Hej alla glada forumläsare.

Använder detta forum flitigt både när det kommer till läsa, svara men också för att få svar.

Jag behöver byta ut min källardörr som idag är ca 15.3x20 och har självklart kollat på att köpa detta, men då jag har en bra karm men dåliga dörrar så sitter jag även och kollar på att faktiskt tillverka egna med isolering i då jag har virke kvar efter renoveringen.

Till min frågor.

1. är det någon här som har en bra ritning för just pardörrar som man kan kopiera efter, kan självklart anpassa bredd och höjd efter vad jag behöver.

2. Hade ni valt att ha traditionella gångjärn eller hakgångjärn?

3. att bygga dörren kanske inte är det svåraste men hur svårt är det att få in ett handtag till detta?

är det ens värt att lägga arbetet eller ska man välja att betala 7000+ för detta istället?
 
Om det går att köpa är det värt mycket. Är mest om det är specialmått som det kan vara värt jobbet.

Handtag är den enkla biten, bara att köpa färdiga grejjer och sätta dit, dock kostar alla låsbeslag en del.

Är en del pyssel att bygga ett dörrblad som inte slår sig, finns trådar i forumet som tar upp byggande av dörrblad genom att klyva och vända på virket för att kompensera för att virket får vridkrafter när det torkar.

Jag har gjort en enklare dörr till pumprummet (udda mått, typ 7x16) där jag inte vändlimmade virket men jag hade plywood på båda sidor vilket gör att den håller sig ganska rak, är fortfarande rak efter 5år men jag kanske bara hade tur ;). Isolerat med EPS mellan vilket även stabiliserar lite..

Håller just nu på att bygga en isolerad (eps) vikdörr till mitt cykelskjul för att det är specialmått och jag har en del ytterligare krav på dörren. Allt material springer iväg i kostnad mer än man först tänker sig och det tar så klart även längre tid (som vanligt)

En utmaning är att få till ett tunt dörrblad som samtidigt är någorlunda inbrottsäkert, har bra U-värde och är rimligt enkelt att bygga då det lätt blir specialdimensioner på virket, blir lätt att man får ett ganska tjockt och tungt dörrblad. När man bygger själv blir det även en del spill när det inte passar dimensioner hos framförallt skivmaterial om man använder byggskivor som man även får betala för (om man kan använda spillet till annat projekt kan man flytta kostnaden för spillet dit, så känns det inte lika dyrt med dörrprojektet).

Jag har kört med vanliga gångjärn på mina dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.