Hej,

tänkte ta bort lite tapeter bakom elementet och skulle då behöva avlägsna ett par element ett tag. I botten sitter det ett par muttrar som jag gissar kan användas för att stänga av flödet i elementet men det känns som att det saknas något på rören som leder fram till elementet för att man ska kunna skruva loss dem. Vattnet kommer ju att flöda från resten av systemet så fort jag lossar på dem tolkar jag det som. Förslag på hur jag ska gå tillväga?
I teknikrummet sitter en kran för det varma vattnet och en för returvattnet. Dessa kommer så klart att stänga av all cirkulation till elementen på övervåningen men räcker det för att det inte ska rinna ut mer än några droppar? Något som måste justeras i systemet i övrigt innan en sådan manöver?

Väggmonterad radiator, vit, röranslutningar nedtill, sliten grön vägg med tapetrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit radiator med termostatventil, synliga vattentubkopplingar, på en mörkgrön marmorliknande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med kopparrör, avstängningsventiler och flexibla slangar monterade mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Misho16 skrev:
I botten sitter det ett par muttrar som jag gissar kan användas för att stänga av flödet i elementet
Nej, de två vita täcklocken är blindlock.
Man kan välja om man vill ansluta radiatorn via undersidan eller via sidan.

Du saknar helt möjligheten till lokal avstängning.
Antingen hitta något ställe där slingan kan stängas av.
Eller ”tappa ur hela systemet”
Eller frysa ledningarna som kommer upp genom golvet.
 
Ojdå, det betyder att det riskerar att bli en blöt historia att ta bort elementen. Trodde det var standard på nyare element att ha en lokal avstängning.
Hela slingan kan stängas av i teknikrummet med de två kranarna där. Räcker det för att "bara" vattnet i elementen ska rinna ut?
Nackdelen är att hela övervåningen kommer att sakna värme. Eller går det att sätta någon form av bypass på rören?
 
När du tagit bort radiatorn så går det att plugga rörändarna, då går det att köra igång slingan igen.
 
  • Gilla
Misho16
  • Laddar…
Stort tack för svaren!
Får bli en vända till byggvaruhuset för att köpa plugg.
 
K
Tänkte bara kolla med dig, du vet väl att det är överkurs att ta bort elementen för att kunna måla/ tapetsera bakom.
Det räcker i normala fall att ta bort så mycket som du når bakom elementet när det sitter på väggen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Sant egentligen. Det känns bara lite som att fuska. Jag kommer ju att veta att hela huset utom en halv kvadratmeter bakom två element har gjorts helt rena. Det kommer alltså bara att störa mig lite, ingen annan :)
 
Ett varmt tips är att inte göra detta på kvällar eller helger när butikerna är stängda.
Räkna med att det kan gå åt skogen och att du behöver stressa iväg för att köpa lite extra grejer. Värt att också hålla koll på temperaturen och sekundär uppvärningskälla.
 
  • Gilla
Misho16
  • Laddar…
K
M Misho16 skrev:
Sant egentligen. Det känns bara lite som att fuska. Jag kommer ju att veta att hela huset utom en halv kvadratmeter bakom två element har gjorts helt rena. Det kommer alltså bara att störa mig lite, ingen annan :)
Tror det kallas tvångstankar.:)
Tänk om alla hyresgäster/husägare gick omkring och störde sig på sånt som finns bakom deras element.
Det är inte nyttigt att vara så nitisk.

Edit: Men vafa.. Nu börjar jag få bilder i huvudet på hur mina element ser ut på baksidan:crysmile:
 
H
Jag tog bort element i omgångar när jag renoverade hemma.
Bara släppa och plugga.

Jag stängde av cirk pump och bergvärmen.
Sen släppte jag trycket i systemet till noll.

Släppte elementet och dit med pluggarna.
Det kom nästan inget vatten ut ur mina rör, bildas lite vaccum så det håller kvar vattnet i rören så man hinner plugga.
Hade en handduk på golvet runt rören, den blev knappt blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.