A
M Makkan1234 skrev:
Har nyligen flyttat in i ett hus från -64. Vi gjorde ytskiktsrenovering av vardagsrum vilket bland annat innebar att vi bytte ett golv. När vi nu ska sätta tillbaka lister upptäcker vi att det luktar mögel från springan mellan golv och vägg längs en av väggarna. Upptäckte det inte vid golvläggning, var så många andra lukter i rummet då, målarfärg och sågat trä.

Nu undrar jag om någon har råd angående:

1. Finns det någon möjlighet att detta ska räknas som dolt fel som vi kan få ekonomisk kompensation för? Det gjordes en besiktning (säljarens besiktning) då det bland annat borrades hål för att undersöka grunden på två ställen. I dessa borrhål är det torrt och luktfritt. Mögellukten är lokaliserad mellan dessa hål längs en innervägg, handlar bara om några meters avstånd. Det luktar inte mögel från övriga golvvinklar i rummet. Konstruktionen är platta på mark och det är förstås en känd riskkonstruktion. Men med tanke på det bra resultatet i provhålen och att det ligger på ett område med sandig mark var det inte rimligt att tro att det skulle finnas mögel under golven. Inte heller möjligt att upptäcka det med mindre än att bända bort alla lister.

2. Vad ska vi göra nu? I vilken ordning ska vi göra allt? Bryta upp golv och undersöka själva? Kontakta säljaren först? (vi tror inte han kommer vara samarbetsvillig) Kontakta försäkringsbolag? Kontakta någon slags saneringsfirma för att få det utrett och dokumenterat? Vilka gör sånt bra? Saneringsfirma känns mest nödvändigt om det kommer att hjälpa oss få någon slags ekonomisk kompensation från säljare eller försäkring. Får vi det inte kanske det bara blir en onödig kostnad om vi lika gärna själva kan konstatera var det luktar mögel och byta ut det som krävs?
Vad finns på andra sidan väggen?
 
Ytterst tveksamt om mögel i sig kan utgöra dolt fel. Det är ju snarare orsaken till att det finns mögel som möjligtvis skulle kunna betraktas som dolt fel, t.ex. att gällande byggnormer inte följts vid nyligen utförda renoveringar. För att rent praktiskt komma vidare i frågan bör orsaken till lukten utredas av fackman. Först därefter går det att ta ställning till om lukten kan kopplas till något som i sin tur skulle kunna utgöra dolt fel.
 
  • Gilla
Makkan1234 och 2 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Ytterst tveksamt om mögel i sig kan utgöra dolt fel. Det är ju snarare orsaken till att det finns mögel som möjligtvis skulle kunna betraktas som dolt fel, t.ex. att gällande byggnormer inte följts vid nyligen utförda renoveringar. För att rent praktiskt komma vidare i frågan bör orsaken till lukten utredas av fackman. Först därefter går det att ta ställning till om lukten kan kopplas till något som i sin tur skulle kunna utgöra dolt fel.
Instämmer i detta resonemang. Dålig lukt eller mögel är ett symptom på ett problem som man får leva med elle åtgärda. I detta fall tycks det vara en riskkonstruktion, då finns en risk för problem, så förmodligen inte något säljaren kan hållas ansvarig för. En köpare skulle möjligen kunna få ersättning om det finns en utfästelse typ ” huset har analyserats för mögel som visar att det inte finns något mögel i huset”.
 
Kan du lätta på golvlisten där det luktar och borra in i syllen bakom listen?

Oavsett dolt fel eller inte så är det bra att veta om det är något du behöver åtgärda.
 
Scouten skrev:
Vad finns på andra sidan väggen?
Ett sovrum. Och har borrat provhål i golvet på den sidan och det luktar inte mögel där.
 
T toolman77 skrev:
Kan du lätta på golvlisten där det luktar och borra in i syllen bakom listen?

Oavsett dolt fel eller inte så är det bra att veta om det är något du behöver åtgärda.
Ingen golvlist tillbakasatt, men vi kommer inte nå ner i syllen utan att riva upp golvet.
 
G Gräsand skrev:
Ytterst tveksamt om mögel i sig kan utgöra dolt fel. Det är ju snarare orsaken till att det finns mögel som möjligtvis skulle kunna betraktas som dolt fel, t.ex. att gällande byggnormer inte följts vid nyligen utförda renoveringar. För att rent praktiskt komma vidare i frågan bör orsaken till lukten utredas av fackman. Först därefter går det att ta ställning till om lukten kan kopplas till något som i sin tur skulle kunna utgöra dolt fel.
Din rekommendation är alltså att inte undersöka vidare själv utan låta en firma göra det för eventuella (små) möjligheter att gå vidare med dolt fel?
 
