Är det någon som har hittat en lösning på detta problem? Jag sitter med samma och nu när kylan kommer börjar problemen igen.
 
T Thide87 skrev:
Är det någon som har hittat en lösning på detta problem? Jag sitter med samma och nu när kylan kommer börjar problemen igen.
det som hjälper är att öka till och frånluft-flödet. Hade innan det ställt på runt 30% pga hög kapacitet i aggregat. Behövde inte ha mer flöde helt enkelt. Har ökat till runt 40% nu och problemet borta. Se även till att ha rent filter. Mycket viktigt enligt support på swegon då igensatt filter gör problemet än värre.
 
Fredrik Svensson3 Fredrik Svensson3 skrev:
det som hjälper är att öka till och frånluft-flödet. Hade innan det ställt på runt 30% pga hög kapacitet i aggregat. Behövde inte ha mer flöde helt enkelt. Har ökat till runt 40% nu och problemet borta. Se även till att ha rent filter. Mycket viktigt enligt support på swegon då igensatt filter gör problemet än värre.
Just nu kommer problemet då jag går ner i "borta-läge" och sänker hastigheten. Filtren är helt nya. Så det är väl som du säger, bara öka hastigheten.

Hur fungerar det med att prata med Swegon-supporten? Är det bara att ringa så hjälper de till? Jag har ju köpt detta via en entreprenör, men känner att de inte har med kunskap om problemet än mig just nu.
 
T Thide87 skrev:
Just nu kommer problemet då jag går ner i "borta-läge" och sänker hastigheten. Filtren är helt nya. Så det är väl som du säger, bara öka hastigheten.

Hur fungerar det med att prata med Swegon-supporten? Är det bara att ringa så hjälper de till? Jag har ju köpt detta via en entreprenör, men känner att de inte har med kunskap om problemet än mig just nu.
Varför gå ner till ”borta läge”?
Spara ström genom lägre varvtal på fläktarna?
 
T Thide87 skrev:
Just nu kommer problemet då jag går ner i "borta-läge" och sänker hastigheten. Filtren är helt nya. Så det är väl som du säger, bara öka hastigheten.

Hur fungerar det med att prata med Swegon-supporten? Är det bara att ringa så hjälper de till? Jag har ju köpt detta via en entreprenör, men känner att de inte har med kunskap om problemet än mig just nu.
Strunta i bortaläget vintertid.
Jag ändrar även till konstant tilluft temp. vintertid.

swegon verkar inte gilla de smarta funktionerna vintertid.

Supporten är väl som support brukar vara. Beror helt vem du har tur att prata med. Försök att få tag i en kille eller tjej som faktiskt installerar och gör inställningar på aggregaten.
 
A Antemoo skrev:
Varför gå ner till ”borta läge”?
Spara ström genom lägre varvtal på fläktarna?
Fredrik Svensson3 Fredrik Svensson3 skrev:
Strunta i bortaläget vintertid.
Jag ändrar även till konstant tilluft temp. vintertid.

swegon verkar inte gilla de smarta funktionerna vintertid.

Supporten är väl som support brukar vara. Beror helt vem du har tur att prata med. Försök att få tag i en kille eller tjej som faktiskt installerar och gör inställningar på aggregaten.
Min tanke var ju att spara energi i dessa extrema tider. Men det kanske inte är så stor skillnad. Kommer inte ihåg vad borta läget står på. Tror det minskar till 20-30%.

Varför ändra till konstant tilluft temp?
 
T Thide87 skrev:
Min tanke var ju att spara energi i dessa extrema tider. Men det kanske inte är så stor skillnad. Kommer inte ihåg vad borta läget står på. Tror det minskar till 20-30%.

Varför ändra till konstant tilluft temp?

Jag tänker att det är onödigt att blåsa in kalluft när det trivseleldas. Bättre att det får bli extra varmt i hemmet istället.

Killgissar att kostnaden att ha fläkten på 20 eller 40% inte är så stor. Visst drar det mer ström men skillnaden är nog inte värt att behöva öppna luckan och trycka reset varje gång det är minusgrader
 
  • Gilla
anelma och 1 till
  • Laddar…
T Thide87 skrev:
Är det någon som har hittat en lösning på detta problem? Jag sitter med samma och nu när kylan kommer börjar problemen igen.
Få någon tekniker att byta ”moderkortet” så att man får den senaste mjukvaran (går inte att uppdatera).

Sen, för mig, det viktigaste var att byta filter. Jag kör prenumeration, två gånger per år.

https://www.casabutiken.se/filtersats-swegon-casa-r5r5h-comfort-free-hv90
 
O Odmjuk skrev:
Få någon tekniker att byta ”moderkortet” så att man får den senaste mjukvaran (går inte att uppdatera).

Sen, för mig, det viktigaste var att byta filter. Jag kör prenumeration, två gånger per år.

[länk]
Fredrik Svensson3 Fredrik Svensson3 skrev:
Jag tänker att det är onödigt att blåsa in kalluft när det trivseleldas. Bättre att det får bli extra varmt i hemmet istället.

Killgissar att kostnaden att ha fläkten på 20 eller 40% inte är så stor. Visst drar det mer ström men skillnaden är nog inte värt att behöva öppna luckan och trycka reset varje gång det är minusgrader[
Men löser senaste mjukvaran problemet?
 
T Thide87 skrev:
Men löser senaste mjukvaran problemet?
Det går nog inte riktigt att svara på. Men de har brottats med dessa problem ett tag och troligen gjort en del förbättringar.

Men för mig som sagt, hel avgörande, att byta filter.
 
Sen får vi se när det närmar sig -10 igen. Tidigare med dåliga filter så började det till slut att krångla runt nollan.
 
Ett "smart" aggregat där man inte kan uppdatera mjukvaran låter väldigt märkligt? En del av smartheten ligger just i att kunna ta del av små förbättringar hela tiden.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
Pratade med supporten som var väldigt tydligt i att "Borta-läge" endast ska användas om man åker bort en längre tid. Annars är det hemmaläge som gäller.

På vinter är det fast tilluft temperatur som ska användas. Inte rumstemp.
 
Jag hade Swegon här i våras eftersom dom meddelade samma sak till mig, dvs att jag var tvungen att öka flödena eftersom dom tyckte jag hade för bra kanalsystem med för lågt tryck.
Dom ställde upp hastigheten ordentligt, går ca 80-90-% nu och vi ventilerar betydligt mer än de 0,35 som är bbr krav vilket känns jäkligt dumt. Hör köper man ett dyrt ftx för att spara energi så får man köra agg nästan på max för att det ska funka. Dock har det visa sig att det ändå inte funkar, larmade i går när kylan kom. Skräp!
 
Nästa fråga då som verkar vara lite relaterat till detta problem. Är det normalt att den interna eftervärmaren går redan nu när det bara är runt nollan?

Tilluften är inställt på konstant temp 17 grader.

Digital display på en Swegon-enhet som visar uppvärmning, kylning, temperaturinställningar och status för sommardrift och rotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Swegon temperaturkontrollpanel som visar olika lufttemperaturer inomhus och utomhus på en blå bakgrundsbelyst skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.