Har köpt ett mindre enplanshus från 60-talet, elen fungerar utan några problem enligt den förre ägaren. Besiktningsmannen rekommenderarde att byta elen, eftersom det börjar bli lite till åren och att det saknas jordfelsbrytare och eftersom vi har en liten kille som gillar att undersöka allt, verkar det rimligt. Besiktningsmannen trodde att man kunde komma undan med cirka 30-40 tusen, låter lite billigt, någon som vet?
 
30-40 tusen låter som sagt billigt. Jag förmodar att "byta elen" innebär att ersätta gamla ledningar med nya, dra fram jord till alla uttag, byta ut alla uttag mot jordade, byta säkringsskåpet till ett modernt med snabbsäkringar och installera jfb. Rätt mycket jobb alltså.
Jordfelsbrytaren är inget universalmedel mot elolyckor. Vissa fel, som har just med jordningen att göra hjälper den mot, men den hjälper inte om din son kör ner handen i en lampsockel.
 
Precis, det var det som var tänkt.
 
Rent generellt vill jag inte påstå att en installation från 60-talet är mogen för byte, den är gjord före Biltemas tidevarv...största faran är ev suspekt hempul som kommit till genom åren. Ta dit någon pålitlig och seriös elmoj som isolationsmäter och kollar över det hela, byter nån sliten brytare, ev kompletterar med jordfelsbrytare.

Edit: ...och 30-40 för byte, då är det nog bara byte rakt av, inget extra nytt...
 
Låter dyrt tycker jag.
Jag köpte FK och bjöd hem en elektriker några kvällar så hjälptes vi åt att dra om det mesta i huset. Vi kom undan med ca 6000:- i enplans med källare.
Förvisso bytte vi inte all el, då det fanns jordning i källaren, men vi fick ju ändå hämta i jordpunkter i källaren.
 
När vi byter el i hyreshus och har lite flera lägenheter arbeta med brukar kostnaden/lägenhet ligga runt 30-40000:- men då har man lite samordningsvinster så en enstaka objekt för samma summa är inte oskäligt. Kan man för 6000:- och en kompis göra jobbet så är det bara att säga grattis det är normalt inte ens till arbetskostnaden.
 
andersmc skrev:
30-40 tusen låter som sagt billigt. Jag förmodar att "byta elen" innebär att ersätta gamla ledningar med nya, dra fram jord till alla uttag, byta ut alla uttag mot jordade, byta säkringsskåpet till ett modernt med snabbsäkringar och installera jfb. Rätt mycket jobb alltså.
Jordfelsbrytaren är inget universalmedel mot elolyckor. Vissa fel, som har just med jordningen att göra hjälper den mot, men den hjälper inte om din son kör ner handen i en lampsockel.
Jaså! Det tror jag nog att den gör. Inte för att jag har provat men jag kan inte tänka mig varför den inte skulle lösa ut mer än att din son inte står i förbindelse till jord.
 
Per72 skrev:
Jaså! Det tror jag nog att den gör. Inte för att jag har provat men jag kan inte tänka mig varför den inte skulle lösa ut
Den löser ut om den lille parveln samtidigt har kontakt med jord, men blir hans lilla näve en "last" mellan fas och neutralledare så löser den inte!
 
Naturligtvis har du rätt i det du säger sawsaw.. Står man i förbindelse med jord när man tar i fasen löser jordfelsbrytaren ut i de flesta fall.. om den gör det i alla törs jag inte svara på.
 
Är felströmmen till jord mindre än jordfelsbrytarens utlösningsström löser den inte ut, det är inte svårare än så.
Därför är jfb inte någon allomfattande elektrisk drulleförsäkring, bara ett komplement.
 
Fotografen skrev:
Är felströmmen till jord mindre än jordfelsbrytarens utlösningsström löser den inte ut, det är inte svårare än så.
Därför är jfb inte någon allomfattande elektrisk drulleförsäkring, bara ett komplement.

Det är bra att du påpekar detta. Nu vet alla i tråden som inte visste att så måste vara fallet. Visst är den ett komplement... Ett VÄLDIGT bra sådant. : )
 
Mikael_L
Jag tycker som fotografen.
Kolla upp om behovet verkligen är så stort.
Som sagt så är det före Biltemas tid (vad det nu spelar för roll) men framför allt efter tjärkablarnas tid, så det är kanske smartare att bara byta ut lite dåliga kontakter och strömbrytare.

Sen drar ni nytt och fräscht vid någon framtida ombyggnad / renovering.

Att komplettera med en JFB vore däremot inte så dumt, som lite extra säkerhet.

edit: Fick ni veta någon anledning till varför besiktningsmannen ansåg att det skulle bytas?
edit2: Såg att jag skrev i princip identiskt samma som fotografen, det var faktiskt inte meningen...
 
Ah, får man stämma in i kören? Mitt tips är att behålla elen så länge installationen inte är gjord med de nämnda tjärkablarna. Mitt hus är från mitten av 60-talet och det mesta är i bra skick. Inga tendenser till sprickor på FK-isoleringen osv. Det enda som verkar bli ett problem är att kablarna har en tendens att fastna/kärva lite i rören. Gör som jag, byt allt eftersom ni renoverar så splittas kostanden över en längre period. Ofta tar det dessutom ett tag innan man inser exakt hur man vill ha uttag och funktioner, då är det en bonus att vänta lite ;)
 
Besiktningsmannen menade att elen börjar bli till åren och att det saknades jfb.
Eftersom vi skall måla och tapetsera hela huset, så tyckte han att det var en bra ide att byta innan vi flyttar in och renoverar. Han sa inte att vi var tvungna men att han själv skulle ha gjort det.
Nu visar det sig att min föräldrar har en bekant som är elektriker, så förhoppningsvis så kan det kanske bli lite billigare.
 
Besiktningsman som har koll på en elanläggning finns inte om det inte är en riktig el-besiktningsman.

Bjud hem en elektriker som ni har förtroende för och låt han göra en snabb koll på detta och lämna pris på erfoderliga åtgärder.

Men min erfarenhet är att en elanläggning från 60-talet inte är slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.