Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det är ingen av oss som är aktiva i tråden som har ansett att folk trillar ihop på gatan och dör av covid

Det har jag inte påstått att ni gör. Men jag menar att redan från början så var detta ett sätt för att skrämma upp folk att ta sprutorna. Rädda människor kan man styra. Och ni verkar vara livrädda för Covid.
Varför drog du då upp ett sånt påstående?

Du verkar ha glömt hur länge pandemin hade pågått innan det ens var möjligt att vaccinera sig. Vid det laget så visste folk mycket väl hur covid var och det var väl folk i riskgrupperna (sjukdomar och ålder) som var rädda för att få covid eftersom de inte ville bli sjuka i flera veckor och eventuellt behöva sjukhusvård. Men det är ju en minoritet av befolkningen och ändå kunde nästan hela befolkningen tänka själva och använda sitt sunda förnuft för att komma fram till att det ju är bra om sjukvården blir mindre belastad och det är bra om jag inte råkar smitta någon som blir allvarligt sjuk, dvs. det är bra om jag vaccinerar mig.

Nej, jag är verkligen inte rädd för covid. Jag hade ju en mycket lindrig covid hösten 2020, mildare än en vanlig förkylning men det betyder inte att det hade blivit likadant nästa gång. Sen efter vaccineringarna så är det kanske så att det var de doserna som gjorde att jag inte blev sjuk alls under januari-februari (fjärde vågen) trots den höga smittspridningen runt mig och det är ju alltid trevligt att slippa bli sjuk och i stället kunna leva som vanligt :)

Det är många som inte vill vaccinera sig som låter väldigt rädda däremot och därmed går på alla negativa påhitt som skrivs om vaccinerna. De förstorar upp vaccinbiverkningarna och glömmer helt att det är mycket värre att få covid.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Verkligheten är så att det blir fler och fler som tänker som jag. Vet många som ångrar att dom tog sprutorna.
Hägglund borde ju ångra att hon hoppade över femte dosen. Då hade ju sannolikheten ökat för att hon inte skulle bli sjuk alls och om hon trots allt fick symtom så skulle hon bli mycket lindrigare sjuk än nu.

Det var ju många ovaccinerade unga vuxna som hamnade på sjukhus pga. covid under första kvartalet i år och sa till personalen typ "jag har inte vaccinerat mig för jag är ju så ung och frisk att jag inte skulle bli sjuk enligt vad jag har läst". De hör till gruppen som ångrar att de inte hade vaccinerat sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Vore är fortfarande väldigt oense. Två världar.:thinking:
 
Fairlane
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Verkligheten är så att det blir fler och fler som tänker som jag. Vet många som ångrar att dom tog sprutorna.
Är det verkligen många som tror på dina teorier om att man i Kina la ut döda kroppar på gatan för att kunna övertyga folk i västvärlden att ta ett vaccin utvecklat av ett Amerikansk bolag 3 år senare?

Det är ju det du försökt övertyga med sist.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Vore är fortfarande väldigt oense. Två världar.:thinking:
"vore"?

Håller du med om att vaccineringen har räddat människoliv i Sverige?
Håller du med om att vaccineringen har gjort så att människor har sluppit sjukhusvård i Sverige?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
"vore"?

Håller du med om att vaccineringen har räddat människoliv i Sverige?
Håller du med om att vaccineringen har gjort så att människor har sluppit sjukhusvård i Sverige?
Det ska stå vi är, och inte vore.
Kanske vaccineringen har räddar liv. Men det är ju lite svårt att veta. Hur kan man bevisa det.
Samma gäller för om folk hamnat på sjukhus.

Men jag vet att många har behövt sjukhusvård efter dom tagit sprutorna.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Blodsoppen
Någon skrev här i tråden att Birgit var betald för sina inlägg. Jag tror nog jag kan hålla med.
Nu ska Birgit snart göra sitt 30 000 inlägg på forumet. Merparten av inläggen bygger på att googla innan inläggen skrivs.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Kanske vaccineringen har räddar liv. Men det är ju lite svårt att veta. Hur kan man bevisa det.
Man bevisar det genom de "kurvor och diagram" (eller snarare statistiken som underbygger dem) som du inte vill stirra dig blind på, enligt tidigare inlägg.

Men fortsätt du använda ditt sunda förnuft. Det enda problemet är när du sprider dina villfarelser, och det är p.g.a. att du sprider dem som du med rätta blir kritiserad i tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 7 till
  • Laddar…
R
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Verkligheten är så att det blir fler och fler som tänker som jag.
Ja tyvärr, alla kan inte hantera fri "information" på internet.

