J Jaggatagga skrev:
Har du ett badrum på övervåningen med aktiv fläkt? Testa öppna dörren till badrummet och kör fläkten och se om du för något drag genom trappan.

Om luft ska strömma upp dit så måste ju strömmen kunna ta vägen någonstans och inte få för mycket motstånd.

Det är givetvis inte en lösning att blåsa ut värmen i badrummet men det kan ju ge en fingervisning.
Hej, ja, badrum på övervåningen. Ftx-ventilation i huset. Frånluft i badrummet på övervåningen, men också på undervåningen (en i hall vid trappen och en till i annat badrum). Tilluft finns i varje rum.

Provar just nu att stänga av frånluftdon i hallen, ev lite bättre men knappt märkbart
 
G Gammelgalten skrev:
Vi hade samma problem i förra huset. Luftvärmepump och braskamin på nedervåningen och element på övervåningen. Temperaturskillnad minst 4-6 grader. Vi monterade en Airmover och blev supernöjda. Temperaturskillnaden blev 1-2 grader, och dessutom försvann kondensen på fönstren på övervåningen. Rekommenderas!
Hej! Mycket intressant att höra att airmovern fungerarade! Ert hus låter likt vårt, har ni även ftx-ventilation eller annat?

Var och hur installerade ni den?
 
B Byggsnideri skrev:
Jag har satt in en fläkt i mellantaket som suger ner kall luft vilket skapar ett vakum som i sin tur gör så att luften sugs upp via trappen. Funkar klockrent. Blir också bättre cirkulation då fläkten sitter I motsatt riktning långt från trappen.
Intressant, det är också tanken med ”airmover” som jag funderar på. Jag funderar dock på om vår ftx- ventilation ”slår ut” fläkten. Vad har du för ventilation?
 
K _Fredrik_ skrev:
Fint. Man blir ju mörkrädd för det estetiska med klammern på kabeln
Klamrar med en hammarens längd på avstånd på klamrarna
 
Jenpet Jenpet skrev:
Jag hade ett liknande problem. Jag installerade en kamin fast på övervåningen, vilket gjorde att det kunde bli närmare 30gr där men bara 17-18
började därför fundera på värmeflyttare.
Jag tog upp ett hål i ytterväggen i takhöjd ovanför kaminen och drog ett 125-spirorör längs ytterväggen ner till bv och drog in det genom väggen precis ovanför ytterdörren. I rör-slingan satte jag en kanalfläkt som flyttar upp till 280kbm/tim som jag styr med en dimmer (tyristor).
Röret isolerade jag rejält med liggunderlag först och sedan isolering. Röret skall senare byggas in.
Det fungerade perfekt. cirka 23gr på övervåningen och 20gr på bv. Materialkostnad under 2000kr.
Jag har inte satt igång pannan ännu men har det varm och skönt i hela huset.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] gr på bottenvåningen och
Har gjort samma men rördragningen hamnade på vinden och fläkten oxå hål i taket ovan kamin och sen två hål i rummen längst ifrån kaminen så nu flyttar jag värmen från öster till västra delen av huset En plans hus
 
  • Gilla
Pior och 1 till
  • Laddar…
P Pior skrev:
Hej

Behöver hjälp/tips kring transport av varmluft från undervåning till övervåning!?

Vårt hus värms upp av ny luftvärmepump på undervåningen. Trots relativt stor/öppen trapp från undervåning, blir det ett ”lock” mellan våningarna och varmluften stiger inte upp. Huset har i övrigt ett nytt ftx-ventilation.

Funderar på om en värmeflyttare, tex Airmover 2.0 är lösningen?


Stort tack för tips och idéer!
Jag fick påtagligt bättre flöde när jag blåste ner luften istället för att trycka upp den. "Locket" i trappen försvann eftersom jag det skapade ett tryck underifrån och uppåt.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
P Pior skrev:
Hej! Mycket intressant att höra att airmovern fungerarade! Ert hus låter likt vårt, har ni även ftx-ventilation eller annat?

Var och hur installerade ni den?
Hej!
Nej, bara självdrag. Vi lät en installatör montera, i sovrummet (övervåningen) och mynnade ut i vardagsrummet på nedervåningen. Dock så höll montören på att såga i bjälklaget, så det är en bra idé att undersöka var bjälkarna ligger...:crysmile:
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Hade samma problem så jag öppnade ventilerna fullt på ovanvåningen. Då vandrar den kalla luften ner och den varma stiger.
 
  • Gilla
Pior och 1 till
  • Laddar…
S
M MagicFingers skrev:
öka flåset i FTX-en är mitt råd..
Jag har liknande förhållanden som du fast vattenburen värme. Satte tidigt in en värmeflyttare mellan övervåning och källarvåning. Ganska mitt i huset.
1) man behöver flytta mycket luft per tidsenhet.
2) varmaste luften finns under innertaket.
3) kallast på golvet källarvåningen.

Jag tar luften precis under taket med 2 st 120 ventiler (vardagsrum och hall) som via en y-koppling sammanförs till ett vertikalt120-spiro-rör genom golvet till ell skåp i källaren precis under.
Skåpet sitter så att jag har gjort ett gipsat schaktet mellan våningarna där en kanalfläkt sitter. Därefter ökar jag till 160 spiro och en filterlåda för att sedan blåsa ut över golvet och en 90 grader-böj.

Funkar mycket bra. Tricket är att flytta mycket luft och samtidigt reglera fläkten till lågt varvtal för minskat buller. Det går att ha extra ljuddämpare på vardera sidan fläkten.

Detta gör att man kan låta bli att köra värme i källaren längre tid samtidigt som klimatet blir behagligare på övervåningen. Vi har haft vår igång dygnet runt i ca 30 år på samma fläkt. Forcerar bara FTX vid duschning.

Man förvånas över hur mycket damm som fastnar i filtret !

Kan vara ide med nödstopp på fläkten utifall detta behov uppstår.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Jag hade ett liknande problem. Jag installerade en kamin fast på övervåningen, vilket gjorde att det kunde bli närmare 30gr där men bara 17-18
började därför fundera på värmeflyttare.
Jag tog upp ett hål i ytterväggen i takhöjd ovanför kaminen och drog ett 125-spirorör längs ytterväggen ner till bv och drog in det genom väggen precis ovanför ytterdörren. I rör-slingan satte jag en kanalfläkt som flyttar upp till 280kbm/tim som jag styr med en dimmer (tyristor).
Röret isolerade jag rejält med liggunderlag först och sedan isolering. Röret skall senare byggas in.
Det fungerade perfekt. cirka 23gr på övervåningen och 20gr på bv. Materialkostnad under 2000kr.
Jag har inte satt igång pannan ännu men har det varm och skönt i hela huset.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] gr på bottenvåningen och
"Liggunderlag" runt röret? Det är väl av plast och börjar smälta eller brinna? Måste man inte använda typ stenull?
 
L Lakritsianen skrev:
"Liggunderlag" runt röret? Det är väl av plast och börjar smälta eller brinna? Måste man inte använda typ stenull?
Tror du missuppfattar-det är inte rökröret till kaminen som åsyftas med värmeförflyttning
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
"Liggunderlag" runt röret? Det är väl av plast och börjar smälta eller brinna? Måste man inte använda typ stenull?
Njaee... Då jag tar luften från takhöjd så är den max 30gr. Tar inte eld av den temperaturen. Däremot var det enkelt att montera och få det tätt och det ger bra isolering trots att den är tunn (20mm). Efter det kommer rockwool och senare skall allt byggas in så inte sambon blir sur pga utseendet.... på röret alltså :)
 
Jenpet Jenpet skrev:
Njaee... Då jag tar luften från takhöjd så är den max 30gr. Tar inte eld av den temperaturen. Däremot var det enkelt att montera och få det tätt och det ger bra isolering trots att den är tunn (20mm). Efter det kommer rockwool och senare skall allt byggas in så inte sambon blir sur pga utseendet.... på röret alltså :)
Ok då förstår jag :giggle:
 
  • Gilla
Johancrv och 1 till
  • Laddar…
I ingo_69 skrev:
Jag fick påtagligt bättre flöde när jag blåste ner luften istället för att trycka upp den. "Locket" i trappen försvann eftersom jag det skapade ett tryck underifrån och uppåt.
Intressant! Vad har du för ventilation i huset? Jag funderar om vår ftx ”kör över” en ev ny fläkt…
 
S
P Pior skrev:
Hej

Behöver hjälp/tips kring transport av varmluft från undervåning till övervåning!?

Vårt hus värms upp av ny luftvärmepump på undervåningen. Trots relativt stor/öppen trapp från undervåning, blir det ett ”lock” mellan våningarna och varmluften stiger inte upp. Huset har i övrigt ett nytt ftx-ventilation.

Funderar på om en värmeflyttare, tex Airmover 2.0 är lösningen?


Stort tack för tips och idéer!
Du behöver en fläkt som tar luften under taket på övervåningen och släpper ut den i undervåningen ner över golvet. Så grova rör som få plats 125–160 cm diameter.
Kanalfläkt 160 samt gärna ljuddämpare före och efter fläkt. Helst också en enkel filterbox för att fånga upp damm.
Håll dig inom diffusionsspärren om möjligt så slipper du krångla med att isolera och gå igenom. Välj lämplig plats någorlunda centralt i huset. Garderober eller innerdörr där du kan skyla rören.
Reglera ner fläkten till lagom ljudnivå och låt den gå dygnet runt.
Vår kanalfläkt har varit igång ca 30 år

Låt FTX systemet vara som det är, eller gör en ny intrimning med mätare.
Mvh
Sn
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.