Vi har platsbyggda garderober som haft vinda jalusidörrar. Vi beställde nya dörrar som monterades i fredags. Vid närmare kontroll ser man att gångjärnen skruvats i direkt, utan att ha förborrat hål för skruvarna. Är det korrekt utfört?
Metallgångjärn med skruvar fastsatt vid en vit dörr eller panel, vertikal bild, närbild av gångjärnsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det spruckit, nej.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Så vad gör man då?

Strunta i det och hoppas dörrarna sitter kvar ändå? Eller kräva att det görs om, och på vilket sätt ska det då göras?
 
Svårt att veta var gränsen går för förborrning innan man provat, men här borde det gjorts. Jag gör det nog onödigt ofta, men eftersom jag inte vet när man borde chansar jag åt det fega hållet.

Skruvar du ut skruvarna, borrar och sätter tillbaks dem blir nog sprickan mindre synlig, men hur hållfastheten påverkas har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G
Demontera, vidga sprickan och i med trälim, spänn ihop några timmar, förborra, skruva fast.
Allt körs ju med skruvdragare nu för tiden och fort ska det gå. "Fort men fel"
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Demontera, vidga sprickan och i med trälim, spänn ihop några timmar, förborra, skruva fast.
Allt körs ju med skruvdragare nu för tiden och fort ska det gå. "Fort men fel"
Så hantverkaren som skulle kommit på tisdagen, men dök upp först på fredagen har alltså mer arbete att göra...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Helt klart har "hantverkaren" inte bara fuskat och gjort ett undermåligt jobb, utan också förstört era garderobsstommar. Självklart kommer sprickorna att påverka livslängden av montaget negativt och förr snarare än senare tvingas ni ta itu med problemen — antingen själva eller betala någon annan för att rätta till slarvet.

Normalt sett rekommenderas att låta hantverkaren rätta till sina misstag men fusk av det här slaget tyder ju på en klåpare/bluffmakare av format. Jag skulle inte bara vägra betala för "tjänsten" utan också kräva kompensation utifrån att man måste anlita en skickligare/seriösare hantverkare för att ställa det hela tillrätta.

Det här här oacceptabel inkompetens/fusk/slarv och bör hanteras därefter.
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Wow
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Det vanliga med den här typen av Blumbeslag är de skruvas med skruvar med platt ände, ingen spets. Förborras med ca 4mm hål.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Närmast fantastiskt att sk proffs som valt detta som sitt yrke inte klarar att göra montage som en amatör skulle fixa som ingenting. Amatören, som har en profession som kan vara allt ifrån systemutvecklare, verksamhetsanalytiker till jurister, rörmokare och precis vad som helst.

Reklamera skitjobbet.
 
  • Gilla
Jan_G
  • Laddar…
Och idag kom fakturan, som ska betalas inom sju dagar.
 
Härjedalskök hävdar att de aldrig förborrar. Men de erbjuder sig fixa våra sprickor med latexfog, och garanterar att det inte kommer synas och att det kommer hålla.

Det kommer dock ta flera veckor innan de hinner med detta. Dessutom saknas sista luckan och handtagen. Betalt vill de däremot ha redan nu.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Skulle aldrig acceptera eget arbete med det resultatet.
Ännu mera förvånad över tillverkarens svar.
Som proffs har man väl minst två skruvdragare, en med borr och den andra bits. Eller borr med bitsfäste, vobblar lite men bättre än inte borra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Härjedalskök hävdar att de aldrig förborrar.
Nä, så blir det som det blir också — dåligt!
Och att påstå att sprickorna inte kommer att orsaka framtida problem är ju rent skitsnack. Det är klart att ett beslag sitter bättre i en träbit eller skiva utan sprickor. Luckor öppnas och stängs dagligen så givetvis bör gångjärn vara optimalt infästa för att tåla påfrestningarna över tid.

Jag tycker att du ska hålla inne betalningen tills du är hundraprocentigt nöjd med vad du får och betalar för det.
Kolla om din kommun erbjuder konsumentvägledning om hur du ska gå till väga så Härjedalskök inte försöker skrämma dig med kronofogden.

Den låga kvaliteten på deras arbete och det idiotiska svaret på ditt klagomål gör definitivt Härjedalskök till en oseriös leverantör man bör undvika att anlita!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
C
jarlh jarlh skrev:
Härjedalskök hävdar att de aldrig förborrar.
Så vitt jag kan se handlar det i detta fall inte om någon skåpstomme utan en tunn kantlist som är monterad på en vägg? Eller är det en synvilla? Om de inte borrat och pluggat i väggen innebär det alltså att dörrarna endast hänger i (den nu spruckna) kantlisten?
Dessutom skulle jag vilja påstå att listen är för smal för att ge beslaget det stöd det borde ha. Nu hänger ju beslaget till 2/3 i luften(?)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så vitt jag kan se handlar det i detta fall inte om någon skåpstomme utan en tunn kantlist som är monterad på en vägg? Eller är det en synvilla? Om de inte borrat och pluggat i väggen innebär det alltså att dörrarna endast hänger i (den nu spruckna) kantlisten?
Dessutom skulle jag vilja påstå att listen är för smal för att ge beslaget det stöd det borde ha. Nu hänger ju beslaget till 2/3 i luften(?)
Jag var ju inte hemma varken då det mättes och beställdes, eller då det monterades. Men vid beställningen pratades det om "klossar" som förstärkning (vad det nu innebär?) Men det var ju inget som kom på plats vid monteringen.

Härjedalsköks kundcenter är ett svart hål, de har varken ringt upp eller svarat på mejl - trots flera försök till kontakt sedan i måndags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.