Det är ju ingen tvekan om att bankerna börjat dra öronen åt sig så varför inte testa SBAB? Där får ni snabbt ett besked om lånelöfte + ni kan belåna upp till 95% av husets värde. Då din fru pluggar är det bästa att ringa dom direkt då du gör ansökan på nätet så räknas inte din frus studiemedel in har jag för mig, vi råkade ut för det och fick avslag men när jag ringde och påpekade detta var det absolut inga problem med detta utan jag fick besed direkt om att vi fick lånet.
Vi flyttade då lånet från nådiga banken som vi tyckte misskötte sina åtaganden under byggtiden då SBAB inte hanterar kreditiv på nybyggen.
 
Bankerna kan räkna lite knasigt från fall till fall. Normalt sett vet man själv vad man har råd med. Deras schblon kostnader för hur mycket en person skall ha över varje månad är, i min mening, alldeles för högt tilltagen. I ert fall tror jag det mest har med att endast en av er har jobb och banken därför löper större risk om den personen med jobb skulle bli arbetslös. Jag hade en liknande situation för ett par år sedan då vi skulle köpa hus. Jag tjänade ca 36´ brutto, inga barn, inga skulder, medans min sambo var "mellan jobb". Banken ville inte låna ut mycket då, när min sambo sedan fick ett vanligt fast jobb med ca 17´ brutto var 3 mille inga problem. Som sagt, jag tror den största boven här är att din sambo studerar.
 
Det är säkert som Henrik_N säger med att din sambo studerar. En av bankerna som vi fick avslag på sa faktiskt att vi kan ju inte spå i kula hur det ser ut för din fru om 1 år med jobb och liknande så det är inte något vi tar med i beräkningarna utan vi ser på hur det ser ut idag, avslaget berodde på andra saker i det fallet.
SBAB sa faktiskt samma sak att vi tittar på hur det ser ut just nu och grundar vårt beslut på detta, vi kan ju inte sia om hur förhållandena ser ut om 1 år.
Vad låneinstitut gör är ju att kalkylera risker, vissa är mer försiktiga än andra i det fallet.
 
Verkar vara nåt skumt med den bankkontakten ni har ju. För 2 år sen byggde jag som ensamstående med ett barn ett hus som gick på ca 1.9, la in 150 kontant. Min inkomst låg på den tiden på ca 27000 i månaden, sen har jag billån på ca 300 000 till det. Och det var inga problem för mig att få lån. Och har inte varit några problem att klara det sen heller. Klart det inte blir några längre semesterresor några ggr om året o så, men det är ju ingen livsnödvändighet direkt heller. Så gå ni till några banker till, man vet bäst själv vad man klarar o inte klarar om man bara har lite koll på läget.
 
Gå till en annan bank. Det där borde inte vara några problem.
 
Hej!

Jag säger som den ovan. Kolla med andra banker. Vissa ser mer på möjligheterna och inte problemen att få låna ut till er. Det tror jag säkert! :)

Vi var nere på banken (Swedbank), också hittat ett "drömboende" vi var garanterade 1.800.000 i lånelöfte av dom.

Då har vi 0:- i kontantinsats
32.000:- netto ut, 3 barn, ett lån på 1500:-/månaden. Hon räknade även med för bilkostnaderna (som ligger inbakat i deras hushållsnorm) på 2600:-/mån. Trots att vi inte har bil. Haha.
Sen tog dom med ett räntepåslag på 2 % också.

Nu när sambon ska vara gemma med vår dotter så är det smidigt att man nu kan få både sjukpenning och föräldrapenning. Det vill säga vi kommer få ut 37.000 netto. Vi får se om vi kommer höra oss för med andra banker också.

Vet att Swedbank var villiga att låna ut till halva lagfarten för oss om vi sparar ihop till den andra hälften. Det kan vi fixa på 3 månader om vi har lust me de ;)

Nåväl, lycka till vetja, det ordnar nog sig! Det kanske dyker upp fker hus, om ni inte skulle få detta!

Skrev detta med en hand, 3 veckor gamla dottern sover i famnen typ, hehe! ;)

MVH

//Jimmy
 
Fam. Ericsson skrev:
Nu när sambon ska vara hemma med vår dotter så är det smidigt att man nu kan få både sjukpenning och föräldrapenning. Det vill säga vi kommer få ut 37.000 netto.
Varför? (kan man få sp + fp)

P.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.