B
Vi har en Ikea Glittran köksblandare som började läcka efter ett år. Har blivit erbjuden pengar tillbaka men vi behöver således välja en ny blandare. Vi gillade det klassiska utseendet och har därför svårt att hitta en ersättare (köper inte Ikea igen).

T ex hittade vi denna som först såg intressant ut: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...dare-tapwell-classic-fme-184/p-1040754-922680
Men den är vara 213mm från bas till strålspridaren vilket gör den lite kort. Glittran var 250mm och även där kunde vi nog tänkt oss 10-20mm mer såhär i efterhand så vi kan absolut inte köpa något kortare.

Någon som har tipsa på klassiska köksblandare? Letat i flera timmar men hittar inget som passar oss.

Teknisk ritning av en vattenkran med måttangivelser i centimeter och tum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B
BirgitS
Så vitt jag kan se är den du nu länkade till (FME184) 225 mm från bänkskiva till strålsamlare. Men Tapwell är inte precis kända för sin kvalitet, däremot är deras kundtjänst väldigt hjälpsamma och skickar ut reparationsdelar när man har problem.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se är den du nu länkade till (FME184) 225 mm från bänkskiva till strålsamlare. Men Tapwell är inte precis kända för sin kvalitet, däremot är deras kundtjänst väldigt hjälpsamma och skickar ut reparationsdelar när man har problem.

Vilka är de lite bättre märkena då? Kollar lite på Damixa också.
 
B blork skrev:
Vi har en Ikea Glittran köksblandare som började läcka efter ett år. Har blivit erbjuden pengar tillbaka men vi behöver således välja en ny blandare. Vi gillade det klassiska utseendet och har därför svårt att hitta en ersättare (köper inte Ikea igen).

T ex hittade vi denna som först såg intressant ut: [länk]
Men den är vara 213mm från bas till strålspridaren vilket gör den lite kort. Glittran var 250mm och även där kunde vi nog tänkt oss 10-20mm mer såhär i efterhand så vi kan absolut inte köpa något kortare.

Någon som har tipsa på klassiska köksblandare? Letat i flera timmar men hittar inget som passar oss.

[bild]
Bara att byta ut keramikinsatsen i din läckande blandare.Dåligt av IKEA att inte erbjkuda dig en sån enken reservdel.Troligen samma insats som i dom flesta andra Italienska blandare.Hade jag sett hur den ser ut ,så hade jag kanske aft på lager.Samlat på mig en del insatser.Kolla med IKEA om dom har insatser.Enkel att byta.Lossa spaken o kromhuven.Under sitter en stor mutter,lossa den och insatsen är lös..Hör av dig om du vill ha hjälp!!
 
BirgitS
B blork skrev:
Vilka är de lite bättre märkena då? Kollar lite på Damixa också.
De jag vet och har hört om som har bra kvalitet är FM Mattsson, Mora, Ora, Grohe och Hans Grohe. Damixa känner jag inte till.
 
Rickard.
B blork skrev:
Vilka är de lite bättre märkena då? Kollar lite på Damixa också.
Damixa är likt Mora med i FMM group eller vad dom nu heter och ska vara bra skit, fast det är från Danmark;)
 
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Damixa är likt Mora med i FMM group eller vad dom nu heter och ska vara bra skit, fast det är från Danmark;)
Det kan jag inte påstå.
Damixa som liknelse med hela Ostnors (FMM/Mora) sortiment....

Kan du härleda reservdelskatalog på samma sätt som att det går att hitta delar likt FMM sen 80-tal än idag??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.