Du har inte beskrivit vinken form av ”platta på mark” det är.
På 60-talet så gjöt man ibland plattan och ”trampade ner”’ reglar i den våta betongen och vägde av dom för att få ett vågrätt underlag att lägga golvreglar för undergolvet på. Alternativt avjämnades betongen och så kilade man upp reglarna så det blev jämt. Eventuellt mineralullsisolering och ventilerade golvlister. Undergolv och syll för innervägg på det, alternativt på betongen med träkilar under. Dom konstruktionerna är sällan mögelbehäftade.
Efter det, på 70-talet, blev det ”lecagrund” sk underisolerade golv, problemfria om man inte byggt på sumpmark eller annan blöthåla då leva inte är kapillärbrytande så man fick problem med förtvålning av mattlim under plastmattor i våtutrymmen. Ofta var även dränering obefintlig.
Slutet 70-talet början 80-talet kom de erbarmliga överisolerad flytande golven där man gjöt en slät platta, la ut reglar för innerväggar och satte upp dom, la frigolit uppe på plattan (oftast med massa sågspån kvar) och limmad golvspån uppe på det. Typisk grupphusbebyggelse (jag har besiktar flera sådana på början av 80-talet) som var mögelskadade redan efter några år.
 
  • Gilla
Normar
  • Laddar…
M Makkan1234 skrev:
Din rekommendation är alltså att inte undersöka vidare själv utan låta en firma göra det för eventuella (små) möjligheter att gå vidare med dolt fel?
Tyckte ändå att det var ganska tydligt att mitt inlägg bemötte frågan om dolt fel i fastighet? Men men.. Om ett case över huvud taget ska kunna byggas i det här fallet behövs en objektiv part som har hög trovärdighet, dvs en fackman. Vad som är mest praktiskt rent byggnadstekniskt överlåter jag till de som har betydligt bättre koll än mig här.
 
GoC GoC skrev:
Du har inte beskrivit vinken form av ”platta på mark” det är.
På 60-talet så gjöt man ibland plattan och ”trampade ner”’ reglar i den våta betongen och vägde av dom för att få ett vågrätt underlag att lägga golvreglar för undergolvet på. Alternativt avjämnades betongen och så kilade man upp reglarna så det blev jämt. Eventuellt mineralullsisolering och ventilerade golvlister. Undergolv och syll för innervägg på det, alternativt på betongen med träkilar under. Dom konstruktionerna är sällan mögelbehäftade.
Efter det, på 70-talet, blev det ”lecagrund” sk underisolerade golv, problemfria om man inte byggt på sumpmark eller annan blöthåla då leva inte är kapillärbrytande så man fick problem med förtvålning av mattlim under plastmattor i våtutrymmen. Ofta var även dränering obefintlig.
Slutet 70-talet början 80-talet kom de erbarmliga överisolerad flytande golven där man gjöt en slät platta, la ut reglar för innerväggar och satte upp dom, la frigolit uppe på plattan (oftast med massa sågspån kvar) och limmad golvspån uppe på det. Typisk grupphusbebyggelse (jag har besiktar flera sådana på början av 80-talet) som var mögelskadade redan efter några år.
Tror det är det första alternativet, stämmer också bäst med byggår, men vi har inte haft upp undergolvet. Svårt att se i borrhålen, men det ser ut som att golvreglar ligger på kilar. Ser också ut som att det ligger någon slags papp (?) under regel som ligger direkt mot betongen. Och någon slags grågrön ullisolering, gissningsvis mineralull. I dessa borrhåll luktar det som sagt ingenting.
Hur ser man om en sockel är ventilerad? Kan det ha blivit fukt om tidigare ägare satt dit fel socklar?
 
