Steg ett är väl ändå att ta reda på vad som är fel, innan det kan du ju varken gå vidare själv eller mot säljaren. Du kan inte anmäla dolda fel att det är en lukt utan det behöver redan ha ett case, vad är fel.

Gällande möjligheterna att vid ett konstaterat fel driva det juridiskt som ett dolda fel ärende ser jag som i princip som lönlöst om det är pga av plattan. Du har köpt ett hus medveten om att det har en av dom mer erkända riskkonstruktionerna, såvida inte säljaren åtgärdat riskkonstruktionen och vid försäljningen framhållit detta.
 
  • Gilla
Makkan1234 och 1 till
  • Laddar…
Börjar du riva i den gamla konstruktionen, troligen träreglar nere i grovgjuten betong, så skapar du dig ett helsikes massa jobb.
Luktar det inget i huset i övrigt, vilket det troligen inte gör, så låt bli att riva och göra ett stort spektakel av det. Det har fungerat i 60 år och lär fortsätta fungera bra i lika många år till.
Lite samma hysteri kring fungerande uppreglade golv på platta på mark som att det råkar finnas lite asbest i nån isoleringscell eller ett livsfarligt eternitrör
 
  • Gilla
Kirre2 och 4 till
  • Laddar…
Excel
Inget dolt fel eftersom det är en riskkonstruktion, lägg tid och resurser på att fixa felet (om det är något) istället för att käbbla med försäkringsbolaget eller säljare.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Ponera att du hade fått igenom det som dolt fel, vad tror du ett 60 år gammal syll är värd nu?
Fast så räknar man inte.

Nu håller jag med om att iom. att detta är en känd riskkonstruktion så är går det antagligen inte att hävda dolt fel. Men inget är helt säkert.

Men OM det vore ett dolt fel, så är det ju inte värdet av en 60 år gamma syll det handlar om. En syll åsätts för övrigt inget åldersavdrag normalt sett. Åldersavdrag gäller för olika ytskikt och andra delar av byggnaden som förslits (ex. rörsystem). Den bärande konstruktionen brukar inte skrivas ned.

Men Iom. den kända risken, så får man göra fördjuipade undersökningar. Vilket också har gjorts här. Det ingår inte i en normal undersökningsplikt att börja borra i syllen. Men en fördjupad undersökning är inget som kan "frikänna" en risk. Gör man de här borrhålen och hittar inget, men det dyker upp fel, då har man inte borrat på tillräckligt många ställen. Finns det en risk så finns den, du kan som köpare inte förvänta dig att det skall vara felfritt. Risken finns och är känd. Den fördjupande undersökningen kan egentligen bara visa om felet är katastrofalt, den är ingen garanti.

Så på frågan "hur många borrhål behöver man göra": Så många som det behövs för att hitta fukten/möglet. Vilket givetvis blir orimligt. Utan ,man får leva med risken (och sätta sitt pris därefter när man köper).
 
  • Gilla
Makkan1234 och 2 till
  • Laddar…
V
M Makkan1234 skrev:
Hur många borrhål tänker du då är rimligt att göra för att undersöka grunden innan köp? En per meter? Är det rimligt att behöva ta bort alla lister i hela huset? Vilken säljare skulle gå med på det. Vi betalade ett högt pris för huset eftersom det var i fint renoverat skick utan kända brister. Hade jag känt mögellukt vid visningen, från borrhålen eller i övrigt, hade jag inte köpt det. Därför tycker jag att åtgärd för fel vi inte kunde upptäcka inte är orimligt att dra av från köpepriset. Men nu frågade jag om ett juridiskt råd om hur vi ska gå vidare. Har du inte det utan bara dryga kommentarer kan du lägga din tid på annat.
Du blir sur för att du inte får medhåll.
Men ska man summera lite snabbt så har du köpt ett 60 tals, dyrt ( säger inget om skicket), inte gjort egen besiktning och framförallt, huset besitter riskkonstruktioner.

Tänk omvänt. Hade du öppnat din plånbok om du va säljare ?
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Du blir sur för att du inte får medhåll.
Men ska man summera lite snabbt så har du köpt ett 60 tals, dyrt ( säger inget om skicket), inte gjort egen besiktning och framförallt, huset besitter riskkonstruktioner.

Tänk omvänt. Hade du öppnat din plånbok om du va säljare ?
Blir inte alls sur över att inte få medhåll. Blir däremot irriterad på din ton. Det är en sak att inte hålla med, det är en annan sak att hålla god ton när man argumenterar. Vilket flera andra har gjort i den här tråden.
 
  • Gilla
10_tummar och 4 till
  • Laddar…
S Stig-Helmer skrev:
Det behöver inte vara mögel, tryckimpregnerad syll var vanligt under 60-tal. Lukt kan frigöras i form av pentaklorfenol som luktar mögelliknande.
Så kan det vara. Tyvärr är det ett större helvete än mögel så låt oss hoppas att det inte är syllarna. Sätter sig lukten i kläderna?
 
