Hej där alla experter,

Markarbete är i full gång på vårt tomt där vi ska bygga nytt. I princip blir hela tomten uppriven och tillplattad med resultat av att tomten består av jord.

Är det verkligen nödvändigt då att lägga på matjord för att så gräsmatta? Leverantören av huset sa att man ska lägga på 15cm matjord men asså varför?

Tacksam för respons!
 
Laget under matjord i naturen består av alv. Väldigt lite organiska ämnen och näring i det. När man bygger försvinner matjorden och blandas ut med alv. Dessutom om man bygger plattas jorden till så den blir för tät =syrebrist, för mycket eller för lite vatten osv. Samt inga mikroorganismer eller maskar kommer trivas vilket ger ökad risk för sjukdomar och syrebrist för rötter.

Om man inte lägger på matjord kommer endast växter med små behov trivas (t.ex. maskrosor och andra ogräs). Gräset kanske kommer kanske överleva om ni har tur men kommer växa dåligt och ni kommer ha stora problem med maskrosor.
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 3 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Laget under matjord i naturen består av alv. Väldigt lite organiska ämnen och näring i det. När man bygger försvinner matjorden och blandas ut med alv. Dessutom om man bygger plattas jorden till så den blir för tät =syrebrist, för mycket eller för lite vatten osv. Samt inga mikroorganismer eller maskar kommer trivas vilket ger ökad risk för sjukdomar och syrebrist för rötter.

Om man inte lägger på matjord kommer endast växter med små behov trivas (t.ex. maskrosor och andra ogräs). Gräset kanske kommer kanske överleva om ni har tur men kommer växa dåligt och ni kommer ha stora problem med maskrosor.
Hade aldrig kunnat drömma om ett så detaljerat svar! Tack! Bara att beställa hem matjord för 100.000 då med andra ord!
 
Blev det inte matjord över när det grävdes för plattan? Det ska ju givetvis läggas undan för att användas senare. Eller är det en bergtomt el liknade utan matjord?
 
C Carbonara84 skrev:
Blev det inte matjord över när det grävdes för plattan? Det ska ju givetvis läggas undan för att användas senare. Eller är det en bergtomt el liknade utan matjord?
Jag vet ju inte vad skillnaden är mellan matjord och vanlig jävla jord egentligen! Men hela tomten har vänta upp och ner och jämnats till för att nu bestå av endast fuktig jord förutom infart och där huset ska stå
 
Vid scoutstugan så är det ren lera på sina ställen, inte en endast procent organiskt material. Självklart så behöver gräs få lite bättre betingelser. Så vi lade på en säck mull av billigaste sort per 4m2 (5:-/m2). Sådde gräsfrö ovanpå. Växer finfint och binder bra. Om det krävs mera så kan man alltid göra det senare. I år är det för sent redan med gräsfrö i stora delar av landet. Så spara 100k och ta det om det behövs senare om tomten bara är plan. Rulla ut gräsmatta kan man med fördel däremot göra så här års bara det är några plusgrader, så timingen kan bli kritisk. Om man rullar ut gräsmattan så kommer det ju med några cm jord/organiskt material.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Snickardricka skrev:
Hade aldrig kunnat drömma om ett så detaljerat svar! Tack! Bara att beställa hem matjord för 100.000 då med andra ord!
Lät väldigt mycket pengar för matjord. Borde gå att få "i princip" gratis då det blir över vid schaktningsarbeten. Men svårt att se att det skulle kosta 100 lök om ni inte har otroligt stor tomt.

Kanske var jag något pessimistisk när jag skrev. Troligtvis består nog redan tomten till största delen av matjord redan. Men troligtvis ojämnt fördelat och av osäker kvalite. T.ex. tråkigt om halva gräsmattan består av alv från grunden till huset och andra halvan är nerkörd lerjord. Och att halva gräsmattan växer dåligt eller dör av syrebrist.
 
Att få matjord gratis tror jag inte går alls. Jag hade liknande och skaffade gödsel av en bonde som spreds ut innan en jordfräs kördes. Sådde gräs sedan och fick en tålig gräsmatta som går att köra bil på utan att förstöras.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu är jag ingen expert, men vad det finns för jord i nuläget behöver man ju kolla för att veta hur bra det växer i eller inte. Lägger man på matjord för 100000 så behöver man förstås inte kolla något alls, men måste ju vara mycket dyrare än att ta lite jordprover och skicka in, alternativt kolla själv/ta dit någon som kan. Eller har någon kunnig redan kollat jorden? Vad sa de i så fall?

När jag kollat min egen jord så är det sandjord på vissa ställen och lerjord på andra och ett rätt tunt organiskt jordlager överst.

Olika sorters jord jordförbättrar man helst med olika saker. Lerjord har jag tex hört förbättras bra med barkmull och gärna hästgödsel.

För egen del förstår jag inte överhuvudtaget varför man ska ha så mycket gräsmatta runt alla hus. Bara jobbigt att klippa. Ängsblommor/ängsgräs kräver inte lika mycket näring och är i mina ögon mycket finare och kräver mindre jobb. Lite gräsmatta är förstås trevligt, och det beror förstås på hur stor tomt man har vad man kan avvara till vad.

Mitt förslag är att inte göra något alls nu. Fundera lite över vad ni vill med ytan. Ta lite jordprover, och troligen slipper ni betala en hel del av dessa 100 som ni istället kan lägga på annat.

Själv lägger jag knappt några pengar alls på gräsmatta, men desto mera på fruktträd och bärbuskar och passande jordförbättring till dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.