Hej
Fyllde på med 8 m³ med eldningsolja 2020,
Har nu grävt för värmepump och inte använt olja på ett år, slängt ut pannan vilket kanske var dumt men den lukta i källaren och tog plats.
Har nu ca 6 m³ över och ska i vår demontera oljetanken . Har kontaktat olika företag som demonterar olje tankar och vissa tar även oljan med sej, men dessa betalar ju 1/3 del av nypriset för oljan.
Min fråga, går det köra traktor eller minigrävare på eldningsolja, eller min diesel personbil?
Då har jag isåfall nytta själv av oljan, eller finns det någon som köper in till bättre pris?
Finns i Skåne land.
 
Klart du kan köra bil och traktor på det, den är färgad och så fäller den ut paraffin tidigare beroende på om det är sommar eller vinterolja.

Annars är det diesel och kan tankas i alla dieseldrivna fordon och maskiner.
Är det en nyare bil så skulle jag pumpa genom filter innan det åker i tanken.

Sen får firman ta sista lilla slatten (100-300L) i tanken vid demontage för där är den mesta skiten och vattnet.
 
  • Gilla
Crank och 4 till
  • Laddar…
S
Om du har traktor med tändkulemotor så går det utmärkt.
 
  • Haha
lat och 1 till
  • Laddar…
En vanlig förkammardiesel går bra på eldningsolja men det inte är tillåtet att åka på väg med lågskattat bränsle.
 
Det finns väl ingen skillnad på eldningsolja och diesel innan miljövänner införde Reduktionsplikten?
Förr i tiden färgade man eldningsolja grön eller en annan färg då eldningsolja var skattefri, vid kontroll på en väg fick inte en diesel bil ha infärgad olja i tanken.
Din traktor eller bil bör gå utmärkt med en viss inblandning av ren diesel, men om det är lagligt är en annan fråga.:rolleyes::sleep:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gröndiesel är väl ett biobränsle, eller var det ljug när en person sa det i samband med överlämnandet av bränslet :thinking:?

:p
 
  • Gilla
  • Haha
Crank och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gröndiesel är väl ett biobränsle, eller var det ljug när en person sa det i samband med överlämnandet av bränslet :thinking:?

:p
Det finns ju forummedlemmar som på fullt allvar tror att naturgas är ett förnybart biobränsle och vill att vi ska satsa på uppvärmning/elproduktion med naturgas....
 
  • Gilla
  • Wow
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det finns väl ingen skillnad på eldningsolja och diesel innan miljövänner införde Reduktionsplikten?
Förr i tiden färgade man eldningsolja grön eller en annan färg då eldningsolja var skattefri, vid kontroll på en väg fick inte en diesel bil ha infärgad olja i tanken.
Din traktor eller bil bör gå utmärkt med en viss inblandning av ren diesel, men om det är lagligt är en annan fråga.:rolleyes::sleep:
En förkammardiesel går nog bättre på eldningsolja då den inte har nån tallolja eller annan 'förorening' inblandad
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Om man nu skall köra med villaolja typ E10 dvs inomhus "olja" så kan den börja fälla ut sitt paraffin vid kyla.

I en traktor eller liknande så motverkar man det genom att hälla en skvätt bensin eller T-röd i bränslet, ska gå med T-gul också. En bonus ör att den blir lite lättare att starta när man har hällt en skvätt 98a i tanken.

Inget jag skulle göra i en ny dieselbil. Men en äldre med mekpump så är det bara o blanda in lite bensin o köra på.


Är det nu av sorten E32 så är det vanlig diesel, mest troligen av kvalite B0 "blankdiesel" med en skvätt färg färg att skrämma folk och för att skilja på det
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gröndiesel är väl ett biobränsle, eller var det ljug när en person sa det i samband med överlämnandet av bränslet :thinking:?

:p
Det lär ju släppa ut mindre sot och annat skit om man använder Gröndiesel i ett fordon med partikelfilter än i en oljepanna...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Som sagt, villaolja är inget jag skulle köra en modern dieselbil på. Det går säkert men risken är ju att filter och annat i commonrail grejerna tar skada. Inte av bränslet i sig på det viset men jag klassar nog gammal villaolja som ganska oren på det viset.
Borde dock inte vara nå som helst problem att sälja om man annonserar ut det.
 
Kör det genom några extra filter innan du tankar bilen & ha koll på om det är vinterolja eller inte.

6m³ olja är ju värt i storleksordningen 100" idag.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H
Jag har en v70 d5 2008 modell.
Den har jag kört många kubik villa olja genom utan problem.
Jag hade dock vinter olja som fanns i tank ute.
Så min kunde jag köra med på vintern.

jag hade en el pump för diesel med filter till när jag tanka min bil.
Kört cirka 15000 mil med den.
Går som en klocka än, uppe i 25000 mil med den nu.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag har en v70 d5 2008 modell.
Den har jag kört många kubik villa olja genom utan problem.
Jag hade dock vinter olja som fanns i tank ute.
Så min kunde jag köra med på vintern.

jag hade en el pump för diesel med filter till när jag tanka min bil.
Kört cirka 15000 mil med den.
Går som en klocka än, uppe i 25000 mil med den nu.
jo men man vet inte förrän efter om det gick bra eller inte. Det går bra för en del och en del får filtret igensatt ganska fort och kanske mer skador på det. Så det är ju valfritt att testa....Går det på tok så kanske det är byte av högtryckspump och spridare och kanske rengöring av resten. Lär inte stanna vid enstaka tusenlappar.
 
H
S Stefan1972 skrev:
jo men man vet inte förrän efter om det gick bra eller inte. Det går bra för en del och en del får filtret igensatt ganska fort och kanske mer skador på det. Så det är ju valfritt att testa....Går det på tok så kanske det är byte av högtryckspump och spridare och kanske rengöring av resten. Lär inte stanna vid enstaka tusenlappar.
som du såg så körde jag filter på pumpen jag fyllde med som tar både fina partiklar och vatten.
Så det är minimalt vad du får med över.
Sen tog jag bara från ytan och ned.
Vet flera som kör på villa olja utan problem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.