S Stugmannen skrev:
Så kan det vara. Tyvärr är det ett större helvete än mögel så låt oss hoppas att det inte är syllarna. Sätter sig lukten i kläderna?
Och nu börjar domedagsteorierna komma.
Så här skriver TS i första inlägget
”upptäcker vi att det luktar mögel från springan mellan golv och vägg längs en av väggarna”
Det tolkar jag som en ytterst svag lukt av, kanske mögel, när man sniffar nere vid golvet.
En vanlig konstruktion på den tiden var att man la reglar direkt i den blöta betongen och vägde av så man hade ett upplag i våg för golvreglarna. Har detta fungerat i snart 60 år så lär det fungera även framgent. Tryckande reglar användes vad jag vill minnas som syll för ytterväggar på 70-tals hus med överisolerat flytande golv.
nu är det närmare 40 år sedan jag jobbade med besiktningar av ”mögelhus”, vilka nästan uteslutande var byggda med flytande golv på cellplastisolering och syllar som låg direkt på betongen.
 
  • Gilla
Makkan1234
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och nu börjar domedagsteorierna komma.
Så här skriver TS i första inlägget
”upptäcker vi att det luktar mögel från springan mellan golv och vägg längs en av väggarna”
Det tolkar jag som en ytterst svag lukt av, kanske mögel, när man sniffar nere vid golvet.
En vanlig konstruktion på den tiden var att man la reglar direkt i den blöta betongen och vägde av så man hade ett upplag i våg för golvreglarna. Har detta fungerat i snart 60 år så lär det fungera även framgent. Tryckande reglar användes vad jag vill minnas som syll för ytterväggar på 70-tals hus med överisolerat flytande golv.
nu är det närmare 40 år sedan jag jobbade med besiktningar av ”mögelhus”, vilka nästan uteslutande var byggda med flytande golv på cellplastisolering och syllar som låg direkt på betongen.
GoC GoC skrev:
Och nu börjar domedagsteorierna komma.
Så här skriver TS i första inlägget
”upptäcker vi att det luktar mögel från springan mellan golv och vägg längs en av väggarna”
Det tolkar jag som en ytterst svag lukt av, kanske mögel, när man sniffar nere vid golvet.
En vanlig konstruktion på den tiden var att man la reglar direkt i den blöta betongen och vägde av så man hade ett upplag i våg för golvreglarna. Har detta fungerat i snart 60 år så lär det fungera även framgent. Tryckande reglar användes vad jag vill minnas som syll för ytterväggar på 70-tals hus med överisolerat flytande golv.
nu är det närmare 40 år sedan jag jobbade med besiktningar av ”mögelhus”, vilka nästan uteslutande var byggda med flytande golv på cellplastisolering och syllar som låg direkt på betongen.
var ingen direkt domedagsprofetia menat. Min fråga grundade sig om lukten satt sig i kläderna. Om det inte gör det så är det nog ingen större fara. Var mest ute för att hjälpa till men bra att du håller koll på oss :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Punchrullen och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
var ingen direkt domedagsprofetia menat. Min fråga grundade sig om lukten satt sig i kläderna. Om det inte gör det så är det nog ingen större fara. Var mest ute för att hjälpa till men bra att du håller koll på oss :)
Ja det är ju så svårt att läsa första inlägget där TS oftast beskriver vad det är för problem som vederbörande funderar på
 
K
Vi sålde ett hus byggt 75 med oisolerad platta på mark för några år sedan. Vid första visningen påpekade någon mögellukt i en innervägg och vi valde att pausa försäljning och undersöka det. På något sätt hade fukt trängt upp och vi fick byta en liten bit av syllen mitt i huset.

Nu låg det under en backe, men syllarna i ytterväggar var förvånansvärt bra.. är det platta eller torpargrund?
 
GoC GoC skrev:
Ja det är ju så svårt att läsa första inlägget där TS oftast beskriver vad det är för problem som vederbörande funderar på
Du kanske ska bryta ner det i detalj så att vi förstår ;)

men för att svara på ts fråga så är det svårt att få till dolt fel utan egen besiktning.
Men det fanns någon här på Byggahus som fick igenom byte av syll på hela huset via dolda fel försäkring genom säljaren men då hade köparen gjort en egen besiktning.
 
  • Gilla
  • Wow
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Så kan det vara. Tyvärr är det ett större helvete än mögel så låt oss hoppas att det inte är syllarna. Sätter sig lukten i kläderna?
Nej den sätter sig inte i kläderna, det finns ingen generell lukt i huset utan bara just där. Tror inte att det är syllarna.
 
K Kallebo skrev:
Vi sålde ett hus byggt 75 med oisolerad platta på mark för några år sedan. Vid första visningen påpekade någon mögellukt i en innervägg och vi valde att pausa försäljning och undersöka det. På något sätt hade fukt trängt upp och vi fick byta en liten bit av syllen mitt i huset.

Nu låg det under en backe, men syllarna i ytterväggar var förvånansvärt bra.. är det platta eller torpargrund?
Intressant att det bara var en del mitt i huset! Hur stort jobb blev det att undersöka och åtgärda? Vi har platta på sandig mark.
 
M Makkan1234 skrev:
Nej den sätter sig inte i kläderna, det finns ingen generell lukt i huset utan bara just där. Tror inte att det är syllarna.
Skönt! Då är det nog inte så stort iaf men förstår om du vill in och kika för att få en uppfattning om vad det handlar om. Jag får en känsla av att du förmodligen mår bäst av att kontrollera det.
 
  • Gilla
Mollevang och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.