Funderar på en helrenovering och funderar på ommdet är ”köparens marknad” när det gäller att upphandla hantverkare nu? Börjar det bli lite att göra för dem. Dela gärna er input: både ni som är i leverantörsled och ni som är kunder. Mest intresserad av Stockholmsområdet geografiskt.
 
Efter min uppfattning är det likartat som för väldigt lång tid tillbaka. Att ha tillgång till de bästa hantverkarna är något som tar tid att arbeta upp, och de bästa är ständigt fullbelagda. Har du en bra relation sedan tidigare så kan de hitta en lucka för dig.

Det är inte så att jobb "sinar" för bra hantverkare. Aldrig någonsin.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Absolut inte.
 
Det verkar fortfarande vara fullt upp för de flesta, MEN det finns ju en fördröjning. Många jobb som påbörjas nu har antagligen varit planerade (och budgeterade för) sedan länge, stigande räntor slår fullt ut igenom först i takt med att bundna lån omförhandlas etc.

Dock är det ju tydligt att bostadsbyggandet går ner och som en följd av det kommer många duktiga firmor som vuxit mycket under de goda åren och gått över helt till B2B att gå tillbaka till B2C, och tränga ut mindre men duktiga firmor som i sin tur tränger ut de inkompetenta och skojarna, vilket inte vore helt fel.
 
Håller med om att de är en småsak men skulle inför slutavräkning påpeka detta och be byggaren om en noggran genomgång av alla fakturor med material och att de pekar var respektive planka och skruv sitter. Lite småsint men om de slarvar med en sak så slarvas det nog på fler punkter.
 
Billiga hantverkare går alltid att hitta , Kostnaden beror endast på hur höga krav du har om du funderar på att göra det nu .
Jag driver plåtslageri och vi är just nu i princip fullbokade till juni 23 och tackar nej till jobb varje vecka

En avmattning i bostadsbyggandet har definitivt kommit .
Jag läser i branschtidningar i princip varje dag att folk blir varslade , då nästan alltid från dom stora byggbolagen.
Samt har husleverantörer det väldigt jobbigt just nu .
En gissning är att om du väntar 6-12 månader så kommer dina offerter vara 10-15 % billigare som du får .
Dessutom är materialpriser på väg ner ( iallafall i min bransch).

Lycka till .
 
Lite tid har gått. Läget nu då?
 
A aan02014 skrev:
Lite tid har gått. Läget nu då?
Vi har haft en stark orderingång trots stundande lågkonjuktur . Vi är i princip fullbokade året ut och hade turen att få ett långtidskontrakt med en kund fram till 2025, så oss går det ingen nöd på .

Jag hör att snickare och målare börjar få mindre att göra , nu är det ju deras högsäsong , men tar ju slut efter sommaren.
 
Hej
Jag verkar i VVS branschen och vi har den högsta orderingången någonsin under företagets historia.
Jag tror vi är lyckligt lottade med bra kunder med starka beställare.
Just nu bokar vi Q1-Q2-2024.
/ Björkskär
 
Ni som svarat; arbetar ni mot företag eller privatpersoner?
 
E EB2 skrev:
Ni som svarat; arbetar ni mot företag eller privatpersoner?
Ca 90% företag men oftast med privatperson eller Brf som slutkund.
/ Björkskär
 
80 % nyproduktion mot stora beställare
20% Rot mot större beställare/ Byggare
Inga privatpersoner. ( Endast när min beställare jobbar mot privatperson)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.