Litar såklart på våra entreprenörer, men man kan aldrig vara för noga var det nån som sa.. ;)

Vad får man inte missa innan man gjuter plattan till huset bortsett från att alla rör för vatten/el och uppstick är korrekt satta?
 
Glöm inte att dra ut 20 mm elrör från elcentral till där ni i framtiden tänker bygga tralldäck, samt vatten 20 mm PEX till framtida terrass pool.
Hur kommer uppvärmning att vara?
Har du tänkt på var fiber kommer in och förberetts för Duct = 7/3,5 mm plaströr?
 
Menar du för att kunna ha eluttag på utsidan vid trall samt vattenutkastare vid trall? Vad är PEX?
 
J Jhnaa skrev:
Menar du för att kunna ha eluttag på utsidan vid trall samt vattenutkastare vid trall? Vad är PEX?
Du drar ut ett eller flera 20 mm elrör från där elcentralen placering, så elektriker slipper spika kabel runt huset.
PEX är det röret som man använder till golvvärme, det är inte roligt att behöva dra trädgårdsslangen runt huset.
 
Jag brukar se över förankring av rör och andra installationer en gång extra på mina byggen, hoppade in lite snabbt och assisterade på en gjutning senast i höstas där två elrör flöt upp till ytan mitt under föreställningen trots att ”allt var kollat” Det gick ju att trycka ner och fästa dom igen men det blev onödigt grisigt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Glöm inte att dra ut 20 mm elrör från elcentral till där ni i framtiden tänker bygga tralldäck, samt vatten 20 mm PEX till framtida terrass pool.
Hur kommer uppvärmning att vara?
Har du tänkt på var fiber kommer in och förberetts för Duct = 7/3,5 mm plaströr?
L Leif i Skåne skrev:
Du drar ut ett eller flera 20 mm elrör från där elcentralen placering, så elektriker slipper spika kabel runt huset.
PEX är det röret som man använder till golvvärme, det är inte roligt att behöva dra trädgårdsslangen runt huset.
Menar du eluttag och vattenutkastare på vägg vid trallen? Det är isåfall redan planerat och gjort. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J Jhnaa skrev:
Menar du eluttag och vattenutkastare på vägg vid trallen? Det är isåfall redan planerat och gjort. :)
Ett modernt hus med upplysta trappsteg under dimmig kväll. Veranda och trädgård synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det räcker inte med bara ett eluttag för stickpropp jag har 3 separata faser ut.
En fas styr poolpump och bubblor med en Plejd controller till 3 ggr/ dygn.
Nästa fas styr belysningen med en Plejd med astrour.
 
L Leif i Skåne skrev:
[bild]
Det räcker inte med bara ett eluttag för stickpropp jag har 3 separata faser ut.
En fas styr poolpump och bubblor med en Plejd controller till 3 ggr/ dygn.
Nästa fas styr belysningen med en Plejd med astrour.
Detta har vi tänkt dra från garaget sen OM vi ska bygga pool. Vårt elskåp sitter på garaget. Och vi vet ännu inte vart vi vill ha pumpen OM vi ska bygga pool, behöver känna in lite när huset är på plats tror jag. :)

Men tack för tips/råd!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kolla måtten noga! När vi skulle gjuta en platta till vårt uterum så hade byggaren sett fel på ritningen och gjort formen 300mm för kort. Hade inte jag varit ute och mätt hade det helt klart blivit fel, nu fick dom justera formen kvällen innan gjutning.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Armering är smart att kolla också. Byglar, skarvlängder, täckskikt, lägen. Jämför mot ritning om det finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.