Har dålig värme på några element.
Prövade att lossa på muttern vid elementet men då kom det vatten.
Skruvade av termostatratten istället och på insidan finns en räfflad mässingsskruv.
I brist på kunskap så skruvade jag på det som fanns och skruvade ut den flera varv och elementet blev varmare.
Hur fungerar denna termostat och vad kallas den?
 
  • Termostatventil på radiator, använd, grå bakgrund. Regel för inomhustemperatur, energieffektivitet, värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventil utan ratt, synliga rörgängor, mot grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt gamla grejer. Ser ut att vara från början av 60-talet om det är 16 mm gänga(?) Dags att byta till moderna grejer som fungerar och reglerar som det ska.
 
Det är termostaten du skruvat loss - och ventilen som sitter kvar. Utan termostat påskruvat ska en fungerade ventil vara helt öppen. Om du behövde lirka loss ventilen för att få värme hade den fastnat i stängt läge. Har du tur funkar allt som det ska om du sätter tillbaka termostaten nu. Men du kan börja med att kolla om ventilstiftet som nu sticker ut går att trycka in med handen och fjädrar ut av sig själv. Om ventilen kärvar är det läge att byta den.
 
Det enda jag gjorde var att skruva ut den räfflade skruven, kan inte se något att trycka in. Näväl,den ska vara helt öppen då värmepumpen ska reglera temperaturen
 
  • Metalltermostat med gula detaljer mot en strukturerad vit bakgrund, närbild, delvis i skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, nej det du har skruvat på är inte ventilstiftet för det är bara ett stift. Stack det inte ut ett stift innan du skruvade ut?
 
Nej det såg ut som på bilden, förutom att den gängade delen satt längre in. Utskruvad på bilden
 
Hm, ja då är jag inte riktigt med på det hela längre tyvärr. Stänger värmen av igen om du skruvar in skruven igen?
 
Kollade mer nu och på plastvredet med tempindikeringen på den är räfflad på insidan så när man vrider på den så ska skruven också röra sig. Men det gick att ändra på vredet men till skruven fick jag ha en tång för att lossa den.
 
OK - då hänger jag med igen. Då tycker jag det låter som att det är ventilen som är för trög för att fungera, när du behöver ha tång för att röra den. Eller glider den lättare nu?
 
Skruven borde röra sig när jag vrider på vredet. Tog bort skruven och tog en bild på insidan. Provade att trycka på mittpunkten men inget händer.
Men elementet är varmt
 
  • Metallskruv med gängor på vit yta, skugga, närbild, detaljfokus, ingen bakgrundskontext, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatortermostat, vitt, reglage saknas, vid fönster och gardin, använd och sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så är det inte någon termostat du har, utan bara en handratt för att vrida upp och ner värmen. Men i så fall borde det ju funka även med ratten på plats. Och det kanske det gör nu när du motionerad skruven lite? Eller är den fortfarande väldigt trög?
 
Så kan det vara. Skruven går nu lätt och fint
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.