Hej
Jag har en bergvärmepump som är 15 år gammal och den borde rimligen snart ha nått sin tekniska livslängd. Fungerar dock utmärkt f.n.
Har fått ett erbjudande om att ansluta mig till kommunens fjärrvärme för 30.000 (efter rotavdrag)
Det borde väl gå att ha bergvärmepumpen kvar och förse den med avstängningskranar mot såväl värme som tappvarmvattnet?
Då kan den enkelt tas i bruk om fjärrvärmen krånglar och enkelt blir det att gå tillbaka till bergvärme med en ny pump.
Vad tror expertertisen här ?
//Peter
 
Om kompressorn i värmepumpen har stått ett tag så kan den ha svårt att gå igång, så om du behöver starta upp värmepumpen om något år så är risken stor att den inte går igång.

Installationskostnaden är bara en liten del av kostnaden för fjärrvärme.
Vad ligger den årliga fasta kostnaden?
Vad ligger den rörliga kostnaden på?
Hur har prisutvecklingen sett ut över tid?
Fjärrvärme behöver typ inget underhåll.

Hur stor är fastighetens energiförbrukning idag? Värme? Tappvarmvattnen?

Vad kostar en ny bergvärmepump?
Vad är beräknad driftkostnad?
 
B
Fjärrvärme är det bästa valet för dig.
Nyinvestera i elvärme när elen kostar 4kr kwh känns goddag yxskaft
 
Har fjärrvärme Fick för oktober en räkning för fjärrvärme, el och vatten på 1800:- från Mälarenergi. Inget att oroa sig för ens om man höjer priset
Trotts det låga kostnaderna har jag varit sugen på att montera upp 48 vacumtuber på en södervägg mest för skoj skull för jag tror inte att en investering på ca 60 000 skulle bli lönsam.
 
TS funderar på fjärrvärme, det kan man ju så klart göra. Men efter anslutning så tror jag inte att man behöver fundera så mycket mer. Jag tror att majoriteten av alla fjärrvärmekunder, ink jag själv, aldrig någonsin funderar på just fjärrvärme. Det bara funkar.
 
  • Gilla
Richiehammer
  • Laddar…
C CPHB skrev:
Hej
Jag har en bergvärmepump som är 15 år gammal och den borde rimligen snart ha nått sin tekniska livslängd. Fungerar dock utmärkt f.n.
Har fått ett erbjudande om att ansluta mig till kommunens fjärrvärme för 30.000 (efter rotavdrag)
Det borde väl gå att ha bergvärmepumpen kvar och förse den med avstängningskranar mot såväl värme som tappvarmvattnet?
Då kan den enkelt tas i bruk om fjärrvärmen krånglar och enkelt blir det att gå tillbaka till bergvärme med en ny pump.
Vad tror expertertisen här ?
//Peter
Låter billigt och utgår från att värmeväxlaren inte ingår i priset. Bytte min under försommaren och den kostade 42000:- inklusive arbetskostnad och material. Bara värmeväxlaren kostar ca 20000:-
 
30.000:- är totalkostnaden (inkl värmeväxlare och grovåterställning av tomten) efter rotavdrag.
Vämeväxlaren sköts (service och reparationer ) av energibolaget Det ingår i ”abonnemanget ”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.