Torktumlaren stannar efter ca 5-10min, strömmen bryts, maskinen stannar helt. Ingen belysning, displayen slocknar osv.. Inga felmeddelanden innan. Värmeelementet inkl NTC-givaren och överhettningsskyddet på värmepaketet fungerar normalt. Även NTC-givaren på framsidan (nedanför luddfiltret) fungerar.
Pumpen, motorn funkar. Efter en kort stund kan maskinen åter startas men dör igen efter kort stund. Verkar ju som något slags överhettningsskydd utlöses. Jag hittar bara ett överhettnings skydd (på värmepaketet) men det borde ju inte bryta strömmen helt. Finns det fler överhettningsskydd ?
Min fundering är att något på kretskortet under fronten är felaktigt men det är nog svårt att felsöka detta.
Maskinen är visserligen ca 10 år men ändå i gott skick för övrigt.
Vad kan vara galet..? Har lagt ner ett antal timmar på felsökning men ger nog upp snart...
Lite data:
Bosch Avantixxx 8
WTS86582SN
 
  • Typskylt på en Bosch-apparat med modellnummer, tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollmodulen kostar bara 2919 kr ...
Kanske nån kodning som har svällt.
Maskinen är tillverkad oktober 2010.
 
Redigerat:
torbeno torbeno skrev:
Kontrollmodulen kostar bara 2919 kr ...
Kanske nån kodning som har svällt.
Maskinen är tillverkad oktober 2010.
Tack för svaret, men det känns lite för mkt ändå.. då kanske jag ändå överväger att investera i en ny.
 
Går det att kolla vad som händer om du kyler kortet med tex kylspray då den stannar?
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
dof dof skrev:
Går det att kolla vad som händer om du kyler kortet med tex kylspray då den stannar?
Det var ett intressant förslag! Skall nog försöka testa det. Tack!
 
A
B Bamse58 skrev:
Det var ett intressant förslag! Skall nog försöka testa det. Tack!
Ja för vissa modeller hade en spänningsregulator som spökade, jag har även varit med om att ett dåligt lucklås kan göra såhär
 
A
B Bamse58 skrev:
Tack för svaret, men det känns lite för mkt ändå.. då kanske jag ändå överväger att investera i en ny.
Det kan vara ide att byta detta i en avantixx8
 
Har gjort en test med att bara lägga en bords-fläkt ovanför kretskorten (med toppen bortmonterad) och hör o häpna så gick den hela programmet utan att stanna. Visserligen bara en våt handduk i maskinen men det var så jag testade innan också. Totalt gick den nu ca 25 min alltså utan att stanna. Skall kolla runt lite och se vad korten kan kosta om jag nu inte försöker felsöka själv. Det är ett mindre kort och ett större under (sett ovanifrån).
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
A
Om du fixar kylspray så kan du kyla komponent efter klmponent tills du finner den felande
 
  • Gilla
Bamse58 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.