Hej,
Kompressorn i frånluftsvärmepumpen (Nibe fighter 310p) har gått till de sälla jaktmarkerna och vi behöver en ny frånluftsvärmepump.
Firman som var här och dömde ut befintlig pump föreslog Nibe F370. Vi är oroliga för att den är för klen och oeffektiv (se folksams test 2020) med tanke på att vi vill göra ett taklyft i framtiden. De har även offererat Nibe F730, men den skulle kräva omfattande (?) åtgärder på utgående frånluftsledning vilket vi inte är så sugna på.
Så vad ska vi ha? Och vilken firma kan göra ett bra jobb? Helst vill vi ha en firma som även kan ta på sig att ordna golvet (klinker) så att det blir up to date med tätskikt och golvbrunn.

Förutsättningar:
- 117 m2 boyta
- Enplan, byggår 1984, träpanel, platta på mark
-Två vuxna och två barn i förskoleåldern
- Finns drömmar/halvkonkreta planer på taklyft i framtiden vilket skulle öka boyta med kanske 70 m2
- Stockholm, norrort
Låser vi fast oss i tanken på att vi eventuellt ska göra ett taklyft eller byter man ändå normalt ut värmepumpen då?
Vilka märken är vettiga ur kvalitets- och peisvärdhetssynpunkt?
 
P. S. Finns badkar i det enda badrummet som utnyttjas ca 1 gång/vecka
 
Hej! Värmepumpar köper man normalt så att de ska matcha en viss storlek på hus ganska så perfekt. Det är väldigt lång leveranstid på nya värmepumpar nu, särskilt från NIBE. Jag tycker faktiskt att ni ska reparera kompressorn i er 310P och sätta in en 650 W kompressor (360P reservdelskompressor). Det ska de kunna fixa inom ett par veckor. Sedan kan ni köpa en ny värmepump när ni gör taklyftet och välja en som passar bra. Då måste man ändå åtgärda avluftskanalen.
 
Hej,
Tack för svaret. Byte av kompressor föreslog vi också, men det var tydligen inte lämpligt alls inte i vårt fall.
Nr 1. Så fick de inte rekommendera kompressorbyte på en så pass gammal värmepump (ca 15 år gammal). Det går såklart att göra ändå men...
Nr 2. Kompressorn hade blivit såpass varm att färgen flagna och utgående rör var svarta istället för kopparfärgade. Detta kan tydligen ge följverkningar på andra komponenter. Jag fick det förklarat som att någon olja som finns i kompressorn kokat och det blivit biprodukter som hamnar där den inte ska vara i resten av systemet. Det kan funka att byta kompressor i några år, men sen brukar någon annan del packa ihop pga tidigare skador.
Det var i alla fall vad reparatören sa...
 
E Erik PS skrev:
Hej,
Tack för svaret. Byte av kompressor föreslog vi också, men det var tydligen inte lämpligt alls inte i vårt fall.
Nr 1. Så fick de inte rekommendera kompressorbyte på en så pass gammal värmepump (ca 15 år gammal). Det går såklart att göra ändå men...
Nr 2. Kompressorn hade blivit såpass varm att färgen flagna och utgående rör var svarta istället för kopparfärgade. Detta kan tydligen ge följverkningar på andra komponenter. Jag fick det förklarat som att någon olja som finns i kompressorn kokat och det blivit biprodukter som hamnar där den inte ska vara i resten av systemet. Det kan funka att byta kompressor i några år, men sen brukar någon annan del packa ihop pga tidigare skador.
Det var i alla fall vad reparatören sa...
Jag vill inte vara kritisk till företaget, det är rätt tänkt av dom. Men håller företaget ens själva på med reparationer i kylkretsen? De kanske bara har rörmokare som "bara" byter värmepump. Då kan lösningen gärna luta lite extra i en riktning som kanske inte är den bästa för dig.

Byter man kompressorn i dessa byter man även köldmedium, expansionsventil och torkfilter. Då får man sällan följdproblem att tidigare kompressor gått hårt.

Men absolut, det är en viss risk att övriga komponenter ger upp. Man får försöka väga för och nackdelar att reparera eller inte.
 
Den har passerat "teknisk livslängd" så jag är tveksam till om det är värt ett kompressor ute med riskerna för att något annat havererar snart igen. Det är en av Nibes "auktoriserade" reparationsfirmor som var på plats. Jag fick intrycket av att teknikern i vanliga fall hade rekommenderat ett kompressorbyte men att detta var något av ett extremfall.
 
E Erik PS skrev:
Den har passerat "teknisk livslängd" så jag är tveksam till om det är värt ett kompressor ute med riskerna för att något annat havererar snart igen. Det är en av Nibes "auktoriserade" reparationsfirmor som var på plats. Jag fick intrycket av att teknikern i vanliga fall hade rekommenderat ett kompressorbyte men att detta var något av ett extremfall.
Absolut, det kan säkerligen vara rätt val. Man om du ska installera en ny värmepump med mer effekt som kräver "omfattande åtgärder" på frånluftskanaler? Det handlar om att man använder mer energi i frånluften, dvs att avluften kommer vara kallare, vilket innebär att bättre isolering krävs. Vad är omfattande med det?
 
E Erik PS skrev:
Hej,
Tack för svaret. Byte av kompressor föreslog vi också, men det var tydligen inte lämpligt alls inte i vårt fall.
Nr 1. Så fick de inte rekommendera kompressorbyte på en så pass gammal värmepump (ca 15 år gammal). Det går såklart att göra ändå men...
Nr 2. Kompressorn hade blivit såpass varm att färgen flagna och utgående rör var svarta istället för kopparfärgade. Detta kan tydligen ge följverkningar på andra komponenter. Jag fick det förklarat som att någon olja som finns i kompressorn kokat och det blivit biprodukter som hamnar där den inte ska vara i resten av systemet. Det kan funka att byta kompressor i några år, men sen brukar någon annan del packa ihop pga tidigare skador.
Det var i alla fall vad reparatören sa...
De vill hellre sälja en helt ny värmepump för de tjänar mer på det. Man får tjata som tusan för att de ska byta kompressor på en äldre värmepump men det går. Visst tar man en viss risk att något annat går sönder men har man mjukt kommunalt vatten håller tanken länge och det är i princip rosthål i den som kan stoppa det hela. Gäller att kompressorbytet görs omsorgsfullt och att kondensorslingan spolas igenom med kvävgas som den ska. Finns fortfarande gott om reservdelar till 310P om t.ex. någon kontaktor eller kretskort skulle behöva bytas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.