Taket byttes av förra ägarna våren 2020 till tegel med någon behandling som gör pannorna svinhala. Jag kan knappt gå där uppe en torr sommardag utan att vara nervös att halka. Skitbra för inget skit fastnar mer än till nästa regn.

Detta blir 3e vintern vi bor i huset och nu när det kom 30-40cm snö på 2 dagar, södra sverige (ovanligt mycket), så tycker jag att det blir lite väl mycket snöras så fort det blir plusgrader.
Huset är från 75, 1/2 plans, så kattvindar och nockvind. Jag inspekterar alltid vindarna innan och efter vintern. Det är inte mer än 150mm isolering, tydligen standard då men jag borde inte ha så mycket läckage till nockvinden att det får snön att rasa? Kan det vara behandlingen som gör att när 30cm snö smälter och blir tungt, så glider det av? Grannen längre ner har precis bytt tak för typ 2 månader sedan och jag noterade att dom heller inte har snö på taket.

I hallen har vi infällda spotlights, jag har under sommaren satt dit ''lock'' från vinden sen tätat med fog runt för att ta bort läckage och jag har satt dit extra tätningslister på alla vindsluckor. Jämfört med när vi flyttade in känner jag 0 drag med handen när det är 20c inne och -5 ute.

Det känns som att jag inte kan göra mer för att minska läckage utan att det börjar kosta satan. Jag upplever inte heller att vi tappar temperatur uppe snabbt. Det var -5 ute och 20c uppe och jag stängde av det enda elementet där och jag tror det tog 3h innan vi tappade 1c.Ändå OK för ett hus från 75?


Är det för mycket läckage upp eller är det behandligen på pannorna som orsakar snöras?

Tusen tack
 
  • Gilla
Erik PS
  • Laddar…
Rickard.
Det är helt normalt och ”alla” som byter pannor blir förvånade av detta.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är helt normalt och ”alla” som byter pannor blir förvånade av detta.
Okej bra! Trodde vi hade världens läckage i och med det. Jag intalade mig själv att det var pga nya takpannor och inget annat.
Ville vara 100, så jag inte går och letar efter annan orsak utan anledning

Tack
 
70-tals kåkar i 1 1/2 plan brukar ju också ha ganska så saftig takvinkel vilket självklart hjälper till. I mitt område är de flesta hus med skarp vinkel snöfria och de med flackare har snön kvar.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
70-tals kåkar i 1 1/2 plan brukar ju också ha ganska så saftig takvinkel vilket självklart hjälper till. I mitt område är de flesta hus med skarp vinkel snöfria och de med flackare har snön kvar.
Precis min tanke också. Jag har lugnat mig själv nu :)
 
Jag ser tydligt att de som har målat om sina tak eller har bytt pannor så glider snön av på direkten. Fascinerande vilken skillnad det blir.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.