Den Husqvarna vedspis (No 1927 gulemaljerad från ca. 1945) fungerar alldeles utmärkt, men söker lite expertiskunskap om hur man utnyttjar räfflorna under plattorna. De kom ju dels till som nyhet för att öka plattornas allmänna värmeupptagning men också för att individuellt 'styra' den värme som alstras.

Har fått lite olika bud gällande vad effekten är av sådan värmestyrning. Någon här som är expert och vet precis hur man maximerar användandet. Är det för att styra värme mot någon viss platta, mot ugnen, ut i rummet, ja allt som gör mig till en mästare på att använda spisen i detta avseende?
 
Jag hade en bruksanvisning men nu hittar jag inte den. Som jag förstår det var meningen att man skulle kunna reglera värmen på plattorna. När man tänder ska räfflorna vara parallella med fronten, då är (nog) tanken att rökgaserna drar snabbt förbi plattorna till skorstenen och sedan kan man vrida plattan så att räfflorna är parallella med sidan av spisen, vilket då borde (teoretiskt) sakta upp rökgaserna.

Vi lagar mat på vår spis men jag kan inte säga att jag märker någon skillnad. Min mormor hade bara vedspisen och jag kan absolut inte komma ihåg om hon vred plattorna eller inte. Vore roligt om någon orkade testa lite mer än vad jag har idats.☺️

Det jag däremot använder är de olika zonerna som är på spisen. Plattan för snabbt uppkok och sedan de lite svalare plattorna. Det är jättesmidigt men så är det väl på all vedspisar?
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
Intressant. Är inne i en Twittertråd om ämnet. Har Googlat. Finns ingen som vet med säkerhet. Alla 'tror sig' ha hört det ena eller andra. Så har du en bruksanvisning så hör gärna av dig igen om du hittar den så kan vi sprida lite kunskap om dessa fantastiska spisar.

Då vi var nya i huset och renoverade körde jag den mycket. Värme gott hela undervåningen och jag lagade mat på den. Numera blir det mer sällan men i juletid brukar jag har all julmat på den. Och som du säger så kan man flytta runt mellan varmare och ljumnare delar på hällen. Mina döttrar på besök minns då vårt gamla 'mys'.

Men får du full klarhet i om man kan finlira med att vrida räfflorna så meddela gärna.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Någon i Twittertråden hade en bruksanvisning som talar om att man får varmare plattor generellt om räfflorna följer spisens framkant. Så det måste vara så enkelt att ju varmare enskild platta man vill ha, desto mer parallellt med spisens front vrider man räfflorna. Fångar upp rökgasen lite längre och hettar plattan mer. 90 grader, och alltså följande draget mot murstocken, passerar rökgasen snabbare och ger mindre hetta till plattan. Och allt där emellan blir finlir för att reglera den enskilda plattan. Tror det måste vara så. Tack för din input :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Den förklaringen låter i mina öron fullständigt galen.

1. Rökgasflödet är ju inte framifrån och bakåt.

2. Om flödet är tvärs flänsarna så passerar det utanför utan flänsarna, går det längsmed får man ett flöde mellan flänsarna som ger bättre värmeöverföring.
 
D Daniel 109 skrev:
Den förklaringen låter i mina öron fullständigt galen.

1. Rökgasflödet är ju inte framifrån och bakåt.

2. Om flödet är tvärs flänsarna så passerar det utanför utan flänsarna, går det längsmed får man ett flöde mellan flänsarna som ger bättre värmeöverföring.
Tja, jag ser framför mig en bruksanvisning från Husqvarna i tjusigt gissningsvis 40-talsoriginal. De säger citat:

'Kokplattorna. Högsta och snabbaste effekt uppnås, om plattorna placeras så att lamellerna följer spisens framkant'

Vilket alltså innebär att de värms mer om lamellerna tar emot snarare än skickar gasen vidare. Är ju inte så att gasen går rakt emot lamellerna utan kommer lite snett nedifrån gissar jag. Det kan ju göra att det blir någon slags cirkulation som kastar gasen lite bakåt och sedan framåt igen. Som bakvatten i en fors tänker jag.

