Hej!
Jag har en tvåvånings trävilla med källare från 1980 (170m2+100m2) som jag värmer med ved och har funderingar på att utöka ackumulatorvolymen och kanske förbättra systemet då jag har kommit över två st 500-liters tryckade ackumulatortankar (Strömsnäspannan TS 500).
Systemet som jag har idag fungerar tillfredsställande men då jag ofta är borta från huset flera dagar i taget skulle lite extra kapacitet underlätta (…framförallt för min gamla mamma som eldar åt mig när jag är på resande fot).

När jag är hemma håller jag 23 grader i boendeytan och 18 grader i källaren, när jag inte är hemma sänker jag till 17 grader. För att hålla 23 grader och ha tillräckligt varmt vatten i duschen behöver jag elda varannan dag när det är runt nollan och varje dag om det är kallare.

I korthet fungerar systemet såhär idag (se även bifogade skiss):
  • En Effecta Lambda 35kw laddar en 500-liters tekniktank med en Laddomat 21
  • Tekniktanken värmeväxlar med en Laddomat 3000 till en ombyggd trycklös oljetank på 3000 liter
  • Tekniktanken förser radiatorer och ger varmvatten
  • Hela tekniktanken går upp i strax under 100 grader medan jag tyvärr inte får upp oljetanken i mer än 80 grader upptill och 60 grader nedtill

Hur skulle jag bäst kunna koppla in de 2st 500-liters ackumulatortankarna som jag har fått?

Finns det någon nackdel eller är det rent av en dålig idé att utöka kapaciteten till 4500 liter (1500 liter trycksatt och 3000 liter trycklöst)?

Befintligt system:
Schema över uppvärmningssystem med panna, tekniktank, laddomat och oljetank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där var ett ovanligt system!
Till att börja med förstår jag inte varför inte oljetanken når samma temperatur som tekniktanken. Går laddomaten mellan teknik och oljetank längre än pannans?

Spontant känns det ju som om de nya tankarna borde läggas till parallellt med tekniktanken då de är av samma typ, har inte bättre argument än så dock.
 
Jo, systemet är nog lite okonventionellt för att uttrycka det milt :) När jag köpte huset laddades oljetanken av en vedeldad gammal kombipanna via en varmvattenberedare - jag bytte ut vedpannan och satte dit tekniktanken (som även har solpaneler inkopplade (som inte funkar helt och hållet just nu) + en 10kw värmepatron).

Laddomaten mellan teknik och oljetanken kan jag styra vid vilken temperatur den laddar och har testat olika inställningar mellan 70 och 90 grader. Ju lägre jag ställer den desto längre laddar den och den laddar längre än pannan laddar tekniktanken. Problemet är att pannan & tekniktank går i kok innan värmen hunnit växlas över till oljetanken. Min misstanke och gissning är att värmeväxlingen i oljetanken är underdimensionerad (enligt ryktet består värmeslingan i oljetanken av gamla radiatorer...).
Jag har kommit fram till att om jag börjar ladda oljetanken vid ca 85 grader så funkar det bäst och laddningen fortsätter inte onödigt länge, det blir ändå inte varmare än 80 grader i toppen och 60 i botten (om jag eldar långsamt mot slutet kan jag ibland skrämma upp oljetanken närmre 85/65 grader).

Om jag parallellkopplar av de nya acktankarna, blir det ungefär som idag fast jag värmer 1500 liter till ca 85 grader innan jag börjar ladda oljetanken?
 
Jag ser ingen nackdel i din ide om 1500+3000L volym.

Vad är det för temp på returvattnet som laddat trycklösa tanken? Ligger den högt över tanktemp?
 
Lånar tråden lite då jag är inne på samma sak med att utöka, kan ta bort inlägget om det inte passar.

har idag 1500 varav en har 120l beredare i sig.
Laddar med en bonus 30 panna.
Funderar också på att utöka volymen just för att kanske göra nån form av besparing med att elda mindre eller vad man ska säga eller tänker jag fel? Är Inne på att utöka 1500 till men efter lite forskning är jag rädd att pannan är för liten och man får elda kanske mer än dubbelt. Dubbelt förstår jag redan att det blir men Känns som att det varken gör gott eller ont? hopps ni förstår vad jag menar.

laddar tankarna fullt med 1 vedinlägg och räcker ganska precis 1dag ”40 grader top” runt knappa minus.
 
Det skulle nog inte vara fel att villkora laddning av oljetanken med att pannan är igång. Du vill ju inte ladda ut tekniktanken mer än nödvändigt.

Utökad volym är inte fel. Men tänk på att du kanske behöver utöka expansionskärlet också.
Det är lämpligt att montera kranar så att man kan välja om de extra tankarna ska laddas. Det kanske man inte vill på sommaren tex.
 
Har det övervägts kalkyler av installation LVVP, kanske bergvärme/jordvärme? Spontant ser det ut som ett arbetskrävande system idag och ved är inte gratis precis-
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har det övervägts kalkyler av installation LVVP, kanske bergvärme/jordvärme? Spontant ser det ut som ett arbetskrävande system idag och ved är inte gratis precis-
Är elen särskilt gratis?
 
D Daniel 109 skrev:
Är elen särskilt gratis?
Ingenting är gratis. Men allt beror av anläggningens förutsättningar. Medeltemp att värma upp, skiljer över landet, likaså elpriserna skiljer.

Vi hade en liknande beslutssituation för svärmor i sin lilla stuga, hon hade direktverkande el och en bra kakelugn. Eldade med ved under många år, men det visade sig att hon kunde halvera kostnaderna för uppvärmning med en modern LLVP. Blev mycket billigare än att köra med ved även om veden var rätt billig då. Oräknat allt jobb med eldningen... blev halva priset för henne och med en bråkdel av allt jobb, nu enbart "myseldning" eller stödvärme när det är riktigt kallt.

Idag kan kalkylen se annan ut men beror på förutsättningar och på var man bor.
 
Det är ju framför allt elen som har blivit dyrare. Jag tror inte att vedpriset runt storstäder i september ska ses som representativt för vad veden kommer att kosta.
 
  • Gilla
lasselothar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju framför allt elen som har blivit dyrare. Jag tror inte att vedpriset runt storstäder i september ska ses som representativt för vad veden kommer att kosta.
Vedpriserna har rakat i höjden över hela landet och det är inte bara nära storstäder detta märkts.

Elpriserna är som bekant väldigt avhängigt av i vilket elområde man bor, elen i norr har inte blivit signifikant dyrare såvitt jag kan se. Det är i region syd, elområde 3 och i synnerhet 4 som det eskalerat i storleksordning magnituder vad gäller rörliga priser.

Som sagt, det beror på förutsättningarna, vilka elavtal man har eller kan få där man bor. Fri tillgång till "gratis ved" är givetvis en faktor av många.
 
Storleksordning magnituder? Vad menas med det?
 
Det är inte betydelsen av magnitud på svenska. Man kan inte plocka in betydelsen av ett engelskt ord på ett liknade svenskt.

Men du menar alltså att prisuppgången är i storleksordningen tio gånger.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte betydelsen av magnitud på svenska. Man kan inte plocka in betydelsen av ett engelskt ord på ett liknade svenskt.

Men du menar alltså att prisuppgången är i storleksordningen tio gånger.
Jo, det är en av de vedertagna betydelserna av ordet magnitud på svenska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.