T Thide87 skrev:
Nästa fråga då som verkar vara lite relaterat till detta problem. Är det normalt att den interna eftervärmaren går redan nu när det bara är runt nollan?

Tilluften är inställt på konstant temp 17 grader.

[bild] [bild]
Det skulle jag säga, om inte börvärdet kan uppnås av växlaren så går ju eftervärmaren.

es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Det skulle jag säga, om inte börvärdet kan uppnås av växlaren så går ju eftervärmaren.
Nu funderar jag lite högt.
Är det inte bättre att öka värmen via vanliga element än att dra igång en eftervärmare i FTX aggregatet?
Jag kan förstå att man kör eftervärmare om man tycker att det båser kallt, men rent temperaturmässigt och ekonomiskt så är det väl vettigare att dra upp värmen på sina element eller andra värmealstrare.

A Antemoo skrev:
Är det inte bättre att öka värmen via vanliga element än att dra igång en eftervärmare i FTX aggregatet?
Jag kan förstå att man kör eftervärmare om man tycker att det båser kallt, men rent temperaturmässigt och ekonomiskt så är det väl vettigare att dra upp värmen på sina element eller andra värmealstrare.
Att blåsa in kall luft kyler ju ner rätt rejält men vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt är nog högst unikt beroende på uppvärmningssystem, hur mycken man behöver värma för att uppnå börvärde i tilliften etc men jag har blivit lärd att köra börvörde för tilluften på samma temp som börvärde för värmesystemet, rätt eller fel är nog svårt att svara på. Personligen tappar jag max 2 gr på frånluften när det är riktigt kallt så jag har aldrig behövt värma tilluften mer är ca 4 grader men det är klart ska man värma mycket blir det ju jobbigt.

A Antemoo skrev:
Problemet är ju att mitt värmesystem och radiatorer redan har rätt värme. Frånluften/Rumsluften är 21 grader, vilket är perfekt. Jag kan acceptera att aggregatet levererar kallare luft, men manualen säger att man inte ska stänga av interna värmaren, då risken för kondens finns. Dessutom har jag märkt att när man stänger av aggregatet så börjar den justera frånluften för att kompensera.

Att blåsa in kall luft kyler ju ner rätt rejält men vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt är nog högst unikt beroende på uppvärmningssystem, hur mycken man behöver värma för att uppnå börvärde i tilliften etc men jag har blivit lärd att köra börvörde för tilluften på samma temp som börvärde för värmesystemet, rätt eller fel är nog svårt att svara på. Personligen tappar jag max 2 gr på frånluften när det är riktigt kallt så jag har aldrig behövt värma tilluften mer är ca 4 grader men det är klart ska man värma mycket blir det ju jobbigt.
Måste rätta mig själv.
Tittade i loggen jag har och vi tappar faktist inte mer än runt 1 grad som mest, däremot har har vi fått värma uppåt 5-6 grader som mest ser jag.
Börvärde 21,5.

Med en rumsluft på 21°C borde väl det räcka för att värma tilluften till 17-18-19°C? Alltså utan eftervärmare.

R Runnis skrev:
Med en rumsluft på 21°C borde väl det räcka för att värma tilluften till 17-18-19°C? Alltså utan eftervärmare.
Det beror först och främst på hur mycket du tappar på frånluften innan den når växlaren sen kan du bara återvinna ca 70-80% max i det specifik aggregatet.

Det beror först och främst på hur mycket du tappar på frånluften innan den når växlaren sen kan du bara återvinna ca 70-80% max i det specifik aggregatet.
Låt säga att du tappar 3 gr på FL så kanske du kan få ut 12-14 gr från vvx med en rumslufttemperatur på 21 gr.

R Runnis skrev:
Absolut….beroende på hur kallt det är ute…

A Antemoo skrev:
Absolut….beroende på hur kallt det är ute…
Hur tänker du då? VVX kan du inte återvinna 100% plus att du har förlust på FL.

Har någon att titta sitt aggregat för att se hur interna värmaren går? Vore skönt att ha någon referenspunkt.

T Thide87 skrev:
Har någon att titta sitt aggregat för att se hur interna värmaren går? Vore skönt att ha någon referenspunkt.
Förstår inte frågan?

Förstår inte frågan?
När det är plus 2 grader ute gick min interna värmare på 30% kapacitet. Jag tyckte det kändes mycket vid denna temperatur.

T Thide87 skrev:
När det är plus 2 grader ute gick min interna värmare på 30% kapacitet. Jag tyckte det kändes mycket vid denna temperatur.
Fast det är ju beroende av hur mycket förlust du har på FL samt inställt börvärde.

Hur tänker du då? VVX kan du inte återvinna 100% plus att du har förlust på FL.
Om det är 21 grader inomhus men uteluften är -40 så blir det svårt att få några 19 grader på tilluften

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.