Får väl prova vid något tillfälle med test, men som sagt Husqvarna förordar tvärställda lameller.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det är ju inte helt säkert att den här uppfinningen verkligen fungerar i verkligheten.;)

Jag ska leta efter bruksanvisningen. Återkommer om jag hittar den.
 
D DanMicke skrev:
Tja, jag ser framför mig en bruksanvisning från Husqvarna i tjusigt gissningsvis 40-talsoriginal. De säger citat:

'Kokplattorna. Högsta och snabbaste effekt uppnås, om plattorna placeras så att lamellerna följer spisens framkant'

Vilket alltså innebär att de värms mer om lamellerna tar emot snarare än skickar gasen vidare. Är ju inte så att gasen går rakt emot lamellerna utan kommer lite snett nedifrån gissar jag. Det kan ju göra att det blir någon slags cirkulation som kastar gasen lite bakåt och sedan framåt igen. Som bakvatten i en fors tänker jag.

Får väl prova vid något tillfälle med test, men som sagt Husqvarna förordar tvärställda lameller.
Den här bilden kommer från manualen på 3027, men jag tror att funktionen är lika.
Skiss av rum med texten "funktion", etiketter "stekugn" och "varmskåp", minimalistisk, ritning, arkitektonisk, mönsterbakgrund, monokrom.
Där framgår det att flödet inte är som du uppfattat det, utan funktionen är precis så som jag beskrev det.
 
D Daniel 109 skrev:
Den här bilden kommer från manualen på 3027, men jag tror att funktionen är lika.
[bild]
Där framgår det att flödet inte är som du uppfattat det, utan funktionen är precis så som jag beskrev det.
Var en fasligt liten bild och jag kan inte ens se att den visar plattornas lameller, bara cirkulationen kring ugnen. Men är det lameller man ser så är de tvärställda och antyder att luften styrs kring ugnen, vilket också verkar en rimlig åtgärd om man vill öka värmen där.

För övrigt ser jag av typsnittet att det är samma som den bruksanvisning jag hänvisar till (har tyvärr bara en digital bild på texten). Och den säger ju helt tydligt att värmeplattorna blir varmast om lamellerna följer spisens framkant - alltså tvärställda.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Nej, det är inte tvärställt efter som flödet också går från vänster till höger. Så flödet blir längs med lamellerna i det läget, inte tvärs som du vill få det till.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte tvärställt efter som flödet också går från vänster till höger. Så flödet blir längs med lamellerna i det läget, inte tvärs som du vill få det till.
Ärligt talat begriper jag inte vad du vill få fram. Misstolkar du inte bilden? Den visar spisen framifrån.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Bara att tänka på att värmen kommer underifrån ( ej framifrån) eldstaden, upp bland lamellerna och sedan bort till höger ovanför ugnen. Därefter runt ugnen, ner under och ut i skorstenen.......
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Bara att tänka på att värmen kommer underifrån ( ej framifrån) eldstaden, upp bland lamellerna och sedan bort till höger ovanför ugnen. Därefter runt ugnen, ner under och ut i skorstenen.......
Exakt så föreställer jag mig och tror mig nu kunna finlira lite med spisen. Och följdaktligen att varje platta som leder värme åt sidan också exponeras för mer och blir varmare än om de var riktade mot murstocken.
 
Att elda vedspis är verkligen en blandning mellan teoretisk och sensorisk kunskap!
Hur vet jag när det är lagom varmt för att steka pannkakor? Hur vet jag när det är dags för ett nytt ilägg? Kan jag ställa kaffepannan här på kanten medan jag går ut en sväng, eller kommer den att koka över?

Det här med att vrida plattorna går åtminstone att förklara någorlunda begripligt. (Förtydligandet från @Daniel 109 var snudd på en aha-upplevelse!)
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.