B Boende45 skrev:
En Sumo 35 har en mycket hög värmeeffekt och bör klara en normalvilla utan tillsats från elradiatorer vid i a f -5 grader utomhustemperatur.

Låt dörren vara öppen till sovrum, 10 cm räcker och utrusta partnern med öronproppar.
Så du tror det är bättre än att dra ner lvp till ca 17 grader och köra element i 2 sovrum?
 
L micke880 skrev:
En fråga till, bör man stänga av pumpen när man ska vara borta 8 timmar över en arbetsdag? Då lär det bli ca 15-17 grader hemma som pumpen måste värma till 21 sen.

Sparar man el på det sättet eller behövs det mer el för att värma upp huset när man ska komma hem?
Du sparar el utan tvekan. Så det är bara frågan om du tycker att det är ett komfortproblem att det tar lite tid att få upp temperaturen igen.
 
M Mikael 81 skrev:
Du sparar el utan tvekan. Så det är bara frågan om du tycker att det är ett komfortproblem att det tar lite tid att få upp temperaturen igen.
Okej. Ingen fara Jag kan slå på lvp via appen innan man åker hem.
 
L micke880 skrev:
Så du tror det är bättre än att dra ner lvp till ca 17 grader och köra element i 2 sovrum?
om du vill ha 17 grader inomhus på natten kan du ställa LLVP på den temperaturen annars ställs den högre.

Elementen ska inte stå på överhuvudtaget, dom använder mycket mer el än vad LLVP gör. Det räcker att ha en dörröppning på ca 15 cm för att värmen från LLVP ska värma rummen. Använd INTE autoläget på fläkten utan så hög fläkthastighet som möjligt så att den billiga värmen sprids optimalt.
 
B Boende45 skrev:
om du vill ha 17 grader inomhus på natten kan du ställa LLVP på den temperaturen annars ställs den högre.

Elementen ska inte stå på överhuvudtaget, dom använder mycket mer el än vad LLVP gör. Det räcker att ha en dörröppning på ca 15 cm för att värmen från LLVP ska värma rummen. Använd INTE autoläget på fläkten utan så hög fläkthastighet som möjligt så att den billiga värmen sprids optimalt.
Tack. Börjar göra det!
 
L micke880 skrev:
Har faktiskt en Tapo P115 energimätare. Gör av med ca 10kwh om dagen på lvp nu när det är 0-gradigt.
Lika mycket som jag med min ninja ft25.
 
Magnus E K
L micke880 skrev:
En fråga till, bör man stänga av pumpen när man ska vara borta 8 timmar över en arbetsdag? Då lär det bli ca 15-17 grader hemma som pumpen måste värma till 21 sen.

Sparar man el på det sättet eller behövs det mer el för att värma upp huset när man ska komma hem?
Om du kan värma upp igen med enbart LLVP:n så sparar du mer när den är avstängd än vad som går åt att värma upp igen. Men om direktverkande elen får gå extra för att få upp temperaturen så är det mycket bättre att värmepumpen går konstant. Allra bäst är att höja den på natten så att den sen inte behöver gå lika hårt på dagen när elen är dyrare.
 
L micke880 skrev:
Om jag stänger av den så måste den ju värma upp huset igen på morgonen, drar inte det mer el än att ha den på under natten?
Ju kallare du har i snitt ju mindre värme går åt. Men har man en luftvärmepump är det bättra att köra den så mycket som möjligt än att använda el. Alltså förmodligen bättra att köra LLV hela tiden och inte använda elementen än att hålla på och dra på värme med elementen för att LLV inte får upp värmen tillräckligt snabbt om man tycker det t.ex. Personligen kör jag alltid LLV på full effekt och fullt blås när jag jobbar och sover t.ex. Sen tycker jag det här blåsandet är en aning störigt så drar ner den om jag ska sitta i närheten. Men de sprider ju inte värmen perfekt så man får ju se vad man tycker funkar.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du kan värma upp igen med enbart LLVP:n så sparar du mer när den är avstängd än vad som går åt att värma upp igen. Men om direktverkande elen får gå extra för att få upp temperaturen så är det mycket bättre att värmepumpen går konstant. Allra bäst är att höja den på natten så att den sen inte behöver gå lika hårt på dagen när elen är dyrare.
Definitivt är det så om dygnstemperaturen är hyfsat jämn (kanske annars också..?) Men är det väldigt mycket varmare mitt på dagen kan det va värt att köra lite hårdare då också tänker jag eftersom den blir effektivare då och man kan lagra lite värme i huset. Kanske
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
galento
S sunqan skrev:
Snarkningen kanske vore nåt att ta tag i, eftersom den ofta är förenad med sömnapné (andningsuppehåll) som är hyffsat farligt. En apnéutredning går snabbt (en natt, typ) och om man har andningsuppehåll fpr man en cpap förskriven. Sen sover man gott, och vaknar utvilad. Nackdelen för den andre är att masken man har väser litegrann, men inte i närheten av snarkningarna.
Har testat att sova med en cpap och det funkade dåligt för mej så den lämnade
jag tillbaka. Men tack för omtanken :)

Men vi får ta kostnaden för elelementen nattetid för att sova med llvp på har vi inte
lyckats med än iallafall fast vi testat olika lägen. Men är det varmare ute så klarar vi
oss med vedvärmen i huset.
 
D
Får min sumo installeras på fredag så det blir spännande att se om den räcker för vårt hus, hoppas så klart att vi slipper dra igång några element
 
Är ni ute efter att minska elförbrukningen eller minska elfakturan? Det betydelse vilket elavtal ni har. Personligen vill jag ha det kallare på natten då vi sover och varmare dagtid men har man timdebitering så kommer detta att bli dyrare då elen i regel är dyrare dagtid.
 
Fairlane
L micke880 skrev:
Det är bara 2 sovrum vi använder.

Men jag ska testa det, att bara köra luftvärmepumpen. Får kanske ställa upp den en grad för att det ska bli bra temp på nedre plan där vi sover.
Har ni luftvärmepumpen på övervåningen?
Hur får ner värmen?
 
galento galento skrev:
Har testat att sova med en cpap och det funkade dåligt för mej så den lämnade
jag tillbaka. Men tack för omtanken :)

Men vi får ta kostnaden för elelementen nattetid för att sova med llvp på har vi inte
lyckats med än iallafall fast vi testat olika lägen. Men är det varmare ute så klarar vi
oss med vedvärmen i huset.
Antaratt du vet att det finns en hel uppsjö med ansiktsmasler. Jag testade först en mask som satt från hakan upp till näsryggen, så fort jag rörde mig så den läckte, då blåste det rakr i ögat. Nu har jag en variant som sitter under näsan men som täcker hela munnen och den funkar bra vissa nötter läcker den inte alls, andra kan den läcka 25 l/minut (den sla inte slyta helt tätt) men den gör sitt jobb ändå enstaka toppar på 1 händelse/timme (1-2 ggr i månaden) snittar på 0,3, jag låg på 19 innan. Tro mig, det är värt det. Vi är inte alltid bästa kompisar, ibland har eländet åkt av efter 3-4 timmar.

Nog om det.

Hur kallt blir det om ni har elementet och dörren stängda?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Har ni luftvärmepumpen på övervåningen?
Hur får ner värmen?
Nej den sitter mitt i trappen mellan de två planen, så det blåser ner luft i vår hall och 3 sovrum på nedre plan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.