Hej,
Jag tänkte kolla med forumet om någon har hört talas om att bastuaggregat i from av en värmepump, eller det kanske inte är möjligt att få upp de temperaturerna ?

En elbastu är ju annars en väldigt energikrävande sak, men hade man haft en värempump som uppvärmning så borde man få lite bättre effektivitet ?
 
Oj, javisst om du gillar att torrbasta i 30 grader ;)?! En elbastu i en timme kostar sällan över 20kr så....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Temperaturerna går att nå med specialbyggen, men det blir ju galet dyrt för ett par timmars drift i veckan. oftast bastar man väl på vintern, och då värmer ju bastun huset, så värmen försvinner inte ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Frågan har lyfts i värmepumpforumet, men det har aldrig funnits några praktiska alternativ vad jag läst, COP blir i sluttampen väldigt låg kontra kostnad mot direktverkande el.
Resultatet har blivit att jämföra med ved eller att återanvända den varma luften till resten av huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Temperaturerna går att nå med specialbyggen, men det blir ju galet dyrt för ett par timmars drift i veckan. oftast bastar man väl på vintern, och då värmer ju bastun huset, så värmen försvinner inte ut.
OM bastun inte ligger i ett separat uthus iaf.
Men jag köper argumenten att pris vs besparing antaglien är alldeles för lågt.
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.