Hej!

Håller på att renovera köket och i det gamla köket stod ett skafferi direkt mot en yttervägg med en friskluftsventil i.

Det nya köket kommer också att ha ett skafferi på samma plats och jag vill gärna ha kvar ventilen men vet inte alls hur jag ska göra detta på bästa sätt.

Det gamla skafferiet stod nästan dikt mot väggen och man hade byggt som en "tunnel" i masonit till tallriksventilen som sitter på ytterväggen som är i tegel med ojämn puts på insidan.

Nya skafferiet kommer stå längre från väggen, ca 7 cm.

Tallriksventilen på bilden är 125mm och bakom den är det en kanal genom teglet och det sitter ett galler på fasaden.

Har sett att det finns ventiler med teleskoprör och galler på ena sidan och tallriksventil på andra, men det är en bostadsrätt på 3:e våningen och jag kommer inte åt fasaden så en sådan går tyvärr bort.

Vad tror ni, hur gör jag detta på bästa vis så att det blir tätt och bra?

Borde jag bygga en likadan "tunnel" som satt innan och ha kvar ventilen som sitter idag eller går det att göra på något bättre sätt? Helst vill jag nog ha ventilen inne i skåpet om det går att genomföra.
 
  • En isolerad vägg med synliga träbjälkar och en inbyggd luftventil. Några märken och damm syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att undvika kallras och kondensproblem hade jag tätat och isolerat och använt ett kylskåp istället.
 
Behåll ventilen och bygg så det passar med skåpet, inte fel med vent i skåpet. Att reglera tempen i skåpet görs med tallriken. Skulle aldrig ta bort en sådan, har själv en som står bara lite öppen.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Kommer det nya skafferiet att vara tätt?
Ingen vill väl att det läcker ut kall luft på köksgolvet.
Vanliga utanpåliggande skåpdörrar är inte täta.
 
J jonaserik skrev:
Behåll ventilen och bygg så det passar med skåpet, inte fel med vent i skåpet. Att reglera tempen i skåpet görs med tallriken. Skulle aldrig ta bort en sådan, har själv en som står bara lite öppen.
Absolut, jag vill verkligen ha kvar ventilen. Har bara problem att komma på hur jag bäst gör det rent praktiskt. Om jag ska köra med en sån där tunnellösning eller om det går att flytta in ventilen i skåpet på något bra vis.

BirgitS BirgitS skrev:
Kommer det nya skafferiet att vara tätt?
Ingen vill väl att det läcker ut kall luft på köksgolvet.
Vanliga utanpåliggande skåpdörrar är inte täta.
Det kommer inte att vara tätt på så vis nej, men det var inte det gamla skåpet heller och jag upplevde inga problem med det ändå.
 
BirgitS
R roadss skrev:
Det kommer inte att vara tätt på så vis nej, men det var inte det gamla skåpet heller och jag upplevde inga problem med det ändå.
Okej, de kallskafferier som byggdes åtminstone mellan 1945 och 1965 var ju gjorda för att vara rätt täta med överfalsade dörrar och vred som låste fast dörren ordentligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, de kallskafferier som byggdes åtminstone mellan 1945 och 1965 var ju gjorda för att vara rätt täta med överfalsade dörrar och vred som låste fast dörren ordentligt.
Okay, ja du har nog rätt och så var det säkert byggt från början. Huset är från -59 och stommarna var original men luckorna har blivit bytta någon gång under åren till vanliga utanpåliggande med magnetlås.

Är därför inte orolig för det och tänker att skulle det ändå bli problem så går det ju att sätta igen ventilen även i efterhand.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.