Så länge det handlar om månlandningen eller jordklotets form så är det relativt harmlöst, men när det blossar upp mässlingssmitta i Sverige är det tyvärr lite tråkigare.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det ska stå vi är, och inte vore.
Kanske vaccineringen har räddar liv. Men det är ju lite svårt att veta. Hur kan man bevisa det.
Samma gäller för om folk hamnat på sjukhus.

Men jag vet att många har behövt sjukhusvård efter dom tagit sprutorna.
Nej, det är inte alls svårt att veta utan det inser man lätt genom att jämföra smittspridning, vaccination, antal på sjukhus och avlidna under de fyra stora vågorna. Bara att använda lite sunt förnuft.

Nej, det är mycket få som har behövt sjukhusvård pga. vaccinationen jämfört med alla de som har behövt sjukhusvård pga. covid. Hela hösten har det legat 700-800 på sjukhus med covid varav drygt hälften pga. covid. Under vågorna har det gått upp till över 2000. Fråga sjukhusanställda hur många som ligger där pga. vaccinationerna?
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Sjukhusanställda är mycket flitiga med att rapportera extra hög belastning och vad det beror på men inte en enda gång under pandemin har det varit pga. vaccination däremot under samtliga sjukvågor har de klagat på att covidsjuka belastar vården extremt mycket så att semestrar och planerad vård har ställts in. Däremot under den stora vaccinationskampanjen sommaren 2021 var det lugnt på sjukhusen och de anställda fick ut sina semestrar.

Alltså det behövs bara lite sunt förnuft för att veta att covid har orsakat många fler sjukhusinläggningar än vad vaccinationerna har gjort.

Så hur var det nu med dig, har du eller har du inte sunt förnuft?
Eller är det så att du är livrädd för vaccinet?
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Någon skrev här i tråden att Birgit var betald för sina inlägg. Jag tror nog jag kan hålla med.
Nu ska Birgit snart göra sitt 30 000 inlägg på forumet. Merparten av inläggen bygger på att googla innan inläggen skrivs.
Nej, det var en som frågade. Varför skulle jag vara betald om inte du, mickef m.fl. inte är betalda?

Jag har varit medlem här sen 2015 men många vaccinkritiska i tråden har registrerat sig efter att pandemin började. Vad är då sannolikast, att jag är medlem här för att jag får betalt för det eller att de nyregistrerade är det?

Nej, det är en mindre andel av inläggen som jag behöver googla för. Nästan allt jag skriver är sånt som jag redan vet.

Det var alltså flera fel i ditt inlägg. Har du tappat bort ditt sunda förnuft idag?
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det var en som frågade. Varför skulle jag vara betald om inte du, mickef m.fl. inte är betalda?

Jag har varit medlem här sen 2015 men många vaccinkritiska i tråden har registrerat sig efter att pandemin började. Vad är då sannolikast, att jag är medlem här för att jag får betalt för det eller att de nyregistrerade är det?

Nej, det är en mindre andel av inläggen som jag behöver googla för. Nästan allt jag skriver är sånt som jag redan vet.

Det var alltså flera fel i ditt inlägg. Har du tappat bort ditt sunda förnuft idag?
P g a förekommande anledning, vem skulle i s f betala mig? Jag är inte mot vaccin eller vaccinering mot Covidrelaterad svår sjukdom, även om jag kanske anser att skattemedlen kunde riktats mer till vården och behandling av drabbade.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
P g a förekommande anledning, vem skulle i s f betala mig? Jag är inte mot vaccin eller vaccinering mot Covidrelaterad svår sjukdom, även om jag kanske anser att skattemedlen kunde riktats mer till vården och behandling av drabbade.
Inte vet jag, jag kan inte se att någon skulle vilja betala mig heller.

Vad är covidrelaterad svår sjukdom?

Är det inte bättre att förebygga sjukdom på ett billigt sätt än att lägga mer pengar på att behandla den?
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
P g a förekommande anledning, vem skulle i s f betala mig? Jag är inte mot vaccin eller vaccinering mot Covidrelaterad svår sjukdom, även om jag kanske anser att skattemedlen kunde riktats mer till vården och behandling av drabbade.
Vaccineringen gjorde ju, med till visshet gränsande sannolikhet, att samhället inte behövde lägga stora resurser på vård av sjuka.

Vi ska alltså låta folk bli sjuka och kosta vårdresurser för att hindra att det läggs resurser på att de vaccineras?
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte vet jag, jag kan inte se att någon skulle vilja betala mig heller.

Vad är covidrelaterad svår sjukdom?

Är det inte bättre att förebygga sjukdom på ett billigt sätt än att lägga mer pengar på att behandla den?
Jag tror att du vet mer än jag om Covidrelaterad sjukdom.
Det är naturligtvis bra att förebygga sjukdom, framförallt för de som är särskilt utsatta, men alla miljarder som kanske är förslösade på onödigt förebyggande kunde ha lagts på vettigare saker.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.