Fairlane
Missförstår jag helt vad du är ute efter här?

Det låter som att du vill ha ett vägguttag som styrs av en strömbrytare? Sen om du kopplar en lampa eller en dammsugare i uttaget spelar mindre roll?

Om jag förstår frågan rätt så har kopplingen mellan strömbrytare och vägguttag inte ett dugg med lampan att göra, så glöm den, den verkar bara förvirra. Eller så är det jag som är förvirrad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Missförstår jag helt vad du är ute efter här?

Det låter som att du vill ha ett vägguttag som styrs av en strömbrytare? Sen om du kopplar en lampa eller en dammsugare i uttaget spelar mindre roll?

Om jag förstår frågan rätt så har kopplingen mellan strömbrytare och vägguttag inte ett dugg med lampan att göra, så glöm den, den verkar bara förvirra. Eller så är det jag som är förvirrad.
Jag tolkar att syftet är att ha en kontakt i ett uttag, som via en strömbrytare går till en lampa.

Men bortsett från diskussionen om att du inte kan garantera att det är fas som bryts (vilket man aldrig kan göra till en lampa som kopplas via kontakt i ett uttag), så är inte kombinationen av kabel och kontaktklämmor i brytaren godkänt. Den brytaren är inte avsedd att använda med den kabeltypen, Du riskerar glappkontakt som blir varm och kan börja brinna.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fairlane
H hempularen skrev:
Jag tolkar att syftet är att ha en kontakt i ett uttag, som via en strömbrytare går till en lampa.

Men bortsett från diskussionen om att du inte kan garantera att det är fas som bryts (vilket man aldrig kan göra till en lampa som kopplas via kontakt i ett uttag), så är inte kombinationen av kabel och kontaktklämmor i brytaren godkänt. Den brytaren är inte avsedd att använda med den kabeltypen, Du riskerar glappkontakt som blir varm och kan börja brinna.
Ja, precis så tänker vi lika. Tanken är att det ska sitta en lampa där, men egentligen talar vi ju om ett vägguttag som styrs av en strömbrytare. Det kan ju bli en dammsugare där om ett år.

Det är ju inget konstigt med ett uttag där ena brunnen styrs av en strömbrytare.

Sen är jag också med på att man ska ha rätt material. Ser man det som en strömbrytare som ska bryta ström till ett uttag så borde man aldrig komma på tanken att ha kablar avsedda för lampor.

Kostnaden för korrekta kablar till detta är inte särskilt hög, så att välja en lampsladd för att man råkade ha en ligga de kan inte vara en ursäkt.
 
Jag uppfattar det som att TS har ett befintligt vägguttag, från den kommer den nedre kabeln å går upp till strömbrytaren å via övre kabeln vidare till en lampa.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag uppfattar det som att TS har ett befintligt vägguttag, från den kommer den nedre kabeln å går upp till strömbrytaren å via övre kabeln vidare till en lampa.
exakt så är det.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Missförstår jag helt vad du är ute efter här?

Det låter som att du vill ha ett vägguttag som styrs av en strömbrytare? Sen om du kopplar en lampa eller en dammsugare i uttaget spelar mindre roll?

Om jag förstår frågan rätt så har kopplingen mellan strömbrytare och vägguttag inte ett dugg med lampan att göra, så glöm den, den verkar bara förvirra. Eller så är det jag som är förvirrad.
nej, jag har ett befintligt uttag, där har jag satt en stickpropp som går via sladd till strömbrytare sen vidare till lampa. Ska inte slå av/på ett uttag
 
Om du ersätter den fasta strömbrytaren med en sladdströmbrytare så som @hempularen och @Leif i Skåne föreslår så blir det rätt material.
 
  • Gilla
Fredrikalteblad och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fredrikalteblad skrev:
nej, jag har ett befintligt uttag, där har jag satt en stickpropp som går via sladd till strömbrytare sen vidare till lampa. Ska inte slå av/på ett uttag
Jaha, ja då har du svaret i inlägg #25.
Vill du ha en vanlig strömbrytare på väggen så går det såklart, men skippa stickproppen och använd rätt kabel, om du trots att väljer att göra det själv.
 
  • Gilla
Fredrikalteblad
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.