Hej,
Jag är nyinflyttad i en lägenhet och hade just OVK-besiktning. Vi fick anmärkning på att fläkten i köket var kopplad till husets ventilation på ett sätt som det inte får vara. Så jag behöver fixa det.

Är detta något man med fördel lägger på någon VVS-firma eller frågar man sin händiga svärfar? Lite bilder som kanske berättar mer för er som kan sånt här. Jag tillhör inte den gruppen.

Tacksam för råd och kunniga tankar.

Modernt kök, fläktkåpa, kakelvägg, skafferi varor, hängande knivar, gråa skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisfläkt i rostfritt stål över kaklad vägg, utan synlig spishäll, under belysning, inomhuskök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt på dator, dammig, typiskt underhåll, teknikdetalj, ventilation, hårdvara, elektronisk utrustning, kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökfläkt med flexibel ventilationsslang ansluten till tak, monterad över spishäll, mellan skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel ventilationsslang ansluten till vägguttag, oordnade kablar, tegelstrukturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt ut fläkten till en som är anpassad till fastigheten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Byt ut fläkten till en som är anpassad till fastigheten.
Ah, dum fråga men är detta en sådan fläkt som är gjord för att kopplas till centralventilation? Och alltså inte en kolfilterfläkt t ex?
 
BirgitS
Så är det troligen men för att vara säker måste man veta vad fläkten har för modellbeteckning. Det bör finnas en etikett någonstans där det står eller om du har bruksanvisning så framgår det av den (och antagligen också om det finns kolfilter eftersom såna ska bytas regelbundet).
 
Hade mycket liknande problem i bostadsrättsföreningen när jag bodde i lägenhet. Där fick man koppla in sig i ventilationen, men man fick inte ha fläkt utan enbart spiskåpa. Var Riksbyggen och deras butik visste systemet i lägeneheten och man fick köpa kåpa+installation av dem som var smidigt.

Förmodligen är det inte som du skriver bara att koppla om fläkten utan fel sort som köpts in. Det finns kolfilterfläkt som inte kopplas till ventilation utan bara skickas ut i rummet igen; fläkt som kopplas till ventilation om den tillåter detta; eller spiskåpa som man kopplar till ventilation och öppnar ett spjäll och låter centrala ventilationen suga upp luften. Bra om du kollar med styrelsen vilken sort som är tillåten och kan köpa/installera rätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om det nu är så att det inte är tillåten med en fläktkåpa med inbyggd fläktmotor så kanske du bara skulle kunna montera bort fläktmotorn och tillse att det blir utsug i kåpan från bef. vent.system.
 
Fairlane
Första frågan blir väl om det överhuvudtaget är ok att koppla någon fläkt på husets ventilation. Om ja, försök hitta en sådan modell. Om nej är det kolfilter som blir alternativet. Vissa fläktar har dubbla möjligheter, kanske din redan har stöd för kolfilter!?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Första frågan blir väl om det överhuvudtaget är ok att koppla någon fläkt på husets ventilation. Om ja, försök hitta en sådan modell. Om nej är det kolfilter som blir alternativet. Vissa fläktar har dubbla möjligheter, kanske din redan har stöd för kolfilter!?
Tack för svaret! Det verkar vara så att fläkten har stöd för båda möjligheter men att den i dagsläget är kopplad till husets ventilation (vilket den då inte får vara).

Hur enkelt är det att "sätta för" hålet till husets ventilation så att säga? Om vi tänker att jag kopplar bort fläkten och sätter in kolfilter, är det känsligt/svårt att bara täta hålet där gamla fläktkopplingen gick till husets ventilation?
 
BirgitS
Det är ju fortfarande så att luften som har passerat kolfiltret måste komma ut någonstans så det får ju inte vara tätt. Hur ser det ut i bruksanvisningen?

Det måste också finnas ett rätt injusterat ventilationsdon på fastighetens ventilationsrör.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju fortfarande så att luften som har passerat kolfiltret måste komma ut någonstans så det får ju inte vara tätt. Hur ser det ut i bruksanvisningen?

Det måste också finnas ett rätt injusterat ventilationsdon på fastighetens ventilationsrör.
Tack för svar. Låter som att jag kanske ska låta hantverka sätta ventilationsdon så det blir rätt då.
Gällande kolfilter så finns öppning för luft att komma ut på sidorna av fläkten.
Ventilationsgaller högt upp i ett hörn nära taket, vid sidan om köksskåp och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Jag hade kolfilter i en tidigare lägenhet. Den vanliga ventilationen lämnade orörd, så jag gissar att det räcker med att montera bort anslutningen, men det är inte helt säkert kanske fungerar det dåligt då ventilationen ändå är täckt av fläktkåpan. Det är utanför mitt kunskapsområde.
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade kolfilter i en tidigare lägenhet. Den vanliga ventilationen lämnade orörd, så jag gissar att det räcker med att montera bort anslutningen, men det är inte helt säkert kanske fungerar det dåligt då ventilationen ändå är täckt av fläktkåpan. Det är utanför mitt kunskapsområde.
Om det är så att det är en central fläkt inställd på ett visst flöde så ska detta flöde delas upp på alla lägenheter som är anslutna till den fläkten, vilket innebär att det inte kan vara helt öppen i en lägenhet för då blir det alldeles för stort flöde från just den lägenheten och för lite från de andra.

Men det beror ju på vad det är för sorts ventilation i huset så man måste följa anvisningarna från styrelsen.

J J0n4s skrev:
Låter som att jag kanske ska låta hantverka sätta ventilationsdon så det blir rätt då.
Det gäller att det är en hantverkare som är utbildad i just ventilation och har mätverktyg för att mäta luftflöde. Under förutsättning att det är just så som det ska vara i din förening.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är så att det är en central fläkt inställd på ett visst flöde så ska detta flöde delas upp på alla lägenheter som är anslutna till den fläkten, vilket innebär att det inte kan vara helt öppen i en lägenhet för då blir det alldeles för stort flöde från just den lägenheten och för lite från de andra.

Men det beror ju på vad det är för sorts ventilation i huset så man måste följa anvisningarna från styrelsen.


Det gäller att det är en hantverkare som är utbildad i just ventilation och har mätverktyg för att mäta luftflöde. Under förutsättning att det är just så som det ska vara i din förening.
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är så att det är en central fläkt inställd på ett visst flöde så ska detta flöde delas upp på alla lägenheter som är anslutna till den fläkten, vilket innebär att det inte kan vara helt öppen i en lägenhet för då blir det alldeles för stort flöde från just den lägenheten och för lite från de andra.

Men det beror ju på vad det är för sorts ventilation i huset så man måste följa anvisningarna från styrelsen.


Det gäller att det är en hantverkare som är utbildad i just ventilation och har mätverktyg för att mäta luftflöde. Under förutsättning att det är just så som det ska vara i din förening.
Det brukar ju vara tryckstyrning vanligtvis just för att det inte skall bli generalfel som en flödesstyrning ger.
Det var länge sen jag såg en större ventanläggning som inte är tryckstyrd.
 
BirgitS
I Installation skrev:
Det brukar ju vara tryckstyrning vanligtvis just för att det inte skall bli generalfel som en flödesstyrning ger.
Det var länge sen jag såg en större ventanläggning som inte är tryckstyrd.
Okej, jag bara upprepade vad vi har fått för information gällande ventilationen i det här flerfamiljshuset från tidigt 60-tal. Likartat har andra också postat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag bara upprepade vad vi har fått för information gällande ventilationen i det här flerfamiljshuset från tidigt 60-tal. Likartat har andra också postat.
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag bara upprepade vad vi har fått för information gällande ventilationen i det här flerfamiljshuset från tidigt 60-tal. Likartat har andra också postat.
Ok 60-tal är det tydligen också helt plötsligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.