Har precis installerat en Mitsubishi Sumo 35 i vårt hus med direktverkande el. Vi värmer hela huset med luftvärmepumpen och det fungerar bra på dagarna. På nätterna så stänger vi sovrumsdörrarna och kör elementen.

Min fråga är om jag sparar el genom att stänga av luftvärmepumpen helt på natten? Eller kanske sänka temperaturen till 17c?

Finns det fler smarta tips för att effektivisera användningen av en luftvärmepump?
 
Varje grad du sänker innetemperaturen sparar en hel del. Om du har +2 ute och +22 inne blir det 20 grader som du behöver värma huset. Om du sänker till 17 grader är det 15 grader att värma huset istället - en besparing på 25% i det exemplet.

En nattsänkning kan spara ytterligare, både på att du inte förbrukar kWh då, och att värmepumpen får lite varmare uteluft att jobba med dagtid.
 
M micke880 skrev:
Har precis installerat en Mitsubishi Sumo 35 i vårt hus med direktverkande el. Vi värmer hela huset med luftvärmepumpen och det fungerar bra på dagarna. På nätterna så stänger vi sovrumsdörrarna och kör elementen.

Min fråga är om jag sparar el genom att stänga av luftvärmepumpen helt på natten? Eller kanske sänka temperaturen till 17c?

Finns det fler smarta tips för att effektivisera användningen av en luftvärmepump?
Jag tror att det har väldigt stor betydelse hur huset ser ut och "beter sig". Jag kan tex tänka mig att i vissa fall skulle det kunna löna sig att inte alls sänka temperaturen på natten, så att elementen slår av så snart som möjligt på morgonen då ni öppnar sovrumsdörrarna igen.
 
Det sparar mer el att låta luftvärmepumpen gå hela natten på samma temperatur, och därtill stänga av elradiatorerna i sovrummen. Är huset någorlunda isolerat bör det inte bli särskilt kallt i sovrummen nattetid utan direkt-el.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Ja, har ni testat att låta den direktverkande elen vara avstängd och se om värmepumpen klarar av hela värmebehovet för hela dygnet? I så fall borde det ju bli billigare att låta dörrarna vara öppna och köra värmepumpen istället för direktelen även nattetid, även om det blir fler rum att värma upp.
 
Det som sparar är att sänka temperaturen och att inte köra med direktel. Sen vad som är värt osv beror ju på. Men har du inte luftpumpen i sovrummet hade jag definitivt kört den på natten (om någon värme behövs vill säga). Att stänga av den också sparar ännu mer :)
 
galento
Vi stänger av llvp på natten.Pga arbetsschema, snarkning mm har vi en extra säng där llvp finns. Sen är det direktel på natten då sovrumsdörren är stängd.
 
galento galento skrev:
Vi stänger av llvp på natten.Pga arbetsschema, snarkning mm har vi en extra säng där llvp finns. Sen är det direktel på natten då sovrumsdörren är stängd.
Snarkningen kanske vore nåt att ta tag i, eftersom den ofta är förenad med sömnapné (andningsuppehåll) som är hyffsat farligt. En apnéutredning går snabbt (en natt, typ) och om man har andningsuppehåll fpr man en cpap förskriven. Sen sover man gott, och vaknar utvilad. Nackdelen för den andre är att masken man har väser litegrann, men inte i närheten av snarkningarna.
 
F fiskarn87 skrev:
Det som sparar är att sänka temperaturen och att inte köra med direktel. Sen vad som är värt osv beror ju på. Men har du inte luftpumpen i sovrummet hade jag definitivt kört den på natten (om någon värme behövs vill säga). Att stänga av den också sparar ännu mer :)
Om jag stänger av den så måste den ju värma upp huset igen på morgonen, drar inte det mer el än att ha den på under natten?
 
M Mikael 81 skrev:
Ja, har ni testat att låta den direktverkande elen vara avstängd och se om värmepumpen klarar av hela värmebehovet för hela dygnet? I så fall borde det ju bli billigare att låta dörrarna vara öppna och köra värmepumpen istället för direktelen även nattetid, även om det blir fler rum att värma upp.
Det är bara 2 sovrum vi använder.

Men jag ska testa det, att bara köra luftvärmepumpen. Får kanske ställa upp den en grad för att det ska bli bra temp på nedre plan där vi sover.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det sparar mer el att låta luftvärmepumpen gå hela natten på samma temperatur, och därtill stänga av elradiatorerna i sovrummen. Är huset någorlunda isolerat bör det inte bli särskilt kallt i sovrummen nattetid utan direkt-el.
Ska nog testa det
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Köp en shelly 1pm och koppla in före pumpen så vet du exakt..
 
M micke880 skrev:
Har precis installerat en Mitsubishi Sumo 35 i vårt hus med direktverkande el. Vi värmer hela huset med luftvärmepumpen och det fungerar bra på dagarna. På nätterna så stänger vi sovrumsdörrarna och kör elementen.

Min fråga är om jag sparar el genom att stänga av luftvärmepumpen helt på natten? Eller kanske sänka temperaturen till 17c?

Finns det fler smarta tips för att effektivisera användningen av en luftvärmepump?
En Sumo 35 har en mycket hög värmeeffekt och bör klara en normalvilla utan tillsats från elradiatorer vid i a f -5 grader utomhustemperatur.

Låt dörren vara öppen till sovrum, 10 cm räcker och utrusta partnern med öronproppar.
 
En fråga till, bör man stänga av pumpen när man ska vara borta 8 timmar över en arbetsdag? Då lär det bli ca 15-17 grader hemma som pumpen måste värma till 21 sen.

Sparar man el på det sättet eller behövs det mer el för att värma upp huset när man ska komma hem?
 
davveno1 davveno1 skrev:
Köp en shelly 1pm och koppla in före pumpen så vet du exakt..
Har faktiskt en Tapo P115 energimätare. Gör av med ca 10kwh om dagen på lvp nu när det är 0-gradigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.