Har en kåk från 1925, krypgrund med stensockel, torrt och fint. Börjat fundera på att spraya foam i krypgrunden upp mot bjälklagret. Dels för isolering och dels för att kanske i bästa fall få det lite varmare om fötterna. Detta har jag funderat på efter att ha spånat på att byta ut de sista fönsterna som inte är bytta ännu och isolera om vinden genom att suga bort spånet, lägga vindduk och lösull.

Frågan är om någon gjort detta framförallt i en krypgrund i ett äldre hus om kan bekräfta investeringen och hur mycket det kostade?
 
Hur ser bjälklaget ut? Tjocklek på isolering och typ av material? Vad har ni för medeltemp i grunden samt har ni kalla golv/kalldrag? Det som ger mest är såklart vindsisolering men att få bort kalldrag på golv är också värt en slant
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser bjälklaget ut? Tjocklek på isolering och typ av material? Vad har ni för medeltemp i grunden samt har ni kalla golv/kalldrag? Det som ger mest är såklart vindsisolering men att få bort kalldrag på golv är också värt en slant
Nu är det ett tag sen jag var där nere och krälade men gammalt hederligt antar jag. Har inte många svar där tyvärr. Kalla golv vet jag inte om jag kan kalla det egentligen men visst är det lite kyligt på golven på mornarna.
 
MalZon MalZon skrev:
Har en kåk från 1925, krypgrund med stensockel, torrt och fint. Börjat fundera på att spraya foam i krypgrunden upp mot bjälklagret. Dels för isolering och dels för att kanske i bästa fall få det lite varmare om fötterna. Detta har jag funderat på efter att ha spånat på att byta ut de sista fönsterna som inte är bytta ännu och isolera om vinden genom att suga bort spånet, lägga vindduk och lösull.

Frågan är om någon gjort detta framförallt i en krypgrund i ett äldre hus om kan bekräfta investeringen och hur mycket det kostade?
Jag har gjort det.
Hade riktigt dålig isolering med iskalla golv och drag längs listerna.
Tog bort all isolering och sprutade upp på bjälklagret och längs kanterna. Mycket skönare golv och draget försvann.
Pris kommer jag inte ihåg, så kan inte säga något om investeringen. Men gjorde det mest för komfort.
 
M Mortsken skrev:
Jag har gjort det.
Hade riktigt dålig isolering med iskalla golv och drag längs listerna.
Tog bort all isolering och sprutade upp på bjälklagret och längs kanterna. Mycket skönare golv och draget försvann.
Pris kommer jag inte ihåg, så kan inte säga något om investeringen. Men gjorde det mest för komfort.
Aha ok. Låter intressant! Har du inget minne alls om vad det kostade eller var det billigt/dyrt iaf?
 
Letade fram mailet från Foamking.

Etablering/Framkörning 900kr + moms
330kr + moms / kvm (innan ROT)

Vi hade ungefär 25 kvm. Så borde blivit lite mer än 9000.
Tror inte man gjort det mycket billigare på konventionellt sätt.

Såg ut så här innan jag rev ner isoleringen.
Förfallen källare, rörbråte, plast, nät, isolering, ojämna betongväggar, mörkt, oanvänt utrymme, text "Källartrappa".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk, rörig krypgrund med isolering, skräp, träbjälkar och betongvägg. Text "Vägg mot källare" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt vindutrymme med isolering, träbjälkar, murad vägg och rör. Text indikerar yttre vägg. Oorganiserat, byggnadsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När isoleringen var borta
Grunder utrymme med rör genom vägg, grov struktur, synliga träbjälkar, tegel, ojämt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund av hus med betongblock, stödbjälkar och trägolv. Oavslutat konstruktionsutrymme. Jord och mörk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med isolering mot golvet.
Grund av hus, rör och fönster synliga, betong och tegel, dammigt och mörkt, kryputrymme eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tankar på att gräva ur och göra ett rum här, så därför isolerade vi bara mot golvet
 
Aha tack! Har ingen isolering i krypgrunden som jag behöver ta bort innan. Har ca 80kvm så det blir ju en slant ändå, sen har väl självklart det blivit dyrare som allt annat.
 
MalZon MalZon skrev:
Aha tack! Har ingen isolering i krypgrunden som jag behöver ta bort innan. Har ca 80kvm så det blir ju en slant ändå, sen har väl självklart det blivit dyrare som allt annat.
Har du inget isolering i bjälklaget alls eller menar du på väggarna i krypgrunden?
 
varför sprayar man bjälklaget istället för jordgolvet?

Om man isolerar väggarna utifrån och jordgolvet i krypgrunden, så måste väl det vara den bästa lösningen? Då slipper man väl fuktproblematiken helt och hållet.

Och då sabbar man inte bjällaget med skummet som aldrig går att få bort.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du inget isolering i bjälklaget alls eller menar du på väggarna i krypgrunden?
Köpte huset 2016 så har inte inspekterat fullt ut men nä. Inget synligt iaf.
 
MalZon MalZon skrev:
Köpte huset 2016 så har inte inspekterat fullt ut men nä. Inget synligt iaf.
Nä, känns tight med tid :D
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Nä, känns tight med tid :D
Haha, hör sarkasmen där... Nä, men har väl aldrig haft några problem så, utan tanken slog mig nu när man funderar på nya fönster och isolera vinden. :)
 
nikasp
Har samma lika tankar som flera i tråden, kalla golv i en väldigt torr krypgrund. Skulle vilja skumma den delen av huset, men står och velar. Gammalt torp flyttat till denna plats på -50 talet. Gamla delen är original stängd mullbänk, mycket varmare golv där och näst intill inget drag längs golv. Upplevs som flera graders skillnad på golvtemperatur. Skulle få plats med ett lager isolering till under krypgrund, men hur tätt jag skulle kunna få det handlar mycket om hur väl jag har åtkomst. Där lägsta punkt mellan mark och trossbotten är idag gissar jag det är 30cm, dvs skulle behöva gräva ur där. Skumma 10cm och slippa dragighet känns som en genväg, men genvägar äro senvägar har vi alla lärt oss.
 
En anledning till kalla golv kan vara att isoleringen har sjunkit ihop lite, får man ett utrymme på några millimeter mellan isolering och golv kan minsta lilla luftdrag få golven kalla trots isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.