G Gräsand skrev:
Tyckte ändå att det var ganska tydligt att mitt inlägg bemötte frågan om dolt fel i fastighet? Men men.. Om ett case över huvud taget ska kunna byggas i det här fallet behövs en objektiv part som har hög trovärdighet, dvs en fackman. Vad som är mest praktiskt rent byggnadstekniskt överlåter jag till de som har betydligt bättre koll än mig här.
Ja, precis, det var det jag menade. (y)
 
  • Gilla
Gräsand
  • Laddar…
M Makkan1234 skrev:
Tror det är det första alternativet, stämmer också bäst med byggår, men vi har inte haft upp undergolvet. Svårt att se i borrhålen, men det ser ut som att golvreglar ligger på kilar. Ser också ut som att det ligger någon slags papp (?) under regel som ligger direkt mot betongen. Och någon slags grågrön ullisolering, gissningsvis mineralull. I dessa borrhåll luktar det som sagt ingenting.
Hur ser man om en sockel är ventilerad? Kan det ha blivit fukt om tidigare ägare satt dit fel socklar?
Ventilerad golvlist ser du genom att det är endera ett tunt mellanläge bakom golvlisten så att det är en liten springa mellan vägg och list, eller lister med ventilatonsspringa fräst i listen. Oavsett så är det troligen ett minimalt problem.
De flesta kommentarer här baserad på 70/80 tals konstruktioner. Faktiskt få som upplever problem med den konstruktion du har. Så mitt råd är att skita i att det luktar lite mögel på ett ställe när du luktade nerefter golvet. Njut av ditt hus och låt det fortsätta vara som det var.
Har blivit en hysteri i att hitta fel på gamla hus, endera är det asbest eller förmodat mögel, som troligen trivts där i många decennier utan att förorsaka något problem, varesig för huset eller föregående ägare, och juste kommer fortsätta fungera lika bra.
En jäkla skillnad mot de grupphus som hastades fram slutet/början 70/80-talet. Dom var sjuka efter fem år. Mina första år i arbetslivet jobbade jag med att besiktiga sådana. Även nått enstaka av din årgång, som oftast var felfria, så därför har jag ganska god insikt i detta och kan konstatera att många inlägg i tråden inte alls har bäring på ditt hus. Egentligen har du konstruktionsmässigt en torpargrund/krypgrund med väldigt trångt kryputrymme.
 
  • Gilla
Kirre2 och 3 till
  • Laddar…
M Makkan1234 skrev:
Nja, har ju inte konstaterat det med provtagning, men tycker lukten är tydlig. Bad dessutom en bekant med astma och kraftig känslighet för mögel stoppa ner näsan och han var också hyfsat säker på mögel. Men det är konstigt att det skulle vara mögel just längs en innervägg utan några rördragningar.
Hoppas den bekanta fick en stor tårta som tack. Jag har själv astma och överkänslig för mögel och parfymerade produkter. Hade nog tackat nej och hoppas den bekanta inte blev mer akut sämre. Lycka till
 
GoC GoC skrev:
Ventilerad golvlist ser du genom att det är endera ett tunt mellanläge bakom golvlisten så att det är en liten springa mellan vägg och list, eller lister med ventilatonsspringa fräst i listen. Oavsett så är det troligen ett minimalt problem.
De flesta kommentarer här baserad på 70/80 tals konstruktioner. Faktiskt få som upplever problem med den konstruktion du har. Så mitt råd är att skita i att det luktar lite mögel på ett ställe när du luktade nerefter golvet. Njut av ditt hus och låt det fortsätta vara som det var.
Har blivit en hysteri i att hitta fel på gamla hus, endera är det asbest eller förmodat mögel, som troligen trivts där i många decennier utan att förorsaka något problem, varesig för huset eller föregående ägare, och juste kommer fortsätta fungera lika bra.
En jäkla skillnad mot de grupphus som hastades fram slutet/början 70/80-talet. Dom var sjuka efter fem år. Mina första år i arbetslivet jobbade jag med att besiktiga sådana. Även nått enstaka av din årgång, som oftast var felfria, så därför har jag ganska god insikt i detta och kan konstatera att många inlägg i tråden inte alls har bäring på ditt hus. Egentligen har du konstruktionsmässigt en torpargrund/krypgrund med väldigt trångt kryputrymme.
Tack för utförligt svar. Vi kommer nog att lyfta på golvet ändå för att undersöka och åtgärda. Har småbarn. Finns forskning som visar på samband mellan astma/allergier hos barn och att bo i hus med mögellukt från golvvinkel. Funderar nu på om vi ska göra det själva och vänta till sommaren eller om det ökar våra (troligen små) chanser att få ersättning om vi tar in en saneringsfirma för utredning på en gång.
 
D dankje skrev:
Hoppas den bekanta fick en stor tårta som tack. Jag har själv astma och överkänslig för mögel och parfymerade produkter. Hade nog tackat nej och hoppas den bekanta inte blev mer akut sämre. Lycka till
Hehe det var frivilligt och han visste vad han gav sig in på. Jag hade inte lurat ner någon på golvet som riskerade ett astmaanfall!
 
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.