Hej!
Jag ska byta sladd till fotpedalen på min symaskin, en gammal pfaff 95. Det är en ojordad anslutningskabel som har "silvriga" ändar, ser ut som om de är doppade i en metall för att hålla ihop koppartrådarna längst ut i ändarna. Har detta något med funktionen att göra, eller kan jag byta till en likadan sladd utan att löda ihop kopparändarna? Jag bifogar en bild för att göra det tydligt. På bilden har jag lossat bara den ena änden. En hand håller en demonterad eluttag med synliga anslutningar och kabel mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ha en fin dag!
 
Det är tom. så att man skall INTE doppa i tenn. Något man lärde sig efter att det pågått rätt många år.

Problemet är att tenn "flyter", så det blir glappkontakt efter en del år.
 
  • Gilla
Loopi
  • Laddar…
Trådarna har blivit förtennade. Du behöver inte göra det med ersättningskabeln.
Skulle säga att det är en fördel att inte förtenna koppartrådarna i en sådan här kontakt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är tom. så att man skall INTE doppa i tenn. Något man lärde sig efter att det pågått rätt många år.

Problemet är att tenn "flyter", så det blir glappkontakt efter en del år.
Tack för supersnabba svar!

Undrar om jag har sån tur att det är det som är problemet då? Den har glappat ett tag, alltså att jag fått vicka på kontakten ett par gånger innan den vill starta, men nu startar den inte alls. Jag tror att jag först testar att klippa av ett par centimeter på den här sladden och kopplar dit igen och ser om det kanske hjälper:)
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Har nu testat att ta av en bit i varje ände, men det hjälpte tyvärr inte. Ska nu byta ut hela sladden till fotpedalen, men skulle behöva hjälp med vilket som är vilket i färgerna på kabeln. Den gamla är grå och svart, den nya brun och blå. Jag har antagit att svart är plus (alltså den bruna på nya sladden) men sen läste jag någonstans att grå kan vara plus på gamla grejer. Det som gör det lite otydligt för mig är att både fotpedalsladden och elnätskabeln går till en och samma kontakt som pluggas in i symaskinen, och jag vill alltså endast byta ut sladden till fotpedalen. L En hand håller en vit elektrisk kabel med avskalad slutdel och synliga koppartrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ampan på symaskinen kan tändas när den är ikopplad, vilket har gjort att jag dragit slutsatsen att det inte är något fel på strömkabeln.
Bifogar bild på hur det är kopplat så kanske nån mer elkunnig kan lista ut:)
(Om det ens spelar någon roll så länge jag kör samma färg till samma kontakt i ändarna.)
 
Liten chans att det är avbrott i kabeln.
Det du visar ser inte slitet eller fel på något sätt.

Det lär gå 230 V växelspänning i kabeln..
 
  • Gilla
Loopi
  • Laddar…
E etompau skrev:
Liten chans att det är avbrott i kabeln.
Det du visar ser inte slitet eller fel på något sätt.

Det lär gå 230 V växelspänning i kabeln..
Ja, det som är problemet är att ingeting händer när jag trycker på fotpedalen. Jag trodde först att det var själva pedalen det var fel på, men hörde sedan av ett proffs att de väldigt sällan går sönder så att det troligtvis är sladden det är fel på. Så jag vill nu byta ut den sladden som går från kontakten på bilden, som går in i symaskinen, till kontakten som kopplas in i själva fotpedalen (bilden i första inlägget).
 
L Loopi skrev:
Ja, det som är problemet är att ingeting händer när jag trycker på fotpedalen. Jag trodde först att det var själva pedalen det var fel på, men hörde sedan av ett proffs att de väldigt sällan går sönder så att det troligtvis är sladden det är fel på. Så jag vill nu byta ut den sladden som går från kontakten på bilden, som går in i symaskinen, till kontakten som kopplas in i själva fotpedalen (bilden i första inlägget).

OK, då är det bara att byta kabeln. Färgerna är oväsentliga för funktionen. Koppla på samma sätt som ursprungsgrejorna.
 
  • Gilla
Loopi
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, då är det bara att byta kabeln. Färgerna är oväsentliga för funktionen. Koppla på samma sätt som ursprungsgrejorna.
Tack för svar! :)
 
Bestäm bara vilken färg som ska vara vilken och koppla lika i båda ändar.
 
  • Gilla
Loopi
  • Laddar…
Tack för er hjälp!
Tyvärr var det inte sladden det var fel på tydligen, så nu blir det att fortsätta felsökningen.
Slänger ut det här ifall någon mot all förmodan har en: jag skulle behöva en pedal till en gammal Pfaff 95. De är svåra att få tag på, i alla fall där jag sökt och ringt till.
Alternativ två är nu att köpa en pedal till annat märke och koppla om sladden till den. Tips på vad jag bör tänka på mottages gärna! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.