L Leif i Skåne skrev:
Förs av allt, var kommer matningen från? Är det kabel uppåt eller nedåt i bild 1? Och vilken går till lamputtaget?

Om färger stämmer så kopplas Brun till L och Gul/Grön till X bredvid den bruna och Blå till X längst till höger ( X=blindplint, här kan man skarva kablar med samma färg)
Kabel som går till lampkontakten kopplas:
Brun till ^ mitt emot inkommande brun!
Gul/Grön till X i hålet bredvid samt Blå till X med Blå kabel.
Alltså 5 ledare på undersidan och 1 Brun på ovansidan som går mot lampan!
Nedåt går till eluttaget med en stickpropp som är kopplad brun på L och stickproppen är kopplad så att brun är på samma sida som eluttaget om du förstår. Sen har jag gjort som du skrev fast använt wago ist för x ingången.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är fel eftersom du har blandat anslutningskabel med brytare för fast installation. Hur vet du att du bryter fasen och inte nollan när du har en stickpropp som matning?
Brytaren är som Lefi i Skåne skriver inte till för RKK (lampsladd). Det är stor risk för dålig kontakt.
Om du verkligen vill lära dig så är det väl bättre att göra rätt och inte komma med en raggarlösning som dessutom kan bli farlig? Skrivet i all välmening. :)
 
Müssli Müssli skrev:
Det är fel eftersom du har blandat anslutningskabel med brytare för fast installation. Hur vet du att du bryter fasen och inte nollan när du har en stickpropp som matning?
Brytaren är som Lefi i Skåne skriver inte till för RKK (lampsladd). Det är stor risk för dålig kontakt.
Om du verkligen vill lära dig så är det väl bättre att göra rätt och inte komma med en raggarlösning som dessutom kan bli farlig? Skrivet i all välmening. :)
Vad skulle det bli farligt om fasen är bruten till ett uttag där något är inkopplat med en stickkontakt?
 
K Kurtivan skrev:
Vad skulle det bli farligt om fasen är bruten till ett uttag där något är inkopplat med en stickkontakt?
Jag fattade det som att matningen till brytaren kom via en stickpropp men jag kanske fattade fel.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag fattade det som att matningen till brytaren kom via en stickpropp men jag kanske fattade fel.
Det kan vara jag som missuppfattat, för som du beskriver det, alltså så gör man bara inte.
 
Müssli Müssli skrev:
Det är fel eftersom du har blandat anslutningskabel med brytare för fast installation. Hur vet du att du bryter fasen och inte nollan när du har en stickpropp som matning?
Brytaren är som Lefi i Skåne skriver inte till för RKK (lampsladd). Det är stor risk för dålig kontakt.
Om du verkligen vill lära dig så är det väl bättre att göra rätt och inte komma med en raggarlösning som dessutom kan bli farlig? Skrivet i all välmening. :)
Hur skulle jag kunna bryta nollan när den inte sitter i strömbrytaren. Stickproppen som sitter i uttaget är kopplad så att brun sitter i samma sida som brun i uttaget som sitter på L. Om allt funkar så jag kopplat så ska det väl va rätt, hade det varit fel skulle det väl hända något direkt?
 
Följ de råd du har fått ovan. Man matar inte en sådan installationsströmställare med RKK och stickpropp. Det ger hempulare ett dåligt rykte. Det är inte speciellt svårt att använda rätt materiel och göra det enligt de regler vi har för fast installation.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
F Fredrikalteblad skrev:
Hur skulle jag kunna bryta nollan när den inte sitter i strömbrytaren. Stickproppen som sitter i uttaget är kopplad så att brun sitter i samma sida som brun i uttaget som sitter på L. Om allt funkar så jag kopplat så ska det väl va rätt, hade det varit fel skulle det väl hända något direkt?
Dra ut stickproppen och låt någon annan sätta tillbaka den. Hur vet du nu om du bryter nollan eller fasen?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Men du kan som sagt inte ha den kabeltypen till kopplingen som finns på brytaren. Brytaren är inte gjord för det.

Å andra sidan så kan du inte ha en installationskabel till en stickkontakt. Så det blir fel oavsett vilken kabel du väljer. Och det beror på att man gör inte den här typen av blandningar.

Antingen en fast förläggning med isntallationskabel, fast inkopplad (ex. i dosan där uttaget sitter), eller en lös stickproppsinkoppling med sladdströmbrytare på lampsladden.
 
Som @hempularen nämnde ovan hade du limmat en sån här kontakt med fästkuddar och dolt kabel i en plastkanal så hade det varit ok. Där har det ingen betydelse om man bryter Fas eller Nollan.
Ett svart glasögonfodral med centrerat, upphöjt knäppe för öppning och stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Som @hempularen nämnde ovan hade du limmat en sån här kontakt med fästkuddar och dolt kabel i en plastkanal så hade det varit ok. Där har det ingen betydelse om man bryter Fas eller Nollan.
[bild]
men om jag har kopplat bruna i strömbrytaren som jag vet är fas, då kan ju inte nollan brytas? Och så byter jag kabel till rätt.
 
F Fredrikalteblad skrev:
men om jag har kopplat bruna i strömbrytaren som jag vet är fas, då kan ju inte nollan brytas? Och så byter jag kabel till rätt.
Jo, om du vänder stickproppen ett halvt varv så har du helt plötsligt brutit nollan istället.
 
F Fredrikalteblad skrev:
men om jag har kopplat bruna i strömbrytaren som jag vet är fas, då kan ju inte nollan brytas? Och så byter jag kabel till rätt.
Byt inte kabel, byt brytaren till en brytare för lampsladd istället.
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Jo, om du vänder stickproppen ett halvt varv så har du helt plötsligt brutit nollan istället.
Jag kommer inte kunna ändra varv på den pga 90 graders stickpropp, har även gjort så brun hamnar på brun.
 
F Fredrikalteblad skrev:
Jag kommer inte kunna ändra varv på den pga 90 graders stickpropp, har även gjort så brun hamnar på brun.
Du kan fortfarande inte garantera att det blir rätt och säkert. Följ råden som du har fått istället så blir det bra.
 
  • Gilla
Fredrikalteblad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.