Hej,
Har en långdragen process om en tomt som jag eventuellt ska köpa.

Jag har bemött kommunens invändningar på ett väldigt pedagogiskt sätt (tycker jag). Likt förbaskat avslår Länsstyrelsen min överklagan. Nu ska jag göra ytterligare en överklagan till mark och miljödomstolen. Jag tycker verkligen jag har rätt även när jag försöker vara så objektiv som möjligt.
Bifogat finner ni resultatet från Länsstyrelsen på min överklagan. Jag har gjort lite kommentarer och markeringar för att göra det så tydligt som möjligt för er. Hade verkligen uppskattat input och kommentarer.

Om någon med adekvat kompetens hade velat hjälpa mig att få igenom överklagandet i nästa instans utanför detta forumet så kan det finnas en god flaska whisky i potten (eller rom/vin whatever). :)

Tack!

/ R
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jag beklagar och vill önska dig lycka till i matchen mot pappersvändarna och nej-sägarnas klubb! Sveriges byråkrati ett nötskal, det var nog inte tänkt att våra lagar och bestämmelser ska styra på denna nivå, kämpa!
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 11 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag beklagar och vill önska dig lycka till i matchen mot pappersvändarna och nej-sägarnas klubb! Sveriges byråkrati ett nötskal, det var nog inte tänkt att våra lagar och bestämmelser ska styra på denna nivå, kämpa!
Hahaha, Tack! Så sjukt. En mäklare som jag känner säger typ som du.. Alla som sitter i de befattningarna har Nej som utgångsvärde... Jag börjar verkligen känna att han har rätt.. Suck
 
  • Gilla
Fre_rik_88 och 2 till
  • Laddar…
R Rebeller skrev:
Hej,
Har en långdragen process om en tomt som jag eventuellt ska köpa.

Jag har bemött kommunens invändningar på ett väldigt pedagogiskt sätt (tycker jag). Likt förbaskat avslår Länsstyrelsen min överklagan. Nu ska jag göra ytterligare en överklagan till mark och miljödomstolen. Jag tycker verkligen jag har rätt även när jag försöker vara så objektiv som möjligt.
Bifogat finner ni resultatet från Länsstyrelsen på min överklagan. Jag har gjort lite kommentarer och markeringar för att göra det så tydligt som möjligt för er. Hade verkligen uppskattat input och kommentarer.

Om någon med adekvat kompetens hade velat hjälpa mig att få igenom överklagandet i nästa instans utanför detta forumet så kan det finnas en god flaska whisky i potten (eller rom/vin whatever). :)

Tack!

/ R
Jag förstår att du är lite upprörd.

Men det verkar som dom är väldigt tydliga:

Textutdrag handlar om avvägning och beslut i plan- och bygglagen, avslag på överklagan.
Det enda argument du eventuellt kan komma vidare är verkar vara att det inte alls är så att man endast beviljar komplettering av bebyggelse: Men då kvarstår ju ett par saker:
Dels måste du kunna visa att det är så (inte bara att det är din känsla) så du måste gräva upp case till det och kolla så att det inte finns andra faktorer som spelar in där.

MEN sen spelar det egentligen ingen roll: Om huvudregeln är så, så spelar det ingen roll om man i något läge frångått den: Det ger inte automatisk dig rätt till bygglov.

Möjligen kan man få till stånd ngn slagfs JO-anmälan mot kommunen att dom har beviljat andra bygglov trots det mecd exakt samma förutsärtnignar (det skall ju vara likabehandling), men det kommer varken påverka dom som redan har fått det eller dina chanser på (halvlång sikt iaf) att få det utan i så fall bara ge kommunen en knäpp på näsan.

Enda riktiga vägen framåt för dig tror jag är om du kan få kommunen att 'ändra sig. Kanske om du kan få igång en bra dialog med någon handläggare som går att resonera med (och som har tiden) eller liknande, och nmi tillsammans kan komma fram till vad som kan vara rimligt, och om det alls finns någon utsikt till detta ?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Verkar väl tyvärr som att de är inställda på att de inte vill bebygga området där.
Förstår att det kan tyckas orättvist om man har fått bygga andra bostäder/fritidshus på liknande kravmark men det är ju i slutändan det de trycker på.
Det kanske är så att de håller på att städa upp sin slapphet tillslut, och då är det ju synd om man inte hann få tillstånd innan dess.
 
  • Gilla
Mrjayser och 6 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men det verkar som dom är väldigt tydliga:
Om du kollar det gulmarkerade högst upp. Så instämmer dom i att jag har fått en bekräftelse från Försvarsmakten om att de inte motsätter sig... Vilket är precis det jag fått..

Komma överens med Kommunen? :crysmile::rofl::crysmile:

Tack för svar. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
deetee och 1 till
  • Laddar…
Jo Försvarsmakten verkar vara ok. Men dom skriver ju att "oaktat" det så anses att nämnden har haft fog att neka förhandsbesked.
Och då är min tolkning at tdet är detta med att endast i tillägg till befintlig bebyggelse så ges bygglov numer. Och även om du då tycker dig se att så inte är fallet (det verkar finnas andra som fåttt lov) så har du en uppförsbacke.

Ja tyvärr kan det finnas "småpåvar" ute i kommunerna som inte är intresserade av dialog :(
 
  • Gilla
Hakke64 och 5 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Verkar väl tyvärr som att de är inställda på att de inte vill bebygga området där.
Förstår att det kan tyckas orättvist om man har fått bygga andra bostäder/fritidshus på liknande kravmark men det är ju i slutändan det de trycker på.
Det kanske är så att de håller på att städa upp sin slapphet tillslut, och då är det ju synd om man inte hann få tillstånd innan dess.
MMmm, kań absolut ligga något i det. För deras argument känns veka...
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo Försvarsmakten verkar vara ok. Men dom skriver ju att "oaktat" det så anses att nämnden har haft fog att neka förhandsbesked.
Och då är min tolkning at tdet är detta med att endast i tillägg till befintlig bebyggelse så ges bygglov numer. Och även om du då tycker dig se att så inte är fallet (det verkar finnas andra som fåttt lov) så har du en uppförsbacke.

Ja tyvärr kan det finnas "småpåvar" ute i kommunerna som inte är intresserade av dialog :(
Japp, speciellt när jag fick detta från försvarsmakten.
E-postkonversation med textutdrag där någon söker förtydligande och får svar från Försvarsmakten om bygglovsansökan.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
H
R Rebeller skrev:
Hej,
Har en långdragen process om en tomt som jag eventuellt ska köpa.

Jag har bemött kommunens invändningar på ett väldigt pedagogiskt sätt (tycker jag). Likt förbaskat avslår Länsstyrelsen min överklagan. Nu ska jag göra ytterligare en överklagan till mark och miljödomstolen. Jag tycker verkligen jag har rätt även när jag försöker vara så objektiv som möjligt.
Bifogat finner ni resultatet från Länsstyrelsen på min överklagan. Jag har gjort lite kommentarer och markeringar för att göra det så tydligt som möjligt för er. Hade verkligen uppskattat input och kommentarer.

Om någon med adekvat kompetens hade velat hjälpa mig att få igenom överklagandet i nästa instans utanför detta forumet så kan det finnas en god flaska whisky i potten (eller rom/vin whatever). :)

Tack!

/ R
Stat och kommun tar sig rätten att konfiskera avstyckade tomter. Det kan vara någon eventuellt framtida ko som behöver beta där. I det fallet finns det inte kor eller komma att finnas i kor närheten. Vem ska tillåta dessa eventuella kor att beta där, ägaren har inga kor. Så det är mycket märkliga beslut som fattas!
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
H
R Rebeller skrev:
Hej,
Har en långdragen process om en tomt som jag eventuellt ska köpa.

Jag har bemött kommunens invändningar på ett väldigt pedagogiskt sätt (tycker jag). Likt förbaskat avslår Länsstyrelsen min överklagan. Nu ska jag göra ytterligare en överklagan till mark och miljödomstolen. Jag tycker verkligen jag har rätt även när jag försöker vara så objektiv som möjligt.
Bifogat finner ni resultatet från Länsstyrelsen på min överklagan. Jag har gjort lite kommentarer och markeringar för att göra det så tydligt som möjligt för er. Hade verkligen uppskattat input och kommentarer.

Om någon med adekvat kompetens hade velat hjälpa mig att få igenom överklagandet i nästa instans utanför detta forumet så kan det finnas en god flaska whisky i potten (eller rom/vin whatever). :)

Tack!

/ R
H HEM2121 skrev:
Stat och kommun tar sig rätten att konfiskera avstyckade tomter. Det kan vara någon eventuellt framtida ko som behöver beta där. I det fallet finns det inte kor eller komma att finnas i kor närheten. Vem ska tillåta dessa eventuella kor att beta där, ägaren har inga kor. Så det är mycket märkliga beslut som fattas!
Du behöver förmodligen en duktig advokat. Har skickat ett PM till dig.
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
Är grundproblemet fortfarande att du vill stycka av, bygga hus och sedan sälja dem, fast du vill att kommunen ska tro att du ska bygga en liten stugby för uthyrning, eller har det ändrats?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är grundproblemet fortfarande att du vill stycka av, bygga hus och sedan sälja dem, fast du vill att kommunen ska tro att du ska bygga en liten stugby för uthyrning, eller har det ändrats?
Nä, styckningen är inget problem längre. Det har inte kommunen motsatt sig i sitt yttrande.
 
  • Gilla
AnnaJDJ
  • Laddar…
Tror du att de nu försöker hitta andra saker för att ”straffa” dig då de inte kommer åt dig för det som de egentligen stör sig på?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tror du att de nu försöker hitta andra saker för att ”straffa” dig då de inte kommer åt dig för det som de egentligen stör sig på?
Det känns lite så, även om det är lite långsökt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.