Hej!

Funderar på att bygga nytt hus, tomt finns men inte köpt.

Tomtpris: 250.000 kr
Markplanering: 50.000 kr (mycket bra kontakter på sånt)
Anslutning VA och El: 120.000 kr
Övriga avgifter: 30.000 kr

Summa Tomt: 450.000 kr

Har räknat på 2 hus:

Hus1: Älvsbyhus Höner inkl. standardgrund 926.700 kr
Tillval: Vet inte vad dom har än men ca 150.000 kr kanske
Där har vi ett nytt nyckelfärdigt hus för 1.526.700 kr ex trädgård och altaner utan att göra ett handtag om tomtkalkylen håller.


Hus2: LB-Hus 102 stommonterat inkl platta på mark med golvvärme 1..064.900 kr
Tillval: Ryggåstak i V-rum: 38.000 kr
Förlängt V-rum 1,2 m: 40.000 kr
Rostfria vitvaror: 13000 kr
Fullhöjd kök: 4040 kr

Övrigt material som köps separat: Golv, lister, foder: 50.000 kr (har kontakter)
Innertakspanel: 7000 kr (har kontakter)
Badkar: 25.000 kr (har kontakter)
Kakel: 10.000 kr (har kontakter)
Tapeter och färg ute+inne: 25.000 kr
VA ledningar: 10.000 kr (har kontakter)
Elmaterial: 30.000 kr (har kontakter och är sj elektriker)

Merkostnader: Tjänstledigt 4 mån: 50.000 kr
Dubbelt boende 4 mån: 30.000 kr
Byggström: 5000 kr
Kontainer: 2000 kr
Kvalitétsansvarig: 3500 kr


Totalsumma: Där har vi ett färdigt hus för 1.857.440 kr utan trädgård och altan som har "lite" bättre kvalité :)

Tanken med Älvsbyhuset är att bara komma in i "hussvängen" och ev. sälja om 2-3år med vinst, men då ska man hitta en ny tomt vilket inte är så lätt här i Karlstad och bygga typ LB-huset då med mindre lån.

Tanken med LB-huset är att få bygga ett hus till stor del själv (klarar det mesta själv) att trivas i under många många år.

Kom gärna med för och nackdelar för respektive husalternativ, läs gärna tråden om den ekonomiska situationen: http://www.byggahus.se/forum/priser...kulle-droemmen-kunna-bli-sann.html#post498800
 
Om det inte spelar er någon roll var ni bor och inte speciellt gillar den tomt ni har nu kan ni ju alltid testa och bygga ett Älvsbyhus. Personligen förstår jag dock inte varför man köper ett Älvsbyhus och framförallt inte varför man är beredd att betala lika mycket för det som ett LB-hus (men alla känner ju inte till skillnaden). Jag tror mer på pricnicpen att bygga rätt och bra från början. Det lönar sig nog i längden och kvaliteten är bra mycket bättre! Dessutom får du en bra boendeekonomi då LB-husen är mycket bra isolerade och har Elite Extreme-fönster. Sådeles kanske månadskostnaden inte skiljer så mycket?

Glöm inte också att när ni har sålt Älvsbyhuset så är ni ansvariga i 10 år för dolda fel som uppstår. Det kan komma som en riktigt sur överraskning i efterhand när ni byggt er "drömhus" som ni på gränsen till har råd med. Vad händer då? I mina ögon är Älvsbyhus ett risktagande med tanke på småhusskadenämndens senaste rapport om torpargrunder.
 
Tack för svaret kungkokos, ja det ligger mycket i det du säger och att man är ansvarig i 10 år hade jag inte en tanke på, min egen känsla säger mig att det får bli LB-hus, men innan jag bestämmer mig ska jag besöka ett Älvsbyhus samt få reflektioner från sånna som byggt, det skiljer ju ändå ca 300.000 kr, så banken kanske "tvingar" en till ett Älvsbyhus...om ens till något hus
Jag vet inte hur banker ser på saker och ting, om de ser till månadskostnaden eller summan av lån.
 
Jag skulle ha valt att bygga LB-huset, har varit inne i kompisarnas Älvsbyhus som då var 5-6 år gammalt och det kändes slitet och alla dessa plastmattor på golvet är inget kul tycker jag. De höll då på att uppgradera badrummet med kakel/klinker.

Vi har själva byggt ett LB-hus Pärlugglan som numer heter Ugglan159 och vi är jättenöjda med huset, vi valde NF då vi varken har kunskap eller tid och ork att bygga själva

det är samma nedervåning i Ugglan159 och Ugglan102 och vi tyckte att det inte var värt att ta ryggåstak men däremot förlängt vardagsrum plus att gjuter man altanen direkt, kostar ca 10 000:- så har man en uteplats direkt och så slipper man jobb med den, det är så mycket annat som ska fixas. Flera av våra grannar har ångrat sin snålhet och får börja gjuta nu medans vi sitter på vår gjutna altan och njuter av solen
 
Hej pejida!
Vet inte om du har räknat med kostnaden för förberedandet av grunden när det gäller Älvsbyhus? Om du ordnar det med egen entrepenör kan det ligga runt 100-150 tusen och om du anlitar Älvsbyhus vill de gärna ha uppemot 300 tusen.
Förberedandet av grund ingår inte i priset som du ser på deras hemsida.

Vad jag kan se så verkar ni tänkt göra en hel del själva. Jag själv gillar platta på mark med golvvärme medans andra tycker torpargrund är ok. Hus med torpargrund är i regel billigare. Hus som Smålandsvillan, Hjältevadshus, och Älvsbyhus byggs så.

Besök dessa hus och jämför med t ex LB hus, Myresjöhus, Eksjöhus så upplever ni säkert skillnad och gör ni inte det så kan ni välja Älvsbyhus.

Lycka till i ert val och ev. byggande!
 
Förresten, LB-hus har som standard i grundpriset mycket mer chaktmassor än övriga konkurrenter i samma segment. 80 cm under plattan medans andra har 20-30 cm. Det kan också bli värt en del pengar i markarbeten.

Banken brukar ofta titta på månadskalkylen. Om du kan presentera en lägre driftskostnad tror jag definitivt att du får låna mer pengar. Be om uppgifterna från husleverantörerna och jämför.
 
Ja vårt val var enkelt när man tittade på husen såg man att LB-Hus är bättre.
Vår Ugglan 121 står färdigt 15 september och vi har inte haft något som inte gått att fixa, har fått teglat och det är vi jätte nöjda med allt ser bra ut väntar med spänning på sista veckorna, inkoppling av panna och vatten och golvläggning återstår.
Välj ett hus med en säker och just leverantör, det vill säga LB-Hus.
 
Tack för all feedback allihop, nu när jag kollat upp mer kring husen är valet självklart, säger banken ja till ett LB hus så blir det ett sånt, säger banken nej får jag väl bo kvar i lägenheten och vantrivas tills man nån gång får låna...

Pratade lite med LB-hus igår, va in och hämtade kataloger och så vidare, säljaren i Karlstad, tomas molinder verkar riktigt reko, har varit in flera gånger tidigare och velat och drömt och han har alltid tagit sig tid och vart trevlig.
 
Lycka till!

Glöm inte att det är du som sitter med trumfen! Då din tomt är obunden till någon husleverantör skall du hela tiden påminna honom om att hans offert kommer att jämföras med myresjöhus och götenehus (eller liknande bolag med totalentreprenad). Ta gärna in offerter från konkurrenterna så får du ett riktmärke. När du sedan fått ett pris från LB-hus och han skckat med braskaminen gratis - då ber du honom "matcha" konkurrenternas pris eftersom du annars bygger med ett annat bolag. Du vill ju bara bygga med den som ger bäst pris för "samma" produkt. Var stenhård men saklig och trevlig i förhandlingen!
 
anno2069 skrev:
Jag skulle ha valt att bygga LB-huset, har varit inne i kompisarnas Älvsbyhus som då var 5-6 år gammalt och det kändes slitet och alla dessa plastmattor på golvet är inget kul tycker jag. De höll då på att uppgradera badrummet med kakel/klinker.

Vi har själva byggt ett LB-hus Pärlugglan som numer heter Ugglan159 och vi är jättenöjda med huset, vi valde NF då vi varken har kunskap eller tid och ork att bygga själva

det är samma nedervåning i Ugglan159 och Ugglan102 och vi tyckte att det inte var värt att ta ryggåstak men däremot förlängt vardagsrum plus att gjuter man altanen direkt, kostar ca 10 000:- så har man en uteplats direkt och så slipper man jobb med den, det är så mycket annat som ska fixas. Flera av våra grannar har ångrat sin snålhet och får börja gjuta nu medans vi sitter på vår gjutna altan och njuter av solen
Har själv ett Älvsbyhus som är 2 år gammalt.Det har bara varit toppen.
Det finns inga plast mattor utan alla rum har parket ,badrum och gäst toan helkaklat
med golv värme.
Att ett hus är slitet efter 5-6 år beror på vem bor där och hur det underhålls ,har inget att göra med om det är LB-hus Älvsbyhus eller något annat fabrukat.

/nilslen
 
svar till nilsen:
Det kändes som om en öm tå trampades på. ;-)
Självklart är underhåll viktigt hur ett hus ser ut efter tiden som går. Men i detta fallet tycker jag att fördelarna överväger för LB-hus. Jag har själv varit ett Älvsbyhus-fan från början men förstod att jag kunde få mer för pengarna om jag letade.
Sedan är det självklart personligt hur man upplever ett hus och vad man tycker är högre standard eller inte eller vad man värderar mer. Olika tycke och smak helt enkelt!
 
Hej!
Tycker helt klart du ska välja LB-hus. Vi håller själva på att bygga en Ugglan 159 och är EXTREMT nöjda med allt. Att kvaliten är betydligt högre i ett LB-hus än i ett älvsbyhus råder det inget tvivel om.
Dessutom har jag några kompisar som byggt Älvsbyhus och de har inte mycket positivt att säga om de.
Kan ju säga att om nåt blir fel eller strular är de inte speciellt villiga att hjälpa till. Har en kompis som ringt till de flera gånger för att det läcker in vid takkupan. Han lovar att återkomma osv men det händer inget.

Jag besöker vårt bygga varje dag och snickarna är väldigt tillmötesgående. Inga problem att ändra och lägga till saker. Har flyttat lite väggar och lagt till lite annat under tidens gång.
 
Vårt hus (ugglan 159) i standardutförande kostade i mars i år 1 740 000. Då är ovanvåningen inredd. Dessutom är det standard med aluminium fönster i alla LB-hus från 1-jan 2007. Elite extrem. Det är det inte många som har. Skönt med underhållsfria fönster!!! Dessutom är det väldigt snyggt....fast det är ju en smaksak!
 
1740000 är det nyckelfärdigt det?
Kan mna få ner priset på att göra saker själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.