J Jarlsgård skrev:
Ja då är det garanterat tillbyggnad och där trappan är den ursprungliga hallen :)

Var är uppfarten idag? Där köksfarstun är?
Ja exakt, den ligger på den sidan, och man går även ut på altanen där.
Vi har bott här i drygt ett halvår och jag kan nog räkna på en hand hur många gånger jag använt ytterdörren i "tamburen"
 
V VLJ skrev:
Ja exakt, den ligger på den sidan, och man går även ut på altanen där.
Vi har bott här i drygt ett halvår och jag kan nog räkna på en hand hur många gånger jag använt ytterdörren i "tamburen"
Lite synd ändå, annars hade man kunnat återskapa originalet en aning genom att ha hallen där den troligen var, göra om Hall till tvätt och flytta badrummet till där tamburen är.

Men nu har jag spårat ur.

Det jag ville komma till är att om ni har tankar på att göra om något närliggande rum i relativ framtid kanske det inte är lönt att lägga ner allt för mkt möda i hallen för stunden :)
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V VLJ skrev:
Huset är byggt 1925 och hur det såg ut från början vet jag inte men1969 var det två separata farstukvistar och kring 74 byggdes de ihop till ungefär som det ser ut idag.
[bild]
[bild]
Då har man efter det flyttat på dörren mellan farstun och köket för på dessa ritningar är dörren och fönstret mittemot varandra. Då bör det vara relativt lätt att flytta tillbaks den för att få plats med en 60 cm djup garderob på väggen mot duschrummet.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Efter att ha bott här lite längre och när snön väl kommit så börjar vi nog ändra oss till att göra den här hallen till en liten groventre/tvättstuga istället och använda tamburen som huvudentre. Redan nu får tvättmaskin och torktumlare plats där hatthyllan är idag, och kan man vända dörren hade det plats för bra med förvaring också.
Förutsatt att det går att lösa med vatten och avlopp
Största problemet med tamburen är att dörren till toaletten är precis innanför, vilket nu när det är snö blir lätt blött där. Men i o m att vi gör om badrummet kan man kanske byta plats på dörr och handfat så dörren hamnar lite längre bort.
 
BirgitS
Ja, alltid bra att bo in sig i ett år innan man planerar stora förändringar.

En möjlighet för att slippa blött precis vid badrumsdörren är att göra en veranda med tätt räcke runt om och med skärmtak utanför tamburen så att man kan ställa blöta skor utanför ytterdörren.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Börjat skissa på tvättstuga nu.
Tvättstuga med tvättmaskiner, torktumlare, skåp och arbetsbänk, inredd i modern stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.