Hej.

Har en fundering, har gjort en utbyggnad där vägg är klädd med 145 isolering, vindduk samt ångspärr.
Uytrymmet är ej uppvärmt.

Nu under byggets gång innan panelen anlänt så kan jag se lite kondens på insidan av byggplasten, jag la då märke till att där jag ser kondens så är det inte helt tätt med isolering ut mot vindduken då elektrikern satt dosor där.

Är detta normalt?? alltså innan jag satt panel eller innan jag fått på plywoodskiva samt fått igång värmen?
Vågar jag montera plywoodskiva på detta och montera kök innan jag fått leverans av panelen?
 
kenek kenek skrev:
innan jag fått igång värmen?
Ja med de rätta förutsättningar så kan det ske.
Om det varit varmt inne så hade det aldrig hänt.
 
  • Gilla
kenek
  • Laddar…
Det blir nog lite väl kallt där om isoleringen inte är helt 100 så inneluften kondenserar mot plasten. Därför alltid bäst att dra elen i ett skikt innanför ångspärren. Behöver dock inte betyda att det blir problem när värme kommer på samt panel. Går det att bättra på isoleringen kring dosor kanske?
 
  • Gilla
kenek
  • Laddar…
Vänta nu, är det insidan, dvs sidan in mot rummet som det kondenserar på?

Isf kommer värme förvärra problemet!
Du måste fixa isoleringen
 
ja precis det är på insida mot rummet. men om jag då tätar upp isoleringen, då bör det försvinna. Man ser tydligt att det endast blivit kondens just där isoleringen inte varit tät. Jag tänkte att det tätar jag utifrån när panelen kommer på.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Vänta nu, är det insidan, dvs sidan in mot rummet som det kondenserar på?

Isf kommer värme förvärra problemet!
Du måste fixa isoleringen
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vänta nu, är det insidan, dvs sidan in mot rummet som det kondenserar på?

Isf kommer värme förvärra problemet!
Du måste fixa isoleringen
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja med de rätta förutsättningar så kan det ske.
Om det varit varmt inne så hade det aldrig hänt.
 
Har du fått till skarven på vindduken mot den befintliga byggnadens dito? Även plasten på insidan?
 
Du säger du har gjort en utbyggnad , hur mycket varm luft inifrån huset läcker till utbyggnaden ?
 
D Danne213 skrev:
Har du fått till skarven på vindduken mot den befintliga byggnadens dito? Även plasten på insidan?
Jag har en skarv mellan befintligt hus och utbyggnaden som inte sitter ihop. Ska riva gamla panelen på befintlig husbyggnad och sy ihop det med nya men som det är nu så är det 2 separata delar. Och vindduken står i nuläget öppet mot utsida
 
E egge80 skrev:
Du säger du har gjort en utbyggnad , hur mycket varm luft inifrån huset läcker till utbyggnaden ?
Inte mycket. Har en ångspärr mellan befintlig byggnad och utbyggnad
 
Ok och du har inte haft nån dörr fönster öppen under tiden du har varit där och jobbat så varm luft läckt ut och därmed tillfälligt orsakat detta? Behövs inte mycket vid lägre temperaturer utvändigt
 
Har du eller andra varit inne och arbetat där är det ju möjligt att den ökade fuktbelastningen från utandningsluften kan göra att kondens faller ut. Att det sker där elektrikern varit är väl dock ett tecken på att du har ett lokalt problem där att ta hand om. Antingen att du pga bruten ångspärr har en luftväxling där som på något sätt gör att problemet syns där och detta bör givetvis åtgärdas så du har en tät ångspärr innan du sätter plywood och fortsätter på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.