Jag har köpt en lägenhet och Internet är draget med kabel och där finns två kontakter Cat-6 innan för ytterdörren och längst in i vardagsrummet finns tv + ytterligare koppling till Internet.

Jag aktiverade internet igår och det fungerar, men bara i en av kontakterna vid entrén och inte alls i vardagsrummet. Varför finns det bara internet i en av tre jack?

Jag måste köpa en trådlös router. Det ska höra till lägenheten, till huset / fastigheten, men företaget som dö-städade tänkte inte på det och slängde dessa saker. Så gör dom tydligen i andra sammanhang...

Jag har varit inne på Dustin och tittat. Vilken kan passa!? Det är inte jätteviktigt att det går superfort... men gärna en snygg och diskret variant. Jag skulle helst vilja ha routern i vardagsrummet för där går den att gömma undan lite grann. I entrén kan man fastna i kablaget när man kliver in genom dörren! Så korkad är anslutningen! Ha!

Jag vet inte vem som har gjort vad, det är många kockar... men jag vet att jag betalar 200 kr. i månaden för dessa saker. Det står på räkningen!
 
Kan det vara så att uttaget utan internet i hallen sitter ihop med uttaget i vardagsrummet? Dvs, om du kopplar en kabel mellan de två jacken i hallen så borde du får internet i jacket i vardagsrummet. Är det kopplat så kan du ju ha routern i vardagsrummet utan problem.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag har köpt en lägenhet och Internet är draget med kabel och där finns två kontakter Cat-6 innan för ytterdörren och längst in i vardagsrummet finns tv + ytterligare koppling till Internet.

Jag aktiverade internet igår och det fungerar, men bara i en av kontakterna vid entrén och inte alls i vardagsrummet. Varför finns det bara internet i en av tre jack?

Jag måste köpa en trådlös router. Det ska höra till lägenheten, till huset / fastigheten, men företaget som dö-städade tänkte inte på det och slängde dessa saker. Så gör dom tydligen i andra sammanhang...

Jag har varit inne på Dustin och tittat. Vilken kan passa!? Det är inte jätteviktigt att det går superfort... men gärna en snygg och diskret variant. Jag skulle helst vilja ha routern i vardagsrummet för där går den att gömma undan lite grann. I entrén kan man fastna i kablaget när man kliver in genom dörren! Så korkad är anslutningen! Ha!

Jag vet inte vem som har gjort vad, det är många kockar... men jag vet att jag betalar 200 kr. i månaden för dessa saker. Det står på räkningen!
Angående val av router: Har du inga speciella krav så kan du köpa typ vilken som helst, men jag föreslår att du väljer en router av välkänt märke i alla fall.
 
Så är det ofta i lägenhet. Uttaget i vardagsrummet hör ihop med det ena i hallen. Sätt en kort patchpanel mellan de båda uttagen i hallen så har du 'flyttat' inkommande till vardagsrummet.
Angående den slängda routern ta kontakt med fastighetsägaren. Många har extra routrar/tvboxar i reserv.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Kan det vara så att uttaget utan internet i hallen sitter ihop med uttaget i vardagsrummet? Dvs, om du kopplar en kabel mellan de två jacken i hallen så borde du får internet i jacket i vardagsrummet. Är det kopplat så kan du ju ha routern i vardagsrummet utan problem.
Ja, det var också min tanke! Det sitter en 10 cm TP kabel mellan de två jacken i hallen, men när den sitter i så fungerar det inte i vardagsrummet...! Ärligt talat så kan jag tycka det är lite konstigt att ha ett uttag 1,2 meter innanför ytterdörren när det finns diskretare ställen att ha dessa saker på. Men nån har ju bestämt att det ska vara på detta sättet, så bara att gilla läget! :)

Jag blev fundersam på uttaget i vardagsrummet och tänkte att det kanske var för nån smart-box med TV som ska ingå i abonnemanget...(??) Vi har Riksbyggen och dom har handlat upp Telia bredbandet +TV sen tidigare, så... ingen unik installation på det viset!
 
Ofta dras inkommande i gamla telekanalistaionen, då hamnar det där första jacket satt om inte annat är upphandlat.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Så är det ofta i lägenhet. Uttaget i vardagsrummet hör ihop med det ena i hallen. Sätt en kort patchpanel mellan de båda uttagen i hallen så har du 'flyttat' inkommande till vardagsrummet.
Angående den slängda routern ta kontakt med fastighetsägaren. Många har extra routrar/tvboxar i reserv.
Tack! Ska pröva lite mera! Bra att du också har dessa erfarenheter, att där ska finnas kopplingen i vardagsrummet!
Jag har köpt lägenheten och det var ordföranden i föreningen som har gått in med huvudnyckeln medan lägenheten var ute till försäljning och tittat och noterat att routern saknades. Den tillhör huset, enligt honom. Jag ska bara återställa.

En router kan kosta allt mellan 500:- till 30.000.... det är ett väldigt stort prisspann!
Jag har redan två eller tre mobila